Bitteliten Startet 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2010 (redigert) Jeg er på utkikk etter en liten tilhenger til en RIB jolle på ca 10 fot. Jolla veier ca 300 kg. Noen tips og erfaringer? Hengeren skal brukes til transport av jolla til og fra båten i endene av sesongen - også skal jolla stå lagret på denne om vinteren. Finnes det noen med "teleskopdrag" slik at hengeren tar mindre plass i garasjen om vinteren? Jeg har kikket litt på finn og ser at prisene ligger på 7000-9000. Er det omtrent riktig observert? Noen eksempler jeg fant i en fart http://www.tredal.no/?vis=produkt2&cid...7-F1B83D65675C} http://www.gaupen.no/Default.asp?WCI=ViewN...E=27&DGI=22 http://www.brenderup.no/Båthenger/Produkte...431&PID=978 http://www.tysse.no/index.php?product=1&am...showproduct=104 Jeg har ingen peiling på hva jeg skal se etter - så alle tips mottas med stor takk Redigert 15.Januar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 fant også en raring jeg lurer litt på ser ut som om den har bedre støtte langs kjølen med tanke på opplag? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Du ville ikkje vurdert en vanlig henger da? De finnest i "sammenleggbare varianter. Og så kan de brukes til anna formål også. Ein liten vanlig henger uten bremser, er sikkert oki å rygge uti med tanke på sjøvann- slik som båttralle? Tenker bare at de kan være rimeligere. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19825110 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 det er en god ide. vi har en sånn vanlig henger - men den er i bruk hele året. Derfor egner den seg ikke til å lagre jolla om vinteren. Har også erfart at det blir stort press på tubene på jolla fra sidene på hengeren Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Kunne legge ned lemmet både i forkant og bak-kant av denne tralla. Går nok fint med en på 10 da. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rune2222 Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Bruker vanlig henger på ei 12 fots pionerjolle. Går akkurat mellom lemmene på siden og med begge lemmene fremme og bak nede stikker den litt ut fremme og bak. To menn hiver den oppi med håndmakt. Men så veier den bare ca. 100 kg. Ser tråstarters veier 300kg, så det spørs om det ikke må brukes båthenger? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Gå inn å se på dem på Jula.no , der har dem hengere fra ca 1000-.Finner ikke noe nå men.Var der å handle sist uke i Moss ,da hadde dem henger til 1200- som passer til ei jolle.Rart den ikke er på nett,men som sagt så hadde dem i butikken der . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Noflow Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 den tiki hengeren så jo genial ut mtp lagring over lengre tid men tysse hengere har ihvertfall jeg god erfaring med, velbygde hengere, den jeg hadde var det også selvjusterende krybbe i. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Har en brukt Brendrup varehenger som er ombygd til "flathenger". Ikke karmer. Tenkte jeg skulle bruke den til jolla, men kom over en gammel båthenger. Den er på 750 kg, uttrekkbart drag og har bremser. Ny finerplate i bunn, samt øyebolter til lastestropper. Til salgs for selvkost. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Vi har en slik til vår nye jolle, en RIB på 3 meter med styrekonsoll og 9,9 hk. Kjøpte denne pent brukt, og satte på et nesehjul, og den fungere helt suverent. Har satt den i opplag med 3 slike for å unngå at den står på hjulene. Hengeren er lettkjørt og stabil og det er enkelt å vinsje opp RIBen alene. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
baatsman Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Samme henger som Ludde, men har de på hjulene under tak. Eneste abre er max 60 km/t pga henger uten brems. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ludde Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Eneste abre er max 60 km/t pga henger uten brems. Ops.... Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
trulsant Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 ...dersom vekten er over 350kg... Under 350kg gir lov til 80km/t...eller var dette også 750 kg? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) Jeg synes egentlig gaupen hengeren ser best ut. Den er ikke så lang også liker jeg den selvjusterende krybba den har bak. Ser for meg at jolla ligger mer stødig på den - men det er kanskje bare innbildning? 300 kg totalvekt er grensen for 60 kmt http://www.dinside.no/387140/tabell-tilhenger-uten-brems Redigert 17.Januar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) ...dersom vekten er over 350kg... Under 350kg gir lov til 80km/t...eller var dette også 750 kg? ................. Fra tilhengerspesialisten.no............ sitat: Vi har en merkelig regel i Norge når det gjelderkjørehastighet og henger uten brems. Den sier at dersom tilhenger med last veier mer enn 300 kg, så skal max hastighet være 60km/t. Under 300 kg så gjelder fartsgrensene ( max 80 km/t). Men denne regelen er ikke enkel å håndheve, så det er ikke mange som har blitt tatt pga brudd på denne. Redigert 17.Januar.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 er det totalvekt om de veier - eller er det totalvekt i vognkortet? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Sjekk Terje Wear i Røyken, han fikser deg en henger slik du vil ha den, fra Tysse ikke er prisene avskrekkende hos han heller Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Jeg er litt opptatt av max lengde på hengeren. Er det noen annen ulempe med en kort henger enn at den vrir seg fort når vi rygger? Tredal har en kjekk liten sak som bare re 3.6 meter lang. Den heter 14-500 har alle båthengere lukkede lager som tåler saltvann? Sitér dette innlegget Link to post
o-hjelen Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 hei. har selges hos jula butikk. Chassis til ATV-henger er pris tilbud 1295kr mvh o-hjelen. Sitér dette innlegget 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post
Gerhard Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 (redigert) det er en god ide. vi har en sånn vanlig henger - men den er i bruk hele året. Vil du ha båten stående riktig vei om vinteren? Er det ikke bedre å snu den? Eller har du kanskje innedørs lagringsplass? Vi har en GH11 og bruker en vanlig varehenger. Jeg har laget en krybbe av treverk og Biltema-rulle som passer i tilhengeren. I båthavna må jeg bruke kranen, men hjemme triller vi den av tilhengeren og snur den på hodet. Den har negativt kuletrykk når den fraktes med motor på, men vi kjører den så kort så det går bra. RIBen kjøres på samme måte, men med den gidder vi ikke å bruke kran. Uten motoren så bærer vi den opp til hengeren. Gerhard Redigert 18.Januar.2010 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Jolla skal stå innendør om vinteren. Jeg tror ikke den egner seg til å ligge opp ned heller. Også veier den ca 300 kg og kran har vi ikke. Så det må nok bli en båthenger der jeg kan dra den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Hadde en liten Brenderup båthenger til Pioner jolla på 13'. Var uten brems. Fungerte utmerket til formålet. Båten stod på hengeren om vinteren. Brenderup har i tillegg et godt utbygd servicenett, i hvertfall her østafjells. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Blitt til kjøp av henger? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Planlegger du å henge en liten Aston Martin under pasarellen nå Bitteliten? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 Anbefaler å aldri rygge hjula uti vannet,spesielt saltvann. I 2000 kjøpte jeg en henger som var brukt en` gang,som hadde blitt rygget uti sjøen. Hengeren fungerte en stund,men så ble det bom stopp. Alt av bremser og håndbrekk satt fast. Fikk heldigvis levert hengeren til forhandleren som måtte demontere alt av bremser og lager. Dette var en Tyssehenger,som har fungert perfekt etter det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.