potemkin Startet 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2010 Er det noen som vet hvordan man får åpnet programmeringsfunksjonen på en Plastimo SX-200? Har forsøkt diverse tastekombinasjoner uten å lykkes. Den er forhåndsprogrammert med L1, L2, L3, F1, F2, F3 og H1, H2, H3, H4 (de svenske jaktkanalene) i tillegg til de internasjonale maritime. Ønsker å føye til norske jaktkanaler - hvis denne er bygget for så lave frekvenser som de arbeider på. vh Potemkin Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Kansje du finner det her, men du må registrere deg for å laste ned teknisk info. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Vanisian Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Er det noen som vet hvordan man får åpnet programmeringsfunksjonen på en Plastimo SX-200? Har forsøkt diverse tastekombinasjoner uten å lykkes. Den er forhåndsprogrammert med L1, L2, L3, F1, F2, F3 og H1, H2, H3, H4 (de svenske jaktkanalene) i tillegg til de internasjonale maritime. Ønsker å føye til norske jaktkanaler - hvis denne er bygget for så lave frekvenser som de arbeider på. vh Potemkin Er dette ein CE godkjent maritim Vhf? Sitér dette innlegget Link to post
potemkin Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Ja, denne er godkjent og er tildelt llisens Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Hvilken frekvenser har du konsesjon for? Og hvilken frekvenser er radioen CE godkjent for? Sitér dette innlegget Link to post
potemkin Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 156 - 162 Mhz. De norske jaktkanalene ligger på 140-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 (redigert) No skal eg ikkje dra denne diskusjonen vidare. Men foreslår att du tek kontakt med Post og teletilsynet, vil tru att du der kan få info om dei forskjellege godkjente radioer og hvilken frekvenser disse er godkjent for. Redigert 15.Januar.2010 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
potemkin Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Nei, ikke dra den videre: Det blir litt for langt til siden fra det jeg spurte om. (Når det gjelder CE-godkjenning, så er den forøvrig ikke begrenset til bestemte frekvenser, da hadde det stått i konformitetserklæringene eller i direktivene som den bygger på). Post- og teletilsynet har nok eller liten kompetanse på programmering av apparater............. Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 (redigert) Så da blir vel dette en diskusjon om hvorvidt denne radioen er 'godkjent' eller ikke. Samma det vel, eiers ansvar at den brukes iht. lover og regler i norge. Ikke noe vi har noe med. Det er myndighetene og ingen andre som kan bry seg meg det. Og hvor kan du finne slike programmerings-opplysninger? På internett vel....verre er det faktisk ikke. Redigert 15.Januar.2010 av DuikerMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Post- og teletilsynet har nok eller liten kompetanse på programmering av apparater............. ....men godkjente radioer, og frekvenser dei er godkjent for, og kven kom kan bruke desse frekvensene har dei nok kompentanse på. Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 ....men godkjente radioer, og frekvenser dei er godkjent for, og kven kom kan bruke desse frekvensene har dei nok kompentanse på. Vanskelig å skjønne hva du egentlig mener. Sitér dette innlegget Link to post
potemkin Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Takk til Naurstad for meget interessant henvisning - og takk til DuikerMan for hjelp til å stanse mindre givende sidedebatter. Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Takk til Naurstad for meget interessant henvisning - og takk til DuikerMan for hjelp til å stanse mindre givende sidedebatter. Any time...bare hyggelig... Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Takk til Naurstad for meget interessant henvisning - og takk til DuikerMan for hjelp til å stanse mindre givende sidedebatter. No var min henvising til Post å Teletilsynet gjort i beste meining. Og eg synest forsatt att du skal ta kontakt med dei istaden for å blottlegge din totale mangel på kunnskap om "kjørereglene" vedrørande Vhf radio/frekvenser/programering. Sitér dette innlegget Link to post
potemkin Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Bare fint at du holder tråden varm, selv om du kanskje burde ha startet en egen om ditt tema. Siden du er veldig interessert i regeverket, kan du jo kikke på: •Lov om telekommunikasjon (Teleloven) 23.6.95 nr. 39. •Forskrift om konsesjon til å opprette og drive radioanlegg om bord i norske skip. 27 Juni 1989 nr. 951. •Forskrift om gebyrer og øvrige vederlag for forvaltningstjenester og tillatelser etter telegrafloven som angår konsesjon m.m. samt kontroll av aeromobilt utstyr og skipsradioutstyr 13.08.1990 nr.678. . Instruks for norske maritime mobile radiostasjoner, utgitt av Telenor Nett, Maritim radio, August 1997 Når det gjelder krav til bærbar maritim VHF, sjekker PT egentlig bare uønsket utstråling, immunitet, standard og merking/dokumentasjon. Lykke til med studiet! Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 (redigert) Men siden 'potemkin' er så opplyst om lover og regler, og temaet om kommunikasjon forøvrig, hvorfor denne posting...? Er det for å vise at du har 'turt' å kjøpe en radio som egentlig er 'banned' i Norge, eller er det for å bevise at du gir pokker i hva myndighetene i dette land ønsker seg at den gemene hop innehar, VHF radio som man kan programmere i hytt og pine...inkludert. Og om du er i tvil, jeg ønsker TETRA velkommen... Redigert 15.Januar.2010 av DuikerMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
potemkin Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Gir meg, lover at dette er over og ut. Bare to fakta: 1) Mange blander sammen offentige reguleringer og bransjens beskyttelsestiltak, dermed blir det mange misforståelser om hva som er tillatt og hva som ikke er tillatt. 2) Det finnes idag en god del lovlige, bærbare vhf'er på det norske marked som har både maritime og landbaserte (f.eks. jakt) kanaler Jeg har et lovlig bærbart apparat med konsesjon og jeg bryter ingen bestemmelser ved å legge inn nye, lovlige frekvenser. Det eneste jeg behøver å gjøre i tillegg er å få lisens fra NJFF og betale avgift til dem også. vh Potemkin Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Hvis produsenten av utstyret i sin samsvarserklæring viser til at utstyret er produsert i henhold til de krav som er satt til både maritimt radioutstyr og landmobilt utstyr, vil det være tillatt å legge inn frekvenser både for maritim radio og f.eks jaktradio... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.