avmønstret5 Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Plukkfisk er saker det. Hjemlaget i så fall, den en kjøper vil ikke katta ha engang. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Sushi er kjempegodt!....spesielt hvis du spiser det sammen med kjæresten.....og du er "in the mode" umiddelbart. Godt for fordøyelse og mage er det også! Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Skal en spise fisk for og få noe mer fres i oppleget med kjæresten er Loderogn og kråkeboller anbefalt av ekspertisen fra Japan. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Suhsi er godt uansett! Ble enda bedre da en vennligsinnet sjel forklarte meg at pepperoten skulle blandes ut i soysausen og ikke smøres på. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 En enkel og meget god fiskerett. Skivet Ørret eller lakse filet pakkes i porsjonspakker av alu. folie. Sammen med marinerte kongereker, finkuttet vårløk og en skvett smør/margarin. Legges på grillen eller i komfyr. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
nimbuster Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Den vennligsinnede sjelen hadde nok rett...pepperroten skal blandes med soyasausen. De smaker best sammen også...adskillig bedre enn hver for seg, til Sushi vel og merke (den ene for svak og den andre litt for sterk...). Et godt råd: Dersom du kan få kvinnen til å like Sushi, vil du oppleve en helt "annen verden" fra den kanten...etterpå! Mulig lodderogn og kråkeboller skaper samme effekten, kanskje som krabbe gjør på oss menn...OG torskelever! Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Haralds fiskerett. 1 stk filet av Piggvar(eller annet fiskeslag med fast hvitt kjøtt) 1 kg ferske reker 1 rød paprika 1 grønn paprika 6 ferske sopp eller der om kring 2 røde hele chili 1 hvitlauk 2-3 sjalottlaukar Ris til 4 Saus til 4 (jeg er så enkel at jeg kjøper 1 pose med toro lofoten fiskesaus og slenger oppi godt med meierismør og en tress med matfløte. Skjær alt i biter, rens rekene. Sett på risen Lag sausen Stek fisken for seg i olje, sleng over i en tallerk eller gryte. Stek så grønnsakene maks 2 min på svakvarme, (husk ny olje) Sleng fisk og reker oppi og vendt mye til rekene får litt varme i seg. Server på varme tallerkner. Husk og drysse med litt grovt salt/pepper! Drikke etter eget ønske. Helt jummi! Ellers er jo rå rema scampi helt suverent, rimelig og knallgodt: Lørdagskos: 2-3 pers: 2 pakker med rå scampi, la det nesten tine, så skreller du de. kapp opp et lass med rød/grønn chili(la frøene gå i bosset, de er litt for sterke) fin kapp 2 hele hvitløk fin kapp en neve sjalott løk.(gjerne to tre vårløk stilker og) blandt dette med de råe scampiene og dekk til, la stå til gjester eller dama er klar. Fres hele sulamitten noen få minutter i olje til scampien er rød og ferdig. Server med loff og hviløks smør. Her er M/N rødvin fra polet go synest jeg.(den i boks) Knall!! Redigert 14.Januar.2010 av LTKH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Fersk krabbe med loff og majones eller ferske reker... ....blåskjell er heller ikke å forakte, men i små mengder og ikke 7 dager i uken... Vasne kongekrabber...nei takk....men tilatt gjerne fri fangst av kongekrabber slik at de ikke kommer til sørnorge og bøller med våre ekte krabber, med ekte krabbesmak og ekte krabbekonsistens. nå vil sikkert noen argumentere med at krabber er off topic.....ikke fisk.... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Russisk kaviar, Malossol, alternativt Irakisk kaviar (samme fisken) sammen med litt champagne, russisk vodka og toast med godt smør til. Nam nam. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sydvesten Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Kokt lett utvannet tørrfisk med hjemmelaget ertestuing, stekt bacon og mandelpoteter.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Salte auårskoltia, tygge beia, suge i seg fettet, rape og ta seg en kjellerhivert. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 1 - Fisk noen småsei 2 - Ha sjøvann i en kasserolle og kok opp (dette foregår altså i båten) 3 - Gjør opp fisken og legg stykkene i vannet 4 - Litt meierismør på medbrakte loffskiver 5 - Legg rykende ferske biter med småsei på disse loffskivene 6 - En dæsj ekte majones på toppen 7 - Spis og vær glad Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
nimbuster Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Lutefisk! I løpet av julen serverte jeg lutefisk...for andre gang i mitt liv. Det ble igjen vellykket...i hvert fall "utenpå", da råvarene i mine øyne nok ikke var de aller beste. Likevel smakte det fortreffelig...med tillegg av øl og akevitt. Noen gode tips ved tillagingen: Lutefisk avgir mye væske, så jeg anbefaler å koke den uten vann i stekeovnspanne. Sett stekeovnen på 200 grader. Legg fisken skåret i porsjonsstykker i en ovnspanne eller ildfast form med skinnsiden ned. Dryss salt over fisken. Dekk med lokk eller aluminiumsfolie. La stå i ovnen i 40 minutter. Hvis du ønsker en fastere fisk, noe jeg syns er det alle beste...så kan du salte fisken 1 time før koking, og så dampe den over rist i en stor, vid kasserolle/fiskekjele. Bruk bare litt vann i bunnen, bruk svak varme og kontroller fisken etter 20 minutter. Legg fisken rykende varm på varme tallerkener. Server med ertestuing laget på tradisjonelt vis, eller fra pose, sprøstekte baconterninger, ribbefett og, ikke å forglemme, nykokte poteter/mandelpoteter. En sikker vinner i julehøytiden! Redigert 14.Januar.2010 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Salte auårskoltia, tygge beia, suge i seg fettet, rape og ta seg en kjellerhivert. Ja og jus så på såuskoltan e det øuan som e best. Lutefisk avgir mye væske, Kun dålig Lurfesk avgir mye veske. Lutfisk av høy kvalitet kan fint kokes opp i en kaserolle med salt vann. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Russisk kaviar, Malossol, alternativt Irakisk kaviar (samme fisken) sammen med litt champagne, russisk vodka og toast med godt smør til. Nam nam. Høres eksotisk ut.....for meg som drar på harry-tur for å kjøpe billig Kalles kaviar......er det slik livet på solsiden er...??....høyt oppe på flightbridgen ?? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Kalles kaviar er da neppe godt sammen med vodka og champagne b Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Avmønstret3 Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Er helt enig i at plukkfisk er godt, og Rødspette. Har faktisk en artig historie om plukkfisk,... noen karer var i lag og fisket sjø-ørret, dette er jo lenge siden, den gang det var godt med sjø-ørret å få. Etter tre dager med sjø-ørret til middag var det en som spurte, "hva skal vi ha til middag i morra ?", og det kom kontant fra en av de andre, "plukkfisk i morra". Så man trenger ikke alltid samme råstoffet høres det ut til. Findus sin god gammeldags fiskegrateng synes jeg også er godt, men hjemmelaget er bedre. Det er forresten forferdelig lenge siden jeg har spist fiskesufflé. Er det noen som har erfaring med det ? Røkt torsk er også godt, med hjemmelaget kålrabistappe (krydret med grovmalt pepper oppå), stekt hjemmelaget saltflesk, og potet. Mmmmmmmmm.... Bill Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Endelig er det ikke mulig å bomme på vellykket lutefisk: Hellstrøm-metoden! Strø godt med salt på lutefisken og la den ligge (på skrå) slik at vannet renner av et par timer. Legg fisken i ildfast form og legg aluminiumsfolie over. Sett formen i stekeovnen på 200 grader (ikke mere!!) i 25 - 30 minutter. Fisken er ferdig, fast og fin! Tilbehør etter gammel måte / ønske. Bånn appetitt Tillegg: Har kontroll-veid litt, og finner at ca 50% av fisen renner bort i vann, før og under tilberedning. DERFOR er den fast og fin, og IKKE gelé-aktig! PS.: Hans metode for pinnekjøtt er like bra, mens "sprø-ribbe-metoden" IKKE er å anbefale! I stedet for sprø svor, fikk jeg seig skosåle! Redigert 14.Januar.2010 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
avmønstret5 Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 1 - Fisk noen småsei2 - Ha sjøvann i en kasserolle og kok opp (dette foregår altså i båten) 3 - Gjør opp fisken og legg stykkene i vannet 4 - Litt meierismør på medbrakte loffskiver 5 - Legg rykende ferske biter med småsei på disse loffskivene 6 - En dæsj ekte majones på toppen 7 - Spis og vær glad Den har jeg sans for når midnattssola står lavt, det er nordlendingenes svar på krabbekosen. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
nimbuster Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Ikke en sommer uten! En fiskerett som er en av mine store favoritter ombord: Makrellfilet innbakt i folie...enten på grillen eller i stekeovnen. Filet(er) sammen med løk, smør og krydder innbakt i folie, servert sammen med agurksalat og mandelpoteter. Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Noen som har oppskrift på en ekstra god fiskesuppe? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Har kontroll-veid litt, og finner at ca 50% av fisen renner bort i vann Jøss! Hvordan fikk du til det Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
aquila 2 Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 (redigert) Her kommer oppskrift på en nydelig fiskesuppe. Bouillabaisse (fransk fiskesuppe). Finhakk 3-4 løk og 3 hvitløksfedd. Kokes myk i 1\2 dl olivenolje. Tilsett 2 bokser hakkede tomater, sitronsaft av en halv sitron. 2ts timian, 1ts knust hvit pepper. Lag 1,5l fiskekraft (blir faktisk best med fiskebujong) og tilsett + 2l vann alså 3-4l til sammen. Kokes i 10 min og smak til med salt (ca1ss) Skjær ca 2kg fiskefilet av forskjellig sort i biter + skalldyr som du har for hånd. trekkes i 3-5 min. Sleng i en neve finhakket persille, og server med brød og vin etter som det passer. obs. bruk hvit fisk. Ikke laks, ørret, sild eller makrell. God fornøyelse. Redigert 15.Januar.2010 av saban hoi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.