Bjørnar A Startet 15.Januar.2010 Del på Facebook Startet 15.Januar.2010 Hei. Jeg holder på å kikke litt etter ny båt. Ser da på blant annet på 03 og nyere Windy Khasmin og Grand Mistral. Lurer da litt på åssen det er med synsvinkelen på plotteren når en sitter i sete og kjører. Jeg er gla i å ha plotteren rett foran meg, men er litt redd for at den er plassert med litt liten vinkel. Tar gjerne i mot brukererfaringer på disse båten også. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Hei Bjørnar, et bilde sier mer enn 100 ord sies det ... Vedlegger et bilde av vårt dashboard. 2006 GM37. Om jeg skal være kritisk, så kunne jeg nok tenkt meg at skjermen sto litt bedre vinklet mot meg når jeg sitter og kjører. Men, det er ikke noe problem og jeg tenker aldri på det. Og ja, jeg kunne godt tenkt meg en nyere kartplotter enn Simrad CX44, men, jeg er etterhvert blitt godt vant til den, og den virker upåklagelig. Så, om ikke Hamar melder stor gevinst (men da byttes kanskje mer enn kartplotter ...), så blir nok Simraden værende. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Belanor har en brakett til Raymarine som gjør at plotteren kan vippes opp under bruk. Vet ikke om de har laget en variant for de nye wideskjermene enda. Nye Simrad NSE har samme mål som Raymarine E serien Classic, så det er all grunn til å tro at E120 braketten kan brukes til Simrad NSE 12. Simrad NSE virker til å være noe av det absolutt heftigste på plottermarkedet nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 (redigert) Synes trådstarter har god smak for båt Svenning. Dette lekre dashbordet kom i 2004 om jeg husker rett på GM, selvom den lekre sorte varianten er litt småsjelden. Før det var det vel dette som gjaldt Simrad har en brakett for å vippe CX44 også. De 3 sesongene jeg hadde en 37GM funket dashbordet helt topp. Et av de bedre uansett klasse er jeg av oppfatning av Redigert 15.Januar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 (redigert) Simrad NSE virker til å være noe av det absolutt heftigste på plottermarkedet nå. Jeg fikk en gjennomgang av Simrad NSE på London Boatshow nettop. Den var heftig ja. Lynrask og funksjonsrik. Med den samme robusthetsfølelsen som "gamle Simradene". En av kvalitetene jeg likte best var at den alltid hadde et kartbilde "mye større enn skjermen. Og at dette "store" bildet hele tiden oppdaterte seg utenfor skjermbildet ut ifra båtbevegelse, zooming eller kartscrolling. Slik at det ser ut som om kartet kun flyttes uten at skjermbildet oppfriskes. Virket veldig bra. Redigert 15.Januar.2010 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnar A Svart 16.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Hei, og takk for svar. Var litt usikker på tid 37GM kom med det nye dashbordet, men det var det nye jeg tenkte på. Er litt skeptisk til Simrad må jeg innrømme, da det var det som stod i Scand'en når jeg kjøpte den. Da var det riktignok CX34 og ikke 44 som stod i, men denne klarte ikke å henge med når vi passerte 30+ knop. Denne er blitt byttet ut med en Garmin 4012 som jeg er meget godt fornøyd med. Den er utrolig kjapp, og har ikke noe problemer med å oppdatere kart i over 40 knop, selv om jeg kjøre split screen med en inn zoomet del og et litt mer oversikt bilde. Vet noen av dere, om det er plass på undersiden av plotter til å montere den i ramme som kan vippes noe? Er det noen av dere som vet åssen sjøegenskapene er på disse to båtene opp mot hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Simrad NSE har ingenting til felles med eldre Simradmodeller, den er ikke engang utviklet på samme sted. Simrad NSE kan best beskrives siom en high-end utgave av Lowrance HDS montert i et solid aluminiumschassis. Lowrance HDS og Simrad NSE bygger begge på samme softwareplattform, men Simraden har fått kraftigere prosessor, mer minne, mer funksjonalitet, et annet brukergrensesnitt og er mer solid bygd. HDS og NSE bruker samme ekkolodd og radarteknologi. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Dybden bak panelet på Simrad CX 44 er 75mm. Eksempelvis er Raymarine E 120 ("Classic") 129mm. Det er ihvertfall mulig å montere brakett for "skjermvipp" for Simrad CX44. Skulle vel tro at det også går for Raymarine E-serie. Men, jeg har ikke montert dette, og har heller ingen planer om å gjøre det, så for meg fungerer det OK slik den er montert fast (bildet over). Mht. Simrad CX44, husk at du kan få oppgradert Systemsoftwaren slik at "streken" (båtens posisjon) ikke forsvinner ved skjermbilde-oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 CX 44 har ikke nok prosessorkraft til å kjøre Max kart med masse detaljer. Velg bort alle detaljer eller kjør NT kart. Jeg kjørte NT kart - og det funket helt OK. Det var stor overgang å gå over til E120 - men Simraden fungerte helt utmerket til vårt bruk. For det meste lå vi i 28-32 knop. Max fart på vår GM var 37 Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 ... Max fart på vår GM var 37 På vår også Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Her er bilde av dash og plotterplassering på 35 Khamsin. Fungerer veldig bra når man står. Vinkelen blir noe flat når man sitter og kjører (går ), så mann må lene seg endel forover over rattet for og se plotter helt klart. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.