Jump to content

Biltema 15-40 olje på 4.2L Mercruiser Diesel, bra nok?

Chris284

Recommended Posts

Jeg har et par 4.2L Mercruiser 220hk diesel motorer fra 2001 med 600t før overhaling. De har vært tatt helt fra hverandre og renset blokk innvendig, renset topper og slipt ventiler, honet sylindre og byttet ut øvrige slitte deler. Kort sagt heloverhalt.

Siden det anbefales å byttet olje etter ca 20 timer etter en overhaling, tok jeg sjangsen på Biltema

15-40 Turbo Diesel oljen som skal oppfylle krav for denne motoren. Rimelig siden den skal utskiftes så raskt.

Jeg så at oljen ble helt svart kun etter noen timers kjøring, virker som den fortsatt har god smøre evne. Trodde oljen vanligvis beholdt fargen lengre.

Kan dette skyldes at stempelfjærer mot ny honet sylinder tetter litt dårlig i begynnelsen så forbrent diesel (eksos) lekker forbi?

Motorene starter og går perfekt, bortsett fra at det kommer litt mer røyk enn jeg forventer på en overhalt motor.

Røyken er grå/mørk grå. Det kan være for fet blanding eller uforbrent diesel ?

Tennings tidspunkt/diesel innsprøytningen ble justert med mikrometer etter boken og skulle være korrekt.

En annen ting er at jeg har diesel retur til tanker som ligger over motorene. Båten hadde bensin motorer uten retur og jeg bruker de gamle tankene etter å ha pumpet ut bensinen. Returen har jeg koblet til lufteslangen med T-stykke.

Kan ha vært noen liter bensin igjen da jeg først fyllte diesel. Brukte E85 bensin, så det var noe etanol iblandet. Det er jo bra som kondensfjerner..

Kan problemet med grå røyk være at det blir liggende diesel i stigningen opp til tankene og dermed blir for mye diesel i tillegg til det som kommer fra trykkpumpen? Har og en liten lekkasje på trykkpumpen på siden ved noe som er i forbindelse med turbo trykk regulator, sitter en gummihette der, og er beskrevet tidligere på Bosch pumpen på Volvo motor.

Det er jo bra trykk fra pumpen, men kan hende etter utjevning av trykk ved retur skruene på dysene

at det ikke er nok til å få opp diesel i tanken ?

Har ikke prøvet med returen til en kanne lavere enn motoren og se om det bedrer på røyk utslippet, skal ta det til våren.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Tror ikke du skal bekymre deg om oljen fra Biltema, det er vel en dårlig skjult hemmelighet at Biltema og Felleskjøpet sine oljer kommer fra Statoil. Så stoler du på Statoil så burde du stole på Biltema. Årsaken til at Biltema og Felleskjøpet er så billige på olje tror jeg kan ha noe med at det er vel ingen andre som selger mer olje til private enn de gjør. Statoil sine egne stasjoner selger jo minimalt med olje selv, de foretrekker heller å selge deg nybakte brød..

Årsaken til at oljen er svart kan ha noe med overhalingen å gjøre, motoren må gå seg til, og det vil også være mer friksjon i sylindrer som er honet, nye stempelringer, nye lagrer osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...