Sjø stjernen Startet 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2010 Har lurt på å kjøpe impeller på biltema, men er di holdbare? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 (redigert) Var en test for par år siden. Billige impellere ble delvis ødelgt etter tørrkjøring i feks 1min, menst dyrere "orginal" tålte feks over 5 min. Søk og sjå om du finner testen igjenn, usikker på om den har vert linket her på BP. Red: fann testen ! var bedre resultat enn eg huska på "u-orginale" http://www.mortensen-technics.no/index.php...-for-feils-king Redigert 15.Januar.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirKS Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Bytter impeller hvert andre år, og har noen ganger brukt Biltema, andre ganger original VP. Jeg har ikke merket noen forskjell, men som testen påpeker kan det være forskjeller ved lengre tids bruk og tørrkjøring. Forøvrig intet negativt å bemerke om Biltemas impeller til MD21A. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 jeg bruker bare inpellere fra biltema til min VP md7a Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 (redigert) Biltema impelleren er sikkert ok, det er jo bare å bytte oftere eventuellt. Jeg bytter impeller samtidig som jeg skifter viftereim, det pleier å gjøre susen. har altid reserveimpeller ombord i tilfelle temp økning. selv bruker jeg kun orginal da... Redigert 16.Januar.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 (redigert) Jeg brukte BT Impeller på min AQAD 40B i fjor. Jeg kjørte imidlertid ikke så mye i fjor, men kan ikke si at jeg har merket noe unormalt Redigert 16.Januar.2010 av Wrooar (see edit history) Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
nomen Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Er virkelig sesongen lang nok,og er motoroverhalinger så billig at det er verd å ta "risken". Uten å si for mye tror jeg at det er andre plasser en bør se på utgiftene ved båthold. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
"Mathilde" Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Skulle akkurat til å si det selv, nomen. Dere som velger slike billigproduketer, hva er sparepotensialet egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Kva koster impellere? Tar bare med meg i det store sluket eg....lukker øynene...og drar kortet... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tine IV Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Har ikke brukt dem selv ,men hørt mange historier .Men som noen sier ,ikke her du burde spare en 100 lapp .Blir så mye ball om den ikke er bra nok,kan fort bli dyrt .Lå i Strømstad ,der var det en som hadde kjørt fra Oslo og da ned til Strømstad.Da måtte han bytte impeller,men ikke bare det .Den var jo i 1000 biter ,så litt ekstrajobb hadde han jo.På en liten motor på 8-10 hk kansje den er bra nok ,men hva koster en orginal impeller til en 10 hk? Er vel ikke stort å spare i mange tillfeller, så kansje lurt å kjøpe orginal. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
NilsPils Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Har sammenlignet impellere fra BT og original Volvo impeller til Tora (Volvo B18). Ser eller føler ingen forskjell. Forpakning og deler er helt identiske, bortsett fra trykket på forpakningen. Mistenker at de kommer fra samme samlebånd og same pakkemaskin. Begge fungerer også OK. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Husk at deffekte impellere kan skyldes ein plastpose på inntaket eller slikt. Dette tåler ingen impellere i meir enn eit par minutter. Men posen driver vekk,...og fabrikanten får skylda....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Haba Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Impeller til min Yanmar koster omkring kr. 600,- hos forhandler, men så inneholder den nok platina og gullbelegg. Bruker den likevel jeg. I senere tid har jeg nok lurt på om den ikke originalt er fra Jabsco. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 (redigert) Skulle akkurat til å si det selv, nomen. Dere som velger slike billigproduketer, hva er sparepotensialet egentlig? Om de fungerer som de skal, er det ingen grunn til å bruke de dyreste. Hadde alle brukt BT, måtte VP sette ned prisen på de orginale som er alt for dyre. Vi Normenn er generelt alt for dårlige til å bruke de billige alternatvene med god nok kvalitet. Dette mener jeg gjelder alle tjenester. F.eks har det offentelige gått ut med at vi skal bytte bank for å opprettholde konkuransen. Det samme gjelder f. eks. båt Diesel. Om du skal fylle 20 liter er det vilktig og ikke benytte den dyreste, ikke for pengene skyld, men for å opprettholde konkuransen. Vi Normenn burde bli mer prisippielle ifm. dette. Redigert 16.Januar.2010 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
"Mathilde" Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 (redigert) Om de fungerer som de skal, Ja nettopp. "Om de fungerer som de skal". Og hva vet vi om det når vi kjøper impellere som til forveksling ser identisk ut som de originale? Når det gjelder sikkerhet og viktige deler til motor som påvirker pålitlighet og driftsikkerhet, så velger jeg originaldeler. Det er fordi jeg forventer at disse delene er testet og at de holder tilfredstillende kvalitet. Varemerke-produsenter stiller større krav til sine leverandører av deler, fordi svikt i kvaliteten her vil kunne gi konsekvenser for produsent. Som regel er det en grunn til at delene er billigere, og grunnen er ofte knyttet til kvalitet. Piratprodusenter vil være friere til å kunne gå på akord med kvalitetskravene fordi ingen krever noe av dem. Jeg er enig i at konkurranse er sunt, men når jeg ikke har mulighet til å kontrollere hva jeg egentlig får for pengene jeg betaler - da blir jeg usikker. Og usikker vil jeg ikke være når det kommer til vitale motordeler og sikkerhetsutstyr. Hvis det att på til dreier seg om marginale prisforskjeller på relativt rimelige slitedeler, ja da skjønner jeg rett og slett ikke at man velger å gjøre sine innsparinger her. Ikke at jeg har noe i mot Biltema, bare så det er sagt. Finnes mye bra der til en rimelig pris. Redigert 16.Januar.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 (redigert) Jeg bruker som sagt bt impeller. Den er ca 400,- billigere enn vp sin. Dette alene er kanskje ikke så mye, men hvis man legger på olje, anoder, slanger, belger etc, så blir det faktisk mye penger. Når det gjelder kvalitet så er jeg sikker nok på dette til å legge ut på langtur. Jeg er ganske sikker på at det ikke er noen her som kan si at et havari er garantert grunnet bruk av bt deler. Man kan imidlertid tro det men man kan ikke være sikker. Samme feil kunne ha skjedd med bruk an originaldeler - eller hva? Redigert 16.Januar.2010 av Wrooar (see edit history) Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
prin435 Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Enig med deg Mathilde, men jeg er nok noe mer prøvefull. Jeg begynte med impeller fra Biltema på den ene motoren og generatoren. 0 Problem med de etter to år. Skifter annen hvert år uansett nettopp på grunn av at jeg ikke gidder å ligge mellom to glovarme beist å skru. Kan legge til at en orgial har røket en gang, men aner ikke hvorfor. Det kan selvfølgelig ha kommet en plastpose eller noe forran inntaket. Jeg har kjøpt en del som ikke fungerer på BTogså, som f.eks elektrisk oljepumpe for å tømme motoren. Holdt en motor ( 24 liter). Byttet den og den andre holdt også en motor. Da gadd jeg ikke mer og kjøpte manuell som fungerer helt fint. Min erfaring er i alle fall at impellere fra BT fungerer O.K. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Nibba Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Bruker BT sine impeller og har ikke hatt noen problemer Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Både min onkel (maskinist) og min stefar bruker Biltema impellere. Uten problemer. Så den er nok bra nok! Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
JanS/EIR Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Kommer høyst sannsynlig fra samme fabrikken, det er noen som vil ha 500 % påslag for å holde lager. Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sjø stjernen Svart 16.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Den orginale impelleren hadde halvparten så mange vinger som den nye som fulgte med motoren. Eller den nye hadde dobbelt så mange vinger for å si det på en annen måte. Har dette noe å si på pumpe kapasiteten? Det blir jo mindre volum i pumpa da vingene fortrenger endel volum? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
fiskern Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Leveringen beror på "kniven"i pumpa,det finnes 3 størrelser. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Har brukt begge deler. Har ikke merket kvalitetsforskjell. Alle har fungert fint bortsett fra den originale VP impelleren som kom med min nye motor i 2006. Der knakk halvparten av vingene etter 40 timer. Det hører med til historien at det var en hel serie med impellere merket Volvo Penta som var feil. Gummien var for sprø så de knakk. Det er ingen garanti for at original er best så min erfaring er at man får prøve ulike produkter og er man i tvil så kan man lufte erfaringer her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.