Jump to content

Eberspecher D5 starter ikke etter stopp

dacapo

Recommended Posts

Hvor lenge ventet du på at den skulle starte igjen? Var ute for noe lignende med min D2 i sommer. Hadde hatt den på om kvelden, men etter hvert ble det så varmt selv for det laveste varmetrinnet at den slo seg av. Så glemte jeg den helt til jeg våknet midt på natten da det var blitt kaldt nok til at den startet!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Heisann!

Vi har en Eber D7L, og denne stopper hvis spenningstilførselen kommer under et vist nivå (10-11 volt, husker ikke helt)! Har du sjekka at du har tilstrekkelig spenning når den forsøker å starte?

Vår trekker nærmere 9-10 amp ved vanlig drift. I oppstart trekker den det dobbelte! En prøvelse for batteriene over tid !

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Mateco.

Det er riktig som du sier at spenningen er viktig. Men i dette tilfellet så starter apparatet opp igjen når dacapo bruker av/på bryteren. Ved for lav spenning vil ikke det skje.

Termostaten har vært nevnt, men det kan like gjerne være et "soft ware" problem. Hvis du kontakter forhandler vil de enkelt kunne sjekke dette ved å koble seg til apparatet med en bærbar pc og dertil egnet programvare. Jeg vil anbefale deg å gjøre det i dette tilfellet, Dacapo. Så slipper du å bruke masse tid og energi på feilprøving og ergelser.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Hei

Kjøpte denne http://webshop.nettbaat.no/produkter/batva...-airtronic.html og monterte.

Nå regulerer varmeren slik den skal. :flag:

Fordelen med denne er jo også at man kan se på, og slette feilmeldinger.

Eneste problemet er at den holder 5 grader lavere enn innstilt. (innstilt på 25 gaarder holder den 20 grader) :headbang:

Har forsøkt forskjellig, men finner ikke ut av det. Egentlig betyr det jo ikke noe bare man vet om det.

Redigert av dacapo (see edit history)
Eneste problemet er at den holder 5 grader lavere enn innstilt. (innstilt på 25 gaarder holder den 20 grader)

Opplever det samme selv.

Jeg har to paneler ved siden av hverandre som betjener hver sin varmer. De oppfører seg helt likt, men hvis den ene slås av, viser den to grader mindre.

Dette tyder på at panelet utvikler disse to gradene selv.

Jeg skal montere ekstern tempføler på badet til den ene varmeren så de ikke jobber mot hverandre.

Det er noe jeg hadde regnet med at måtte til for å ha kontroll med termostatene.

Jeg monterte ekstra føler på panel til D5. Panel viser 3grader feil og kan ikke kalibreres. De er i hovedkabin og når temperatur skal senkes bør man slå av varmer og vente til temperatur har gått under de nivo man ønsker før varmer blir startet opp på ny med nye innstillinger. Ellers stopper den og starter ikke før de nærmer seg kuldegrader.

Annen D5 har panel stående fritt og de viser 4grader feil. Hvis varmer stopper på grunn av temperaturøkning fra matlagning starter den ikke på ny før en temperatur har gått 6grader under innstillinger.

Jeg synes dette panel ikke oppfylle forventinger til båteiere men man kan lære seg å bruke de.

• 2 uker senere...
Spennende å høre hvordan det fungerer med ekstern føler.

Etter å ha montert ekstern tempføler på det ene badet og testet denne over et par døgn konkluderer jeg med at denne sørger for en mer korrekt temperatur enn den som sitter i panel 801.

Ved en innstilling på 20°C, er temperaturen ved føleren 20,7°C.

Jeg har montert to stk Eber D4 og med panelene ved siden av hverandre for ryddighetens skyld. Dette førte til at temperaturen på lugarer og bad ikke hadde innvirkning på hva den respektive varmeren foretok seg.

Har prøvd å lage et mest mulig symmetrisk kanalsystem hvor en lugar får direkte uttak fra hovedkanal og de to andre lugarene deler med hvert sitt bad. Den lengste kanalen fikk "rettframuttaket" fra Yèn.

Dette har ført til at jeg har jevnt "trykk" i disse dysene og noe mer i den som har direkte uttak fra hovedkanal.

Badene har permanenent åpne dyser og jeg kan ikke registrere temperaturforskjell på disse.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)

Lustigt men jag har haft samma problem med Eberspächer 5 kW luftvärmare.

Båten jag har var från fabrik/varv (1999) utrustad med en Eberspächer D5LC, snyggt och prydligt installerad, säkert i samråd med Eberspächer.

Men sedan jag köpte båten 2004 ville den aldrig återstarta efter att den stoppat helt precis såsom trådstartaren Dacapo beskriver.

Så i november 2008 köpte jag en ny Eberspächer Airtronic D5 i Tyskland med Easystart T manöverpanel.

Installerade den med noggrannt iakttagende av alla Eberspächers anvisningar.

Värmaren gick bra under ungefär 30 timmar sedan slutade den att återstarta när den stannat helt!!!!

Kontakt med Eberspächer i Tyskland som hänvisade till Eberspächer i Sverige, och där fick jag så småningom hjälp via en serviceverkstad i Malmö.

Värmaren demonterades och dom konstaterade genast att en brännkammarpackning var trasig. Felet reparerades samma dag, och sedan dess har värmaren gått utan anmärkning.

Men regleringen är under all kritik.

Man sätter på värmaren och ställer temperaturen på 20 grader, och då går värmaren för fullt till man avläser 23 grader på Easystart temperaturavläsningen.

Så går värmaren ner till halvfart och temperaturen fortsätter att stiga och svetten rinner.

När man kommer till 25 grader så står man inte ut längre och ställer ner termostaten (=Easystart T) till 17 grader. Då reglerar värmaren ner och eventuellt stannar den då helt.

Men sedan på natten så vaknar man vid 3-tiden och fryser. Då får man ställa upp Easystart T till 20 gader igen, och sedan börjar cirkusen igen.

Man tänker med saknad tillbaka på gammaldags termostater...

Redigert av ebonita (see edit history)

Har i påsken hatt mulighet til å teste denne kontrollenheten (801) ganske grundig.

Hos meg regulerer den konskvent på en temperatur som ligger 5 grader under det som er innstillt.

D.v.s. stiller jeg den inn på 25 grader holder den 20 grader +/- 1 til 2 grader. Reguleringen fungerer fint. I de tilfellene den stopper helt starter den nå opp igjen som den skal.

Det hadde kanskje likevel vært en fordel å sette på en ekstern temperaturføler, slik Fjellbonden har gjort, da kontrollen hos meg står litt høyt i bakkant av salongen der temperaturen kanskje ikke er representativ for resten av skuta.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...