Oberst Startet 14.Januar.2010 Del på Facebook Startet 14.Januar.2010 Hei, har planer om og legge ut 2 betongflytebrygger på 2x12 meter.. Havnen er registrert som småbåthavn og det har tidligere lagt en liten tre brygge der som ble satt ut av noen naboer i 1984, denne bryggen ble aldri søkt om å få lagt ut og kommunen har tegnet den inn på kartet, er ikk Men no etter 25år har denne gjort sin misjon er ikkje mer å fikse på. Var borte på et møte i dag med en saksbehandler som har med sånne saker og gjøre, og der fikk jeg beskjed om å lage en reguleringsplan vist jeg skulle søke om og legge ut nye flytebrygger. Men det er ting som tar LANG tid og vill sikkert koste en del tid å penger. Jeg ser heller ikkje helt hvorfor dette ska vere nøvendig når jeg ikkje er til hinder for noen andre som har båter der. Ligger en strand innerst i viken som det ofte ligger mye boss og tang i, men med mine brygger ville ikkje det vert noe problem lengre, da hadde bosset stoppet der. Så det jeg lurer på er, hvordan skall jeg formulere søknaden, hva må jeg ha med av papirer når søknaden sendes inn. Er det noen andre som har noe erfaring med sånne ting?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Du har allerede gjort det eg tenkte foreslå, kontakte kundetorg/plankontor i kommunen. Stusser over svaret, Er det ditt areal alt innover i stranda og? Kan du ta deg til rette å planlegge regulering på andre sitt areal? Har du allerede bryggene? I så fall: Teikn inn på kart, få alle nabovarsel i orden, og lever inn som forenklet-melding på 3ukers perspektiv slik som ved garasje under 70M2. Sleng de ut etter 22 dager. Det hadde iallefall eg gjort..... Verste som kan skje er at kommunen får fingern ut å gir retningslinjer i eit tydelig svar? Eg liker ikkje slike kommune/papir- ting. Misunnelsen hos ansatte i kommunene er ein sterk drift i negativ favør til alle som ønsker godt tilrettelagt hos/for seg sjølv. Lykke til Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Knallfred Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Monter en påhengsmotor på brygga og kall den for "MATILDA II"! Hvis det da skulle komme folk fra kommunen å spørre hvorfor du har har navnet "MATILDA II" på den? ...Så sier du bare at "MATILDA I" er ute og fisker" Sitér dette innlegget Link to post
Oberst Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Nei bryggene har jeg ikkje ennå, men har snakket med en som har brygger på lager ikkje langt i fra der jeg bor. Dara flytebrygger AS. Ja alt arealet inn mot stranden er mitt /vårt. Men når ska nabo varselet sendes ut då?? før eller etter søknaden er sendt inn, hva må legges ved i nabovarsell? så lenge jeg legger de ut på min grunn ka vell ikkje kommunen henge seg så alt formye opp i det?? Merkelig med det, men virker som de gjør det de kan for og stoppe sånne proskjekter.. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Vi har en tidligere tråd om dette. Du får noen tips her Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
mor Amica Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Du kan kanskje få litt hjelp på byggsøk Søknad om varige kostruksjoner etter etter pbl § 93. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
SeaRaymond Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Å legge ut flytebrygge er ikke den enkleste sak i verden, og det blir stadigt vanskeligere om det skal gjøres riktig. Havnevesenet i ditt området skal også varsles. Flytebrygge med påhengs (farkost) er jo ett alternativ enn så lenge, men det jobbes vel iherdig med å sette en stopper for slike løsninger også. Uannsett skal en vel også ha en landgang til brygga som skal fastgjøres i land, og det er vel ikke bare bare det heller med tanke på å kalle det en farkost. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Det var mye som var annerledes i Plan og byggningsloven i 1984! Brygger ligger innenfor 100m belte sjø/vassdrag om de skal være brukelige! I 100m beltet er det generelt byggeforbud! Du kan søke om disp fra byggeforbudet §7 Plan og byggningsloven. Men kommunen, fylkeskommunen eller fylkesmannen vil mye sansynlig si nei til Disp. Da kan du lage en reguleringsplan, som muligens kan få aksept hos de forannevnte instanser. Det å lage en reguleringsplan krever en gitt kompetanse, så det må du mye sansynlig få en med denne kompetansen til å lage. Behandling av en reguleringsplan innebærer flere ommganger med høringer før evt kommunestyreet gjør endelig vedtak. Regn med 1-2 år og kr 50-200.000.-kr før du kan kjøpe brygge! Har erfaring fra begge sider av bordet ! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Mouche Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Så det jeg lurer på er, hvordan skall jeg formulere søknaden, hva må jeg ha med av papirer når søknaden sendes inn. Er det noen andre som har noe erfaring med sånne ting?? Vi søkte om å legge ut en flytebrygge på egen tomt og da sier kommunen; Tegninger som viser klar beskrivelse av ny brygge/endringer (målsatt) Tegninger i M=1:50 eller M=1:100 (ikke nedfotografert) Målsatt situasjonskart med påført avstand til grenser (M=1:500) Gjenpart av nabovarsel Vi søkte for 1,5 år siden, men kommunen kunne ikke behandle søknaden da det er påbegnt arbeid med ny regulerongsplan for området. Det har ikke skjedd allverdens med denne reuleringsplanen, men muligens vil den komme opp for et politisk vedtak i løpet av året. Så i all enkelhet; ting tar tid og koster mye! Til våren prøver vi heller en søknad om å legge ut en bøye. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Anbefaler en telefon til kommunen og be om å få snakke med saksbehandler. Alt annet koster penger. Hvis regulert område, må det også sendes søknad om unntak fra bestemmelser om bygging i uregulert område, sammen med selve søknaden om bygging. Vent med den siste. Sender du dem sammen - blir du balastet noen båtlapper for hver. Får du avslag på søknad om unntak - sparer du noen penger. Søknad om unntak finnes det ikke noe skjema for, og "bøygen" er begrunnelsen. Kan nesten love at din begrunnelse er kommunen uvedkommende. Ring opp saksbehandler igjen (husk første telefon) og be om et møte (gratis). Fordi du er legperson og usikker på formuleringen av søknaden så trenger du råd. Saksbehandler vet hvordan kommunen vurderer begrunnelser. Min erfaring er at saksbehandlere får mye kjeft. De er mennesker de også og et møte med en hyggelig og høflig person som ber om og lytter til råd setter de pris på. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 (redigert) Er ikke denne eiendommen regulert da? Det nevnes i første innlegg at det er en registrert småbåthavn? Jeg tror at en bruksplan ville være tilstrekkelig. Jeg ville bedt om et møte med kommunen slik at dette ble en mer offentlig sak isteden å bli prisgitt en tilfeldig person i byggetaten. Dette møtet vil da formelt et såkalt to-trinnsøknad med en innledende forhåndskonferanse. Dette kan medføre en mer seriøs oppfølging av kommunen. Hvis avslag så må kommunen vise til en fremtidig regulering. Mener å huske at dette er tidsbestemt. M.a.o. kommunen kan ikke båndlegge privat eiendom i det uendelige uten å vise til hjemler i vedtak. Men både Gud's og kommunens veier er jo som kjent uransakelige. Redigert 17.Januar.2010 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
kjetillunde Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Vi søkte om å legge ut en flytebrygge på egen tomt og da sier kommunen; Tegninger som viser klar beskrivelse av ny brygge/endringer (målsatt) Tegninger i M=1:50 eller M=1:100 (ikke nedfotografert) Målsatt situasjonskart med påført avstand til grenser (M=1:500) Gjenpart av nabovarsel Vi søkte for 1,5 år siden, men kommunen kunne ikke behandle søknaden da det er påbegnt arbeid med ny regulerongsplan for området. Det har ikke skjedd allverdens med denne reuleringsplanen, men muligens vil den komme opp for et politisk vedtak i løpet av året. Så i all enkelhet; ting tar tid og koster mye! Til våren prøver vi heller en søknad om å legge ut en bøye. Hvordan har det gått med bøye- og flytebrygge søknaden? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Nei, nei, nei og nei! Har ikke kjørt ankerunder og tatt det "videre" da jeg avventer en avklaring på nye båtplasser i veldig nærområdet og også spent på om det vil bli gitt prioritet til de som bor nærmest og dermed ikke behøver å benytte bil siden dette er et problem både med trafikk og manglende parkering. I mellomtiden har jeg også solgt båten som plassen var ment for, og det var jo også en løsning. I allefall for en periode. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kjetillunde Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) Hos meg er det ingen brygge der jeg har båten på svai, og litt vanskelig å komme ombord i båten ettersom det er sleipe steiner som kan gnage mot båten når man skal ombord. Må man søke om å legge et dekk eller liknende for å beskytte båten mot steinene for hver ombordstigning? Redigert 9.August.2011 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Jobber i et firma som selger alt fra komplette marinaer til småting man trenger i forbindelse med dette. Synes det er litt rart at Dara ikke er behjelpelig med å lose kunden sin gjennom hva som er nødvendig å fylle ut av slike papirer. Dette har vi egen mann til å behjelpe kundene med. LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.