Jump to content

Programmering av Plastimo SX-200 - VHF

potemkin

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan man får åpnet programmeringsfunksjonen på en Plastimo SX-200? Har forsøkt diverse tastekombinasjoner uten å lykkes. Den er forhåndsprogrammert med L1, L2, L3, F1, F2, F3 og H1, H2, H3, H4 (de svenske jaktkanalene) i tillegg til de internasjonale maritime. Ønsker å føye til norske jaktkanaler - hvis denne er bygget for så lave frekvenser som de arbeider på.

vh

Potemkin

Er det noen som vet hvordan man får åpnet programmeringsfunksjonen på en Plastimo SX-200? Har forsøkt diverse tastekombinasjoner uten å lykkes. Den er forhåndsprogrammert med L1, L2, L3, F1, F2, F3 og H1, H2, H3, H4 (de svenske jaktkanalene) i tillegg til de internasjonale maritime. Ønsker å føye til norske jaktkanaler - hvis denne er bygget for så lave frekvenser som de arbeider på.

vh

Potemkin

Er dette ein CE godkjent maritim Vhf?

Nei, ikke dra den videre: Det blir litt for langt til siden fra det jeg spurte om. (Når det gjelder CE-godkjenning, så er den forøvrig ikke begrenset til bestemte frekvenser, da hadde det stått i konformitetserklæringene eller i direktivene som den bygger på).

Post- og teletilsynet har nok eller liten kompetanse på programmering av apparater.............

Så da blir vel dette en diskusjon om hvorvidt denne radioen er 'godkjent' eller ikke. Samma det vel, eiers ansvar at den brukes iht. lover og regler i norge. Ikke noe vi har noe med. Det er myndighetene og ingen andre som kan bry seg meg det. Og hvor kan du finne slike programmerings-opplysninger? På internett vel....verre er det faktisk ikke.

Redigert av DuikerMan (see edit history)
Takk til Naurstad for meget interessant henvisning - og takk til DuikerMan for hjelp til å stanse mindre givende sidedebatter.

No var min henvising til Post å Teletilsynet gjort i beste meining. Og eg synest forsatt att du skal ta kontakt med dei istaden for å blottlegge din totale mangel på kunnskap om "kjørereglene" vedrørande Vhf radio/frekvenser/programering.

Bare fint at du holder tråden varm, selv om du kanskje burde ha startet en egen om ditt tema. Siden du er veldig interessert i regeverket, kan du jo kikke på:

•Lov om telekommunikasjon (Teleloven) 23.6.95 nr. 39.

•Forskrift om konsesjon til å opprette og drive radioanlegg om bord i norske skip. 27 Juni 1989 nr. 951.

•Forskrift om gebyrer og øvrige vederlag for forvaltningstjenester og tillatelser etter telegrafloven som angår konsesjon m.m. samt kontroll av aeromobilt utstyr og skipsradioutstyr 13.08.1990 nr.678.

. Instruks for norske maritime mobile radiostasjoner, utgitt av Telenor Nett, Maritim radio, August 1997

Når det gjelder krav til bærbar maritim VHF, sjekker PT egentlig bare uønsket utstråling, immunitet, standard og merking/dokumentasjon.

Lykke til med studiet!

Men siden 'potemkin' er så opplyst om lover og regler, og temaet om kommunikasjon forøvrig, hvorfor denne posting...? Er det for å vise at du har 'turt' å kjøpe en radio som egentlig er 'banned' i Norge, eller er det for å bevise at du gir pokker i hva myndighetene i dette land ønsker seg at den gemene hop innehar, VHF radio som man kan programmere i hytt og pine...inkludert. Og om du er i tvil, jeg ønsker TETRA velkommen... :cool:

Redigert av DuikerMan (see edit history)

Gir meg, lover at dette er over og ut. Bare to fakta:

1) Mange blander sammen offentige reguleringer og bransjens beskyttelsestiltak, dermed blir det mange misforståelser om hva som er tillatt og hva som ikke er tillatt.

2) Det finnes idag en god del lovlige, bærbare vhf'er på det norske marked som har både maritime og landbaserte (f.eks. jakt) kanaler

Jeg har et lovlig bærbart apparat med konsesjon og jeg bryter ingen bestemmelser ved å legge inn nye, lovlige frekvenser. Det eneste jeg behøver å gjøre i tillegg er å få lisens fra NJFF og betale avgift til dem også.

vh

Potemkin

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...