SF Startet 14.Januar.2010 Del på Facebook Startet 14.Januar.2010 (redigert) Jeg skal til Sørlandet i morgen å se på båt og fikk først i går informasjon om at båten ligger i et elveutløp fryst fast i isen. Den har av ulike årsaker ikke fått noen spesiell vinterkonservering. Må si jeg ble litt bekymret for dette men vil uansett ta turen for å se på den. Hva bør jeg se etter av mulige skader evt kalkulerer med av reparasjoner. Den har en ferskvannskjølt Mercruiser diesel og Bravo 2 drev. Det er uklart om vanntank og v.v. bereder er tømt for vann, toalett, septiktank er ikke konservert. Er det noen som har hørt om eksempler på frostsprengning på sjøvannsiden av kjøleanlegg på motorer eller er dette systemet normalt helt selvdrenerende? Hva med skroggjennomføringer, kan de frostsprenge når båten ligger på vannet? Noen som her konkret erfaring med vinterlagring i et elveløp? Kan is i elv skade skrog? Alle tips mottas med takk Redigert 14.Januar.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gullfisk Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Alle de ting du nevner her kan ha tatt skade av dette med de temperaturer som har vært, i tillegg evt dusj, blandebatterier og trykkvannspumper. Skroget tror jeg ikke vil ta noe skade, men det spørs vel litt hvor stri elva er også. Vannet i sjøvannssystemet er vel også en god del ferskvann, som heller ikke gjør saken noe bedre. Synes slik "misshandling" i hvertfall gir et saftig prutningsargument. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Har du kjøpt denne båten??? Ville ha vært meget nøye med å sjekke de nevnte tingene da det har vært sprengkaldt på sørlandet i lang tid og er det ferskvann ombord er dette bånnfryst. Garantert. Hvis det ikke har vært noe varme ombord vel å merke. Isen er vel ikke farlig før den kommer i store flak drivende med elva, da ville jeg tro at den kan skade skroge. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Hei og takk for tilbakemelding, nei jeg har ikke kjøpt Men er litt i kjøpemodus og prisen gir rom for litt utbedringer men det var alltid dette med den berømmelige katta i sekken. Dersom alt av pumper, vanntanker ++ er skadet så blir det fort noen kroner. Er også usikker på dette med sjøvannsiden av kjølesystemet på motor og for den saksskyld drevet om dette kan ta skade. Noen som har hørt om tilfeller av dette? Da båten ligger i en elv er det ferskvann som finnes i systemet. Det er ikke varme i båten. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Klart det kan ta skade! Med de temperaturene vi har hatt de siste ukene er faren stor for minusgrader i motorrommet. Og da fryser både sjøvannssiden og ferskvannstank/kraner/pumper/vv tank. Septiktank også, om du er riktig uheldig. Det er jo ikke helt uten grunn at man vinterkonserverer båten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TrondT Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Ville vært særdeles forsiktig. Dersom dette er den båten jeg tror, så send meg en im TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Thorlyn Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Her må du gå grundig tilverks SF.. det har jo som sagt her vært veldig kaldt.. en kompis av meg hadde varme på i motorrommet ( en vifteovn forsikring godkjent) nå under kuldeperioden.. da han var i båten her om dagen når tempen kun var -4 så fant han ut at både varmtvannstank og septikkpumpe hadde sprukket.. selv om alt av kraner og sytemet tilsynelatende var tømt og varme var på.. Sannsynligheten for at denne båten du skal se på som ikke har varfme ombord har sprukket i et av systemene er vel sikkert 99%. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Rolf Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Dersom dette er den båten jeg tror, så send meg en im TrondT Tror nok det er båten du tror det er. Har jo vært å sett på den, er mottagelig for im jeg og.... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Pelle Parafin Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Er det noen som har hørt om eksempler på frostsprengning på sjøvannsiden av kjøleanlegg på motorer eller er dette systemet normalt helt selvdrenerende? Hva med skroggjennomføringer, kan de frostsprenge når båten ligger på vannet? Sjekk varmevekslere-sjøvannsfilter-impellerpumpe-bereder-hele ferskvanns anlegget.Har selv stående på varme ombord pluss frostvakt i motorrom,har også berederen stående på hele frostperioden.Undervanns skroggjennomføringer fryser vel neppe. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 sjekk hele kjølesystemet meget nøye, noen kraner septik og vvbereder koster bare blåbær i forhold til f eks intercoleren... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Veldig enig med deg free, en spruket v.v bereder kan jeg leve med om prisen er rett. Men om mye av kjølesystemet rundt motor er ødelagt så blir det fort veeeldig dyrt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Rolf Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Vært å sett på båten? Hvordan så det ut? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
SF Svart 16.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 (redigert) Heisann, var å så på et par båter i Kristiansand i dag ja, og denne omtalte var "bunnfrosset". Selger hadde hatt en makaniker å sett på båten før jeg kom og det er i følge han stor fare for at kjøler på motor er frostsprengt ++. Det samme gjelder v.v bereder. Redigert 16.Januar.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TrondT Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Hvilken av de to var dette? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Vent til det tiner....da flyter kloakk i kjølen....kanskje båten synker av motorfrost..... Kjenner ikkje båten-pris-eller bud. Allt kan fikses Bare spørsmål om pris Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
fanntomas Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Hendelsene og vedlikeholdet av båten, som kommer fram her, sier vel sitt om hvilket ansvar eieren tar for båten sin. Hvordan har vedlikehold på motor og båt vært generelt, er jo bare et spørsmål????????? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 hvordan type båt er dette snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 (redigert) ....kanskje båten synker av motorfrost..... Det var det denne mekanikeren som var å så på båten også fryktet, derfor tinte de opp ventil til kjølevannsinntak med propanbrenner og stengte denne. Hvordan har vedlikehold på motor og båt vært generelt, er jo bare et spørsmål????????? Selger hadde kvitteringer på service på motor og drev men det var tydelig at båt hadde han ikke mye greie på. hvordan type båt er dette snakk om? Jeg har bevisst ikke oppgitt dette da jeg fremdeles vurderer båten om prisen er rett Redigert 18.Januar.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ulv I Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Er det en FB båt som ligger i otra? I fjor lå det en Nordic 38 ute i otra uten konservering igjennom vinteren.. og vinteren i fjor var ikke så kald som den har vært i år, og på den sprakk begge riserne (mener jeg det var). Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Gremmest..... Tenk å ha den frihet og eie en båt, og så ikkje bry seg..... Men eg skal trø forsiktig, de båtene som synker og/eller får frost-skader, kan jo ha blitt forlatt pga sykdom feks. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SF Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 (redigert) Er det en FB båt som ligger i otra? Stemmer det. denne er det: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=262111 Jeg synes båten var kjekk og til prisen vi hadde diskutert før visning hadde jeg nok slått til om det ikke var for frostskade. Frostskaden var ikke kjent da vi ble enig om pris pr telefon. Selger ville nå vente til våren og få en skikkelig gjennomgang av motor før evt salg. Redigert 23.Januar.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 (redigert) Veldig kjekk båt, men det tryggeste for begge parter er nok å gjøre som selger foreslår! Vent til våren, få en gjennomgang av situasjonen og gi bud i henhold til dette. Så slipper du de ekle overraskelsene, og selger sitter med en bedre følelse for salget også. Forresten: Har du allerede kjøpt båt? Ser du har fått ny avatar, og Apollo 3001 i signaturen? Redigert 23.Januar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 He, he...........ja var og skrev kontrakt i dag. Hadde egentlig slått denne også i fra meg men fikk et tilbud om kjøp som jeg fikk problemer med å si nei til Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SandAnker Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Gratulerer, høres ut som et flott problem Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 ikke det værste problemet nei Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.