OT-flyktning Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Jo, men begge land har lite skjærgården. Danmark nesten ingenting, og Sverige - joda, de har, men også en del kyststripe uten noe nevneverdig. I Norge var også båten historisk sett viktig rett og slett for å komme frem i dagliglivet. Det var vel enklere i Sverige og Danmark med hest og kjerre Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Hva er dik teori da Pettersand? Jeg husker jeg hadde en svensk venn med på tur (fra Stocholm) som lurte på den høye motorbåttettheten i Norge. Jeg hadde ikke noe godt svar. M.h.t forskjellig folkeslag så er så og si alle jeg møter på sjøen veldig hyggelige, seil eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Det er pga vår beskyttede kyst. Vi trenger ikke de havgående egenskapene som seilbåtene har. I England/frankrike f.eks er det jo mye tøffere sjø og ingen beskyttende skjærgård. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
avmønstret5 Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Min teori er vel ikke bedre en andres og egentlig tror jeg at Trikola er inne på noe, men jeg vil vel gå litt videre. Opp til 1900-tallet seilte vi langs hele kysten. Verdens største fiskeri, Lofotfisket, som har pågått fra før vikingtiden forgikk i tradisjonelle nordlandsbåter, som egentlig var krevende båter å seile, og ble med rette ansett som nokså farlige. 100-vis av fiskere druknet på 18-tallet og det var ikke for ingenting at Norge var en av de første nasjonene som motoriserte fiskeflåten, bl.a med dekk som gjorde båtene mye sikrere. Altså langs store deler av kysten fikk seiling ord på seg å være farlig. Så har vi grosserergjenget og KNS i Oslo. De var også ødeleggende for utbredelse av seil og seilsport. Østlandet er vel den landsdelen hvor klasseskille har stått sterkest, og gutta i KNS hadde stort behov for å vise det, både før og etter krigen, dermed tok folk flest avstand fra seil da det ble karakterisert som konge- og grossersport. På slutte av 70-tallet ble Norges seilforbund dannet. Det ble en utrolig oppsving i seilinteressen og nye klubber og foreninger ble stiftet. Men Seilforbudet klarte ikke å holde fokus, alt dabbet av etter 2-3 år, og i dag er vel Seilforbundet knapt å regne med når det gjelder å utbre seiling. Dette er min teori og jeg utsetter den gjerne for hugg Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 I England, Frankrike og Europa forøvrig er det mye kanalfart som kompenserer for antallet - motor / seil. I utgangspunktet er vi - motor / seil - vel ikke så forskjellige med hensyn til sjøen og båtlivet. Personlig ble jeg introdusert for seilenes vidunderlige egenskaper som guttunge da jeg leste alt jeg kom over om seilbåter og ikke minst langfart. Bygde meg jolle som 12 åring og var da solgt til dette miljøet. På tross av at det var sjelden vi så noen med seil nordpå. Før dette var det robåt som var tingen. Motorbåter har for meg kun vært ett middel for å komme meg fra A til B, uten noen tanke på selve turen. Kun nytteverdien i fremkomstmiddelet. Fortsatt bruker jeg jolla som framkomst fra A til B med påhengern for å forflytte meg. Ellers er det seil som er hovedframkomstmiddelet. Har heller aldri reflektert over om vi skulle skaffe oss en motordreven farkost da det liksom ikke ligger naturlig for oss. Mine forfedre brukte motor så snart dette ble naturlig som drivkraft i båt / fiskebåter. Før det var det seildrift. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mouche Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Så har vi grosserergjenget og KNS i Oslo. De var også ødeleggende for utbredelse av seil og seilsport. Østlandet er vel den landsdelen hvor klasseskille har stått sterkest, og gutta i KNS hadde stort behov for å vise det, både før og etter krigen, dermed tok folk flest avstand fra seil da det ble karakterisert som konge- og grossersport. Fire (!) dagers ferie om sommeren ble innført i 1916, utvidet til 9 dager med lønn i 1937 og igjen til tre uker i 1947. Lørdag var arbeidsdag helt frem til rundt 1970. Disse enkle fakta i kombinasjon med de generelle lønnsforhold for folk flest er nok en naturlig, og sterkt medvirkende årsak, til at seilsport var forbeholdt de privilegerte få. At de dannet en seilforening kan jeg ikke se noe negativt i, tvert imot, men denne negative holdningen til KNS og seilsporten synes å være tilstede fortsatt den dag i dag. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jawik Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Der hvor det i dag er ett lite seilmiljø vil dette medføre til økning innenfor dette valget av båt. Se bare på hva som skjer nordpå hvor antallet seilbåter øker hvert år. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Ja andelen seilbåter vil øke, men svært langsomt tror jeg, dersom ikke Seilforbundet skulle finne på å våkne opp og engasjere seg en smule. Hovedgrunnen til økningen pr i dag heter Bavaria, alle kan lett se at en for mye båt for pengene, sammenlignet med hvilken som helst motorbåtprodusent. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Hvor ofte brukes seilbåter egentlig? I vår marina ligger det ca. 1/3 seilbåter (30-40 fot) og 2/3 motorbåter (20-40 fot). Uten at jeg har ført noen form for loggbok, har jeg et bestemt inntrykk av at seilbåtene for det meste ligger i sine båser det meste av sommeren. Motorbåtene ser derimot ut til å bli brukt langt mer aktivt hele sesongen. Er det andre som har samme inntrykk fra sine marinaer? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Logget 2000+nm på 2 sesonger, med snittfart på 5 knop tenker jeg. Altså 400 timer minimum i bevegelse.Båten brukes, mer enn når vi hadde motorbåt. Hvor ofte brukes seilbåter egentlig? I vår marina ligger det ca. 1/3 seilbåter (30-40 fot) og 2/3 motorbåter (20-40 fot). Uten at jeg har ført noen form for loggbok, har jeg et bestemt inntrykk av at seilbåtene for det meste ligger i sine båser det meste av sommeren. Motorbåtene ser derimot ut til å bli brukt langt mer aktivt hele sesongen. Er det andre som har samme inntrykk fra sine marinaer? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Jeg har logget 3400 nm i løpegt av to år i min Transat 6.50. En 21 fod regatta seilbåt.. Jeg vet om mange seilbåts eigere som kun bruker båten til "onsdags seilas", mens det er mit inntrykk at motorbåts folket bruker båten i weekendene.. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Det kan vel variere hvor mye folk bruker båtene sine uansett type. Vi seilte tidligere mye nede på danskekysten og ned til Tyskland. Generelt var det ikke mange norske båter å se, men traff vi noen var det seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) Spørsmålet mitt i innlegg #34 var ikke om det finnes personer som bruker seilbåten sin ofte. Det finnes selvfølgelig mange av dem! Jeg lurte bare på om andre har inntrykk av at seilbåter generelt sett tilbringer mer tid i marinaen enn det motorbåter gjør. Redigert 17.Januar.2010 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Nei det inntrykket har ikke jeg Kjeles , den marinaen jeg for det meste har ligget i har begge båttypene og jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til at det er overvekt hverken den ene eller den andre veien. Når vi er utpå så synes jeg derimot det er overvekt på seilbåter så jeg oppleverer en skjevhet utenfor hjemmehavnen men den kan nok enkelt forklares med at vi som seiler ikke nødvendigvis ferdes på samme steder som motorbåtfolkene Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Enig med det at de generelt ligger meir i ro. Seilbåt tar oppi bruer og dunker nedi bunnen, lettere å ha motorbåt om en skal nyte skjørgården vil eg tru Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
avmønstret5 Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Jeg trodde vel det var et sammenheng her mellom ofte bruk av båt og lite marinaopphold, dersom du ikke mener at mange seiler mellom marinaer og ikke ligger i uthavner? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 lettere å ha motorbåt om en skal nyte skjørgården Må jeg tillate meg selv å være uenig med deg der jeahh , jeg klarer ikke å nyte fjorden fullt ut før jeg tar ibruk naturen for å komme framover ogfår stengt av støyet Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Jeg har forståelse for at folk som bor langt inne i fjorder vi ha en rask båt for å komme ut, men da blir det vel mer som transport å regne til en holme eller skjærgård. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Ut fra denne diskusjonen - og tilsvarende her på forumet kan vi slå fast at det er helt forskjellige folkeslag. Typiske trekk er: Seilbåteier = Snobb med "stiff upper lip", Blazer og silketrørkle. Tror han eier hele fjorden (og gjør det kanskje også). Seilbåten brukes svært sjelden. Hvis den brukes kjører han stort sett motor likevel og HVIS han en sjelden gang seiler er det kun for å irritere vettet av motorbåtfolket med vikeplikt, f.eks. ved å krysse opp og ned i trange sund. Motorbåteier = Harry med "kapteinlue" og grilldress. Tror han eier hele fjorden. Liker å bråke mest mulig med V8'erne sine. Elsker å ligge i halvplan så hekkbølgene blir så store som mulig. Lager fyllekalas på brygga med campingstoler og sur engangsgrill. Viktig argument for båtkjøp er smuglesprit fra Sverige. Må ha baug og hekkthrustere for å legge til med en 20-foter i vindstilla mens kapteinen skriker til kona og ungene. ...... Neida. Synes nesten alle jeg møter på sjøen er hyggelige og kompetente mennesker jeg, men det finnes unntak i begge leire Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 (redigert) Konklusjoner: 49% av brukerne på BP har seilbåt. Av disse er det 60% som begynte med eller fremdeles har motorbåt. 58% av brukerne på BP har motorbåt. Av disse er det 23% som begynte med eller fremdeles har seilbåt. 16% av de som har seilbåt vurderer å selge og kjøpe motorbåt. 33% av de som har motorbåt vurderer å selge og kjøpe seilbåt. Det er kanskje ikke så overraskende at andelen seilbåter er økende og fremdeles ser ut til å fortsette økningen, men for meg var det overraskende at det er så stor andel som har seilbåt i dag. Jeg ville trodd andelen motorbåter fremdeles var MYE større enn andelen seilbåter. Det sier jo også tilgjengelige statistikker. Men BP-brukerne er kanskje ikke representative for den gjennomsnittlige båteier? Og til spørsmålet i emnetittelen: Svaret ser ut til å være nei ettersom langt over halvparten (60%) av seilbåteierne også er eller har vært motorbåteiere. Redigert 19.Januar.2010 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mouche Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Og til spørsmålet i emnetittelen:[/b]Svaret ser ut til å være nei ettersom langt over halvparten (60%) av seilbåteierne også er eller har vært motorbåteiere. Og for de av oss som har begge typer og har tenkt å fortsette med det, så er det ikke mulig å delta i denne undersøkelsen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtunga Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Og for de av oss som har begge typer og har tenkt å fortsette med det, så er det ikke mulig å delta i denne undersøkelsen! Tja, du kan vel svare på første spørsmålet, iallfall. For å lage en god spørreundersøkelse kreves det klar tankegang og evne til nøyaktige formuleringer. Denne hadde visse mangler, men så skal den ikke brukes i noe vitenskapelig arbeid heller Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mouche Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Tja, du kan vel svare på første spørsmålet, iallfall. Nei, hvis jeg kun svarer på det første så får jeg en feilmelding som sier at jeg må besvare alle spørsmålene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtunga Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Nei, hvis jeg kun svarer på det første så får jeg en feilmelding som sier at jeg må besvare alle spørsmålene. Er du trist og lei deg nå da? Vil du ha en sjokolade til trøst? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mouche Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Sjokolade er som gift for hunder. Men det er også sant! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.