SeaMaster175 Startet 27.Juli.2004 Del på Facebook Startet 27.Juli.2004 Hei! Har en gammel Fm fra 1956 med vridbart propellanlegg. Motoren starter pent og går veldig pent opp til 3/4 turtall. Da begynner den å fuske/hoste. Hva kan dette skylles? Er det for mye vridning på propellen? Må jeg bytte bensinfilter? Eller kan det være noe annet? mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 27.Juli.2004 Del på Facebook Svart 27.Juli.2004 Hva skjer når du endrer stigningen på den vridbare propellen, kommer den opp i max turtall da...? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.Juli.2004 Del på Facebook Svart 27.Juli.2004 Har hatt en to-sylindret FM som oppførte seg som du beskriver. Prøv å justere på forgasseren. Mulig blandingsforholdet er feil mellom luft og bensin. Det sitter en liten justeringsskrue i bakkant av forgasseren. Prøv å justere denne når motoren gårpå tomgang. Når den går "lett" stopper du justeringen. Den store blandingsskruen i forkant justerer du når du kjører med høyrere turtall. Finner du forholdet her skal motoren gå fint. Det er en stund siden jeg hadde en besinmotor lik den du beskriver, så ikke skyt meg hvis ikke dette er årsaken. Men det er vel verdt et forsøk. Et godt råd er å tømme ut mulig kondensvann i "juret" på besintanken. Tappekranen i bunn av bensintanken. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SeaMaster175 Svart 27.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2004 Hva skjer når du endrer stigningen på den vridbare propellen, kommer den opp i max turtall da...? Det som skjer når motstanden på propellen øker er at stigningen på propellen også øker. Dette fører til mer belastning, som videre fører til mindre turtall. mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 27.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2004 Har hatt en to-sylindret FM som oppførte seg som du beskriver. Prøv å justere på forgasseren. Mulig blandingsforholdet er feil mellom luft og bensin. Det sitter en liten justeringsskrue i bakkant av forgasseren. Prøv å justere denne når motoren gårpå tomgang. Når den går "lett" stopper du justeringen. Den store blandingsskruen i forkant justerer du når du kjører med høyrere turtall. Finner du forholdet her skal motoren gå fint. Det er en stund siden jeg hadde en besinmotor lik den du beskriver, så ikke skyt meg hvis ikke dette er årsaken. Men det er vel verdt et forsøk. Et godt råd er å tømme ut mulig kondensvann i "juret" på besintanken. Tappekranen i bunn av bensintanken. Forgasseren er for ikke så lenge siden justert, men det kunne jo verdt et forsøk å prøve det på nytt. Hva tror dere? Får den da for mye eller for lite bensin? mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Er det kanskje på tide å tenke på å bytte ut motoren i båten, den er nærmere 50år å da kan det være greit med noe litt mer moderne. I dag fåes det små hendige dieseler som er mye mer driftsikre enn det gamle treskeverket som dere har nå. Prøv å finne en 3 eller 4 sylindret motor så slipper plumbene i tennene deres å dette ut. Det har skjedd en god del på motorsiden siden 56. Tenk etter å begynn å sette disse motoerene opp mot hverandre. Vekt, sikkerhet, driftsikkerhet, ....osv. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 28.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Er det kanskje på tide å tenke på å bytte ut motoren i båten, den er nærmere 50år å da kan det være greit med noe litt mer moderne. I dag fåes det små hendige dieseler som er mye mer driftsikre enn det gamle treskeverket som dere har nå. Prøv å finne en 3 eller 4 sylindret motor så slipper plumbene i tennene deres å dette ut. Det har skjedd en god del på motorsiden siden 56. Tenk etter å begynn å sette disse motoerene opp mot hverandre. Vekt, sikkerhet, driftsikkerhet, ....osv. Ja, vi har tenkt på tanken, men etter å ha overhalt motoren for 13000 kroner så er vi ikke veldig lystne til det nå. Men jeg angrer på at jeg ikke kjøpte en ny motor med en gang.... mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Den saken har også en annen side: Det er nemlig meget viktig at noen av oss tar et ansvar med å ta vare på litt av den gamle kystkulturen - og de gamle norske motorene er absolutt verneverdige! Norge har opp gjennom årene hatt over 150 motorfabrikker - og hvor mange har vi igjen? Derfor: ta vel vare på den gamle motoren deres, bruk den med alminnelig forsiktighet og dere har motor i minst 50 år til Tenk på alle dem som står i kø for å se maskineriene ombord i Skibladner, Børøysund, Kysten 1 og mange andre gamle fartøyer. Hvis man hadde lyttet til 1960-tallets gjenganger: "Få bort den gamle dritten!" så hadde vi ikke hatt disse båtene og disse maskinene å vise frem. Derfor: ta vare på din gamle FM, den er allerede et klenodium og om noen få år er den en kulturskatt! mvh Poseidon (Båten er 50 år og motoren snart 40) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Fordi om at jeg foreslo et motorbytte er det jo ikke nødvendig å hive den gamle. Det er en særdeles pen motor dere har nå. Sett den inn med olje over det hele og sett den vekk på en trygg, varm tørr plass så kan dere ta den fram om 50 år igjen. Er vel litt uenig med deg Poseidon om disse gamle veteranbåtene, det er ikke motoren som gjør de spesielle. Tror like mange hadde kjørt med Skiblander om det så hadde stått en diesel i kjelleren der, bare skovlene var tilstedepå samme måte som i dag. Det er ikke så svært mange av oss som legger merke til motorlyder mer. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Det er ikke så svært mange av oss som legger merke til motorlyder mer. Det MÅ være en grov spøk, det kan umulig være alvorlig ment - du passerer jo alle grenser for blasfemi med god margin mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Arvid_A Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Det MÅ være en grov spøk, det kan umulig være alvorlig ment - du passerer jo alle grenser for blasfemi med god margin - helt enig, Poseidon! Er det noen farkost som vekker oppsikt hos de aller fleste i et maritimt miljø, så er det en flott oppusset trebåt med "knakk-knakk"- eller "dunk-dunk"-lyd. Dette må man ta vare på så langt det går an! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Et siste forsøk fra meg: - Har du sett hvordan motoren reagerer når du skifter fra høy tenning til lav tenning på magneten? På magneten, som lager strøm mot tennpluggene, sitter det en regualtor som du kan vippe opp og ned. Prøv dette. Det er lettere å justere motoren når du setter "reverseringa" nærmere midten. (Mot fripunktet for kjøring for - og akterover) Da går propellbladene lett i sjøen. Og jeg spør igjen: har du tappet ut kondensvann fra tanken? En motor fra 56 går i mange år enda. Er det en en- eller to-sylindret? Hva er modellbetegnelsen? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SeaMaster175 Svart 28.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Et siste forsøk fra mag: - Har du sett hvordan motoren reagerer når du skifter fra høy tenning til lav tenning på magneten? På magneten, som lager strøm mot tennpluggene, sitter det en regualtor som du kan vippe opp og ned. Prøv dette. Det er lettere å justere motoren når du setter "reverseringa" nærmere midten. (Mot fripunktet for kjøring for - og akterover) Da går propellbladene lett i sjøen. Og jeg spør igjen: har du tappet ut kondensvann fra tanken? Nei jeg har ikke fått vært i båten ennå, men skal dit snart...skal sjekke dette da. mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 28.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 En motor fra 56 går i mange år enda. Er det en en- eller to-sylindret? Hva er modellbetegnelsen? Motoren er 2-sylindret og modellbetegnelsen er L2. mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Det MÅ være en grov spøk, det kan umulig være alvorlig ment - du passerer jo alle grenser for blasfemi med god margin Sorry Poseidon, dette er ikke for mye overdrevet, vi som er her på forumet representerer ikke den gjennomsnittlige båtbruker eller eier. Vi er mer enn vanlig opptatt av båt. Noen kanskje til og med syklig opptatt. Så jeg våger fortsatt å tro at folk flest blåser i om motoren er veteran og vel tatt vare på, eller om det er en nymotens symaskin som står å snurrer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Gammelmotor er man da opptatt av ja Får frysninger når jeg hører gamle motorer. Savner Sabben min jeg nå var ikke den sååå gammel (1968) men den lyden da mann Får jeg tak i en Sabb rimelig så kaster jeg Perkins motoren Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 28.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 ja, jeg må nok si meg enig med Poseidon, Bastard 30000 og Arvid_A. Jeg synes lyden fra den gamle motoren er nydelig, og har egentlig ikke lyst til å bytte den ut med en annen. Det er jo en egen sjarm ved å ha en så gammel motor i en så gammel båt.... Angående problemet mitt, så gjør det jo ikke så veldig mye at den fusker på høyt turtall, fordi at så gamle motorer skal jo ikke kjøres hardt uansett. Kanskje jeg ikke skal gjøre noe med det, vis det ikke er forgasseren? Jeg sjekket tanken og det var ikke kondens der. mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Jeg synes stadig man hører referanser til "de gode gamle, med tøffelyd" til og med fra 16-17 åringer som fiser rundt med 9,9 hk jeepene sine. Så det med lyden fra gammelmotorene er nok langt i fra forbi. De er vel på en måte kystens "Harley'er" så her er det bare å stå på for den som har muligheten..... Hele begrepet " å tøffe" skriver seg kanskje fra disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Jeg synes stadig man hører referanser til "de gode gamle, med tøffelyd" til og med fra 16-17 åringer som fiser rundt med 9,9 hk jeepene sine. Så det med lyden fra gammelmotorene er nok langt i fra forbi. De er vel på en måte kystens "Harley'er" så her er det bare å stå på for den som har muligheten..... Hele begrepet " å tøffe" skriver kanskje fra disse motorene. Meget god måte å beskrive det på...... Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Astor Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 I fjor hadde jeg en FM-snekke med en 2 syl. FM. (den på bildet over) Jeg solgte båten til en kar som var skikkelig rastløs. han hadde fått råd av legen å stresse ned. FM-lyden var beroligende for nervene til denne karen. Og i dag kan han ikke få fullrost båten og den herlige tøffe-lyden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SeaMaster175 Svart 28.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Var nede i båten for andre gang idag og kjørte en liten tur. UTEN FUSKING Jeg er litt usikker på hvorfor den ikke fuska idag, men teorien min er at choke-wiren, som er litt for stram, har gjort at choken har stått litt på... mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Fint at det løste seg. God tur med din gamle dunk-dunk! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.