Jump to content

Hvordan koble 4 batterier til solcellepanel og dynamo?


Manzon

Recommended Posts

I dag har jeg 1 start batteri på 180Ah og ett forbruks batteri på 180Ah. Jeg holder nå på å montere inn baupropell og da blir det ett nytt batteri til denne pluss at jeg vil øke forbruks banken og heller ha ett mindre start batteri.

 

Jeg ser for meg at jeg bruker 2 x 180Ah som forbruks batterier, ett start batteri og ett til baug propellen.

 

Og bare for å gjøre det hele litt mer vannskelig så skal jeg altså koble opp ett 90w solcelle panel til hele sullamitten.

Vi trenger ikke å gå inn på vitsen eller ikke med solceller. Det skal monteres inn uannsett.

 

Hvordan skal jeg koble alt dette sammen.

 

Selvfølgelig så kan strømforbruket reduseres, men jeg liker å ligge i uthavner uten tilgang til strøm. Og da gjerne helt til vanntanken er tom.

Samtidig så må jeg ha tv / stereo og en haug med annen elektronikk for å få med eldste mann ut.

 

Så hvordan kobler jeg alt dette sammen?

Ser jo for meg at start batteriet og batteriet til baugpropellen bør være av samme størrelse og type. :fishing:

 

Jada båten er bare 28 fot og med ett strømforbruk som tar helt av... :cheers:

Link to post

Hei

 

Eg har kopla solcellepanelet vårt direkte til forbruksbatteriet. Dvs. + til + og - til -

Det har funka bra i fem år.

 

Somme vil sei at ein må ha ein diode (ein dings som gjer at straumen berre kan gå ein veg, slik at solcellepanelet ikkje tappar batteriet når det er mørkt) men dei fleste panel har diode montert frå fabrikken.

 

Somme vil òg sei at du må ha ein regulator, slik at du ikkje risikerar at batteria kokar. Om det er naudsynt er avhengig av storleiken på panelet, sett i høve til batteribanken, og forbruket.

 

 

Ask

Link to post

Vil ikke det være en fordel om batteriene til baupropell og startmotor også blir toppet opp med solcelle panelet? Ser for meg at vist start batteri og batteri for baupropell er like store og koblet sammen så kan jeg koble solcelle panelet via ett volt rele. Problemet er jo at forbruks banken blir mye kraftigere enn de andre batteriene.

Finnes det volt rele som lader startbatteri til 13.7volt for så å kun lade forbruksbatteri?

Link to post
Finnes det volt rele som lader startbatteri til 13.7volt for så å kun lade forbruksbatteri?

 

Ikke som jeg har vært borti, normalen er at det kopler bankene sammen ved denne spenningen. Det er derfor nødvendig å ha forbruksbanken som batt 1, da spenningen ellers vil droppe så mye ved sammenkopling at releet kopler ut igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei

Hvilke løsning har du eller har du tenkt på for å skille disse tre batteribanker?

Det kan vel være mulig å koble solcelle paralell med dynamo og bruke samme utstyr for batteri skille?

 

Ellers vil jeg tro at det så mye omtalte BEP releet kan brukes.

 

Egentlig ville jeg ladet kun forbruksbank. Slik jeg forstår deg så er det forbruksbanken som kommer for kort?

 

 

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post

Jeg har laget en "pettersmartløsning" (batterieliminator + 12volt relé) slik at solcellepanelet lader forbruksbatteriet i uthavn, mens det lader startbatteriet når jeg ligger med landstrøm og landstrømladeren lader forbruksbatteriet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hvordan skal jeg koble alt dette sammen.

 

Nå vet ikke jeg hvor ofte du flytter deg rundt (Hyppig start stopp og mye baugpropell), men jeg vil tro at det vil være tilstrekkelig å lade forbruksbanken din med solcellepanelet. Hvis du f.eks. bruker et slikt BEP rele som er så populært, ville jeg legge start og baugpropell som førsteprioritet på dette releet i paralell. Det vil ikke ta lang tid å toppe startbatteriet etter oppstart og deretter lades forbruksbanken når du er underveis. Når du ligger i uthavn brukes kun forbruksbanken og det er denne du trenger å etterfylle. Startbatteriet er isolert og du har alltid strøm til start når du skal flytte deg. Du trenger nok også en laderegulator på panelet for å lade maksimalt.

Link to post

Høres ut som en fornufig tanke gang Pathfinder. Greit når andre også er med å tenker på problemen.

 

Har nå bestillt inn Solcelle panelet, det ble ett 85W Chinsun fra Alternativ Energi, koster 2900 kr ut jannuar. Det er ett litt stor panel, men jeg kunne glatt hatt ett som var over dobbelt så stort så det blir ikke noe problem for meg.

Funker dette bra, så kommer jeg muligens til å gjøre akkurat det, dobble kapasiteten.

 

Blir jo bare mer og mer elektriske duppeditter i båtene etter vært som ungene vokser til. Pluss at det ikke er å stikke under en stol at jeg selv også liker elektriske duppedingser :giggle:

 

Takk for innspillene.

Link to post

Hei Manzon

Jeg ville kanskje vurdert å investere i et lite bensindrevet aggregat i tillegg. Solcellepanel gir jo bra med strøm når det får direkte sol men mister mye effekt om det det er overskyet eller om sola ikke treffer rett på. Jeg har som deg bra med batterier ombord og klarte meg 14 dager uten landstrøm i fjor sommer. Ladet 1 gang av 6-7 timer med et Honda aggregat og en lader på 45A. Brukte da kjøleskap hele tiden samt ca 2 timer film på Tv for å se en film før Natti Natti hver dag. Har du et slikt aggregat er du ihvertfal helt uavhengig av land bortsett fra vannforsyning og mat.

Hørtes forresten ut til å være en veldig god pris på solcellepanelet du har bestilt.

Lykke til

Link to post
Hvis du f.eks. bruker et slikt BEP rele som er så populært, ville jeg legge start og baugpropell som førsteprioritet på dette releet i paralell. Det vil ikke ta lang tid å toppe startbatteriet etter oppstart og deretter lades forbruksbanken når du er underveis.

 

Hvis man har forbruksbank av en viss størrelse (f.eks dobbelt så stor som startbatteri) bør denne legges som førstepriorietert for å skåne releet. Hvis ikke vil man oppleve at releet tripper, og kan brenne opp. Trippingen skyldes følgende: Man har en nedtappet forbruksbank på f.eks 350Ah og et nesten fullt startbatteri på 75 Ah. Når startbatteriet kommer over 13,7 volt, kopler releet inn forbruksbanken som kanskje er tappet 50% og vel så det. På grunn av størrlesesforholdet klarer ikke dynamo og starbatteri å levere nok til at spenningen holder seg over 13,7 volt, og releet slår ut igjen. Straks forbruksbanken er ute, er spenningen igjen over 13,7 og releet slår inn igjen. Og sånn fortsetter det til releet brenner opp..

 

En annen fordel med forbruksbatteri som bank 1 er at 95% av ladestrømmen går direkte til batteriet, dvs utenom releet. Og bare dette er nok til å sikre releet et langt og godt liv!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Hvis man har forbruksbank av en viss størrelse (f.eks dobbelt så stor som startbatteri) bør denne legges som førstepriorietert for å skåne releet. Hvis ikke vil man oppleve at releet tripper, og kan brenne opp. Trippingen skyldes følgende: Man har en nedtappet forbruksbank på f.eks 350Ah og et nesten fullt startbatteri på 75 Ah. Når startbatteriet kommer over 13,7 volt, kopler releet inn forbruksbanken som kanskje er tappet 50% og vel så det. På grunn av størrlesesforholdet klarer ikke dynamo og starbatteri å levere nok til at spenningen holder seg over 13,7 volt, og releet slår ut igjen. Straks forbruksbanken er ute, er spenningen igjen over 13,7 og releet slår inn igjen. Og sånn fortsetter det til releet brenner opp..

 

Jeg må få lov til å gjøre oppmerksom på at dette problemet er det i alle fall ett merke som har løst. Send meg gjerne en IM eller e-post, så sender jeg info.

 

Vennlig hilsen

Steinar Enge

Link to post

Problemet med aggregat er jo støy. Jeg har vudert det tidligere, og det er absolutt en mulighet at det kommer i løpet av året. Det er jo greit når du ligger alene, men ligger det en hel gjeng rundt deg så er det lett å bli upopulær.

 

Skal nå først prøve med solcelle panelet. Slik jeg har regnet på det så burde dette alene kunne gi meg nesten ett døgn ekstra.

Har også begynnt ett prosjekt med ungene for å kutte ned på strøm forbruket. Det er vist ikke lett når du er 2 og 4 år å forstå at lysene skal skrus av etter bruk.

Link to post

Dette med lys - du har skiftet til LED pærer i lampene?

 

Hadde solcelle på forrige båten - 50 W. Butikken mente det var for lite til å lade to banker samtidig - så jeg endte med å ha en bryter som jeg manuelt kunne styre strømmen inn mot hhv forbruks- eller start bank ved behov. Jeg ble i alle fall rådet til å ha både regulator og sikring på ledningen mellom panelet og batteriene. Mitt panel var fastmontert på kabintaket så jeg fikk aldri vinklet det.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...