Jump to content

Båt har fryst fast i isen - Hvilke skader kan oppstå?

SF

Recommended Posts

Jeg skal til Sørlandet i morgen å se på båt og fikk først i går informasjon om at båten ligger i et elveutløp fryst fast i isen. Den har av ulike årsaker ikke fått noen spesiell vinterkonservering.

Må si jeg ble litt bekymret for dette men vil uansett ta turen for å se på den. Hva bør jeg se etter av mulige skader evt kalkulerer med av reparasjoner.

Den har en ferskvannskjølt Mercruiser diesel og Bravo 2 drev. Det er uklart om vanntank og v.v. bereder er tømt for vann, toalett, septiktank er ikke konservert.

Er det noen som har hørt om eksempler på frostsprengning på sjøvannsiden av kjøleanlegg på motorer eller er dette systemet normalt helt selvdrenerende? Hva med skroggjennomføringer, kan de frostsprenge når båten ligger på vannet?

Noen som her konkret erfaring med vinterlagring i et elveløp? Kan is i elv skade skrog?

Alle tips mottas med takk

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Alle de ting du nevner her kan ha tatt skade av dette med de temperaturer som har vært, i tillegg evt dusj, blandebatterier og trykkvannspumper. Skroget tror jeg ikke vil ta noe skade, men det spørs vel litt hvor stri elva er også. Vannet i sjøvannssystemet er vel også en god del ferskvann, som heller ikke gjør saken noe bedre. Synes slik "misshandling" i hvertfall gir et saftig prutningsargument.

Har du kjøpt denne båten???

Ville ha vært meget nøye med å sjekke de nevnte tingene da det har vært sprengkaldt på sørlandet i lang tid og er det ferskvann ombord er dette bånnfryst. Garantert. Hvis det ikke har vært noe varme ombord vel å merke.

Isen er vel ikke farlig før den kommer i store flak drivende med elva, da ville jeg tro at den kan skade skroge.

Hei og takk for tilbakemelding, nei jeg har ikke kjøpt :sweat::wink:

Men er litt i kjøpemodus og prisen gir rom for litt utbedringer men det var alltid dette med den berømmelige katta i sekken. Dersom alt av pumper, vanntanker ++ er skadet så blir det fort noen kroner.

Er også usikker på dette med sjøvannsiden av kjølesystemet på motor og for den saksskyld drevet om dette kan ta skade. Noen som har hørt om tilfeller av dette? Da båten ligger i en elv er det ferskvann som finnes i systemet.

Det er ikke varme i båten.

Klart det kan ta skade! Med de temperaturene vi har hatt de siste ukene er faren stor for minusgrader i motorrommet. Og da fryser både sjøvannssiden og ferskvannstank/kraner/pumper/vv tank. Septiktank også, om du er riktig uheldig. Det er jo ikke helt uten grunn at man vinterkonserverer båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
:eek::eek: Her må du gå grundig tilverks SF.. det har jo som sagt her vært veldig kaldt.. en kompis av meg hadde varme på i motorrommet ( en vifteovn forsikring godkjent) nå under kuldeperioden.. da han var i båten her om dagen når tempen kun var -4 så fant han ut at både varmtvannstank og septikkpumpe hadde sprukket.. selv om alt av kraner og sytemet tilsynelatende var tømt og varme var på.. Sannsynligheten for at denne båten du skal se på som ikke har varfme ombord har sprukket i et av systemene er vel sikkert 99%.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Dersom dette er den båten jeg tror, så send meg en im

TrondT

Tror nok det er båten du tror det er. Har jo vært å sett på den,

er mottagelig for im jeg og....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Er det noen som har hørt om eksempler på frostsprengning på sjøvannsiden av kjøleanlegg på motorer eller er dette systemet normalt helt selvdrenerende? Hva med skroggjennomføringer, kan de frostsprenge når båten ligger på vannet?

Sjekk varmevekslere-sjøvannsfilter-impellerpumpe-bereder-hele ferskvanns anlegget.Har selv stående på varme ombord pluss frostvakt i motorrom,har også berederen stående på hele frostperioden.Undervanns skroggjennomføringer fryser vel neppe. :smiley:

....kanskje båten synker av motorfrost.....

Det var det denne mekanikeren som var å så på båten også fryktet, derfor tinte de opp ventil til kjølevannsinntak med propanbrenner og stengte denne.

Hvordan har vedlikehold på motor og båt vært generelt, er jo bare et spørsmål????????? :nonod:

Selger hadde kvitteringer på service på motor og drev men det var tydelig at båt hadde han ikke mye greie på.

hvordan type båt er dette snakk om?

Jeg har bevisst ikke oppgitt dette da jeg fremdeles vurderer båten om prisen er rett :wink:

Er det en FB båt som ligger i otra?

Stemmer det. denne er det: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=262111

Jeg synes båten var kjekk og til prisen vi hadde diskutert før visning hadde jeg nok slått til om det ikke var for frostskade.

Frostskaden var ikke kjent da vi ble enig om pris pr telefon.

Selger ville nå vente til våren og få en skikkelig gjennomgang av motor før evt salg.

Veldig kjekk båt, men det tryggeste for begge parter er nok å gjøre som selger foreslår! Vent til våren, få en gjennomgang av situasjonen og gi bud i henhold til dette. Så slipper du de ekle overraskelsene, og selger sitter med en bedre følelse for salget også.

Forresten: Har du allerede kjøpt båt? Ser du har fått ny avatar, og Apollo 3001 i signaturen?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...