Jump to content

Selvlagde Smarte Oppfinnelser

Frivakten

Recommended Posts

mer selvlaget enn smart....

Hvis alle oppfinnelsene som skal presenteres her skal være både selvlagde og smarte, lir denne tråden en tidlig død, tror jeg. Hvis man imidlertid kan akseptere at noen presenterer selvlagde oppfinnelser og noen presenterer smarte oppfinnelser, kan det nok bli en lang, lærerik og underholdende tråd. :giggle::cheers_wine:

Foreløpig ser det lovende ut. Jeg håper mange blir oppmerksomme på denne tråden, ikke bare folk av den kreative og aktive typen, men også skikkelig late folk. Det er tross alt de som finne på noe smart.

Nå innbiller jeg meg at noe som er smart er noe som fungerer?

Jeg har laget omtrent samme patent på defroster og den fjærner dugg fra rutene! Jeg synes igrunnen den er mye smartere at en slik patent fjærner duggen enn et jeg hele tiden må pusse og gni på rutene med ett eller annet for å fjerne dugg :rolleyes: .

Medlemmenes oppfinnsomhet for å spare penger er uten sidestykke og ganske underholdende til tider. Jeg venter bare på om noen har betraktninger rundt om en panelovn kan brukes til leselampe, for man har jo allerede funnet på at en lyspære kan brukes som varmeovn i motorrommet. :giggle:

Har på teiknebrettet ein skotørker.

Ein røyrstubbe, (feks 3" eksosdel fra biltema) med gren til 2 eller 4 slanger. Bare presse den utpå utblåsingen fra eber er planen.

Prøvde ut med 2 60cm lange defrosterslanger/rør(55mm) i sommer. Funka som juling. Men det var bare montert med elektrikker-tape.....og det blir for varmt for slik fra eber...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

:cheers: Jeg var ganske fornøyd med denne propanflaske holderen for pushpiten. Den ga plass til 2*2kg flasker. Evt gasslekasje rant overbord! Det tokk ingen plass i båten!

Jeg valset 2mm syrefast stålplate til passende diameter, falset og poppet sammen, tok lokket fra en billig rustfri søppeldunk + noen beslag fra Maritim og noen eikelister.

Bunnen er en perforert kryssfinerplate (Perforert for å slippe ut evt lekasjegass. Hadde ikke større problem med korrosjon på ventiler da enn jeg har nå i nybåten, med gassboks i dregguka fremme! :sailing:

img_5731.jpg

img_5732.jpg

img_5733.jpg

img_5734.jpg

Aileen ll

Tror du har misforstått nimbuser.

Ny båt som skulle hentes fra verftet. Kompasset var ikke montert. Hva gjør man da, når man skal seile på åpent hav uten noe å styre mot?

Et håndholdt kompass ville ikke hatt noen hensikt her.

Meningen med kompasset i dette tilfellet var at rormannen skulle ha noe å styre etter.

Det der er jo ett håndholdt kompass... Bare å løfte opp pappesken, så er det håndholdt. Skjønnar løsningen godt jeg, om rormannen skulle sittet med ett orienteringskompass i hånden i 2-3-4-5 timer av gangen hadde han sikkert fort blitt grinete...

Var med hentet en båt fra Tyskland for noen år siden hvor alt av navigasjon OG kompasset streiket midt i Østersjøen. Og selvfølgelig datt tåka rett ned på oss.

Men som den skarpeste kniven i skuffen hadde jeg selvfølgelig med en grab-bag med en liten og pålitelig silva-kompass. :cool:

Men tåka var i overmål litt nifs. :sweat:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg har en slik PC hvor det er passord. Men uansett hva jeg trykker på av taster når jeg skal skrive inn passordet så kommer det bare noen Sa***s stjerner opp i feltet.

Noen som kan hjelpe før jeg kaster driten på sjøen.

Kanskje det var det som var problemet med kompasset, at driten ble kastet over bord? :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...