Pathfinder Startet 16.Januar.2010 Del på Facebook Startet 16.Januar.2010 Motorseilere ser for meg ut til å være en ultimat kombinasjon av motorbåt og seilbåt. Jeg har sett en rekke flotte motorseilere på finn.no og jeg liker spesielt Nauticat sine båter. Men det undrer meg hvorfor disse ligger så høyt i pris. Det finnes en rekke engelske motorseilere som er lang gunstigere i pris. Ikke akkurat nå siden utvalget er lite på denne årstiden. Men det undrer meg at prisen på en 20-25 år gammel Nauticat på ca 40 fot koster langt mer enn en Bavaria 2008-2009. Siden jeg kan like mye om seilbåter som jeg kan om atomkraftvverk kunne det være greit å spørre ekspertisen her på forumet. Hvorfor er disse båtene så dyre? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Nauticat er båter av skikkelig høy kvalitet , kvalitet koster akkurat som en Hallberg-rassy også koster mer enn en bavaria eller en Mark levinsonforsterker koster mer enn en Philips Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 De "koster" jo mer, fordi markedet er villig til å betale såpass for denne båten...Om de vedr pengene spiller mindre rolle...så lenge noen er villig til å betale det selger forlanger. Slik er det gjennomgående for de mest populære båttypene ellers også, så som Nimbus, Nidelv osv...mens Bavaria og mange andre ligger lavere i pris, fordi kjøperne ikke er villige til å betale så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 16.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 De "koster" jo mer, fordi markedet er villig til å betale såpass for denne båten.. Ja, men er en Nauticat mer verd enn f.eks. en Nicholson motorseiler fordi den er bedre eller fordi den er mer perstisjefylt? Det er jo greit å investere i noe som ikke taper seg i pris men samtidig er det jo veldig viktig hvilke bruksegenskaper en båt virkelig har. "hvorfor er det ikke stavekontroll her på båtplassen?" ser at flere her sliter med stavekontroll. Spesielet i helgene? (ikke her på tråden heldigvis) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 De "koster" jo mer, fordi markedet er villig til å betale såpass for denne båten...mens Bavaria og mange andre ligger lavere i pris, fordi kjøperne ikke er villige til å betale så mye. Man for aldrig en skrue mer en man betaler. Hvis markeden forventer at atomkraftverk koster de samme og 2kw Honda bensiagregatt tror jeg at Honda kan stoppe produktsjonen helt til atomkraftprodusenten blir konkurs Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Pathfinder Svart 16.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Skjønte halvparten, men som sagt det eneste som starter etter et totalt melt down i kjerneindustrien er nok et Honda aggregat. Tror jeg da- Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Skjønte halvparten... Ikke altid enkelt å skjønne tingene her i verden. Jeg synes også at 1 stk 15 meter atomkraftverk skal ikke koste mer en 15 stk 1 meter Honda agregatter. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Pathfinder Svart 16.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Hei Servicemannen. Da er nok du og jeg enige. Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor enkelte båter er så svinedyre. Og som regel er det de jeg har øverst på ønskelisten. Men nå skal jeg siden kona allerede ellers blir det og da ender det med Og siden jeg er så er det nok best å ellers blir det Så--- Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 De har noen gode motorer da, Ford på alle modeller, industri motorer. Jeg har min andre motor av de, rolige motorer bare 2600 på fult. Noe annet det enn 3600-3800 slik som Volvo og Yanmar har. Løp å kjøp... Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Hvad, er kona ? Har du ikke abonnement på Båtmagasinet?!? Hvis du ser litteran på Nauticat kan du skjønne prisforskjellen (holder med oppbygging av dørk på toalett)... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 (redigert) Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor enkelte båter er så svinedyre. Og som regel er det de jeg har øverst på ønskelisten. Har du ikke skjønt at du kanskje er av de som er kvalitetsbevisst Noen handler GANT skjorter andre Dressmann og de som handler den første får noe mer enn de som handler den siste men de som handler den siste skjønner somregel ikke hva de som handlet den første får mere men det forstår de som handlet den første. Skjønner ? Redigert 17.Januar.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Dette er vel noe av det mest naturlige her i verden, at noe koster mer enn annet...enten det er i båtbransjen, bilbransjen eller andre bransjer. Båtbransjen er kanskje litt spesiell i så måte, fordi det er så få eksemplarer av hver. Derfor vil de mest populære båter av god annerkjent kvalitet ligge høyere i pris. Så enkelt er det... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Ja dette er en lit merkelig situasjon prisforskjelen kan jo på ingen måte gjenspeiles i dyrere matrialer eller løsninger. Men på den anen side er ialefall den båten jeg har lyst på "Nordship 43" hinsides dyr. Det jeg ønsker meg og som jeg ikke får i en Bavaria er kun et dekshus og bedre vinterisolering. Det blir et dyrt dekshus og isolering når prisforskjellen er hele 4 mil. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Prisforskjeller kommer fra flere ting Produksjonstid Endel merker legger mye mer håndarbeid i innredningen, bruker man noen hundre timer mer her for å få et produkt i håndlagd møbelfinnish kontra masseproduksjon blir forskjellene store. Individuelle valg jo mer kunden kan velge løsninger selv jo dyrere blir produksjonslinjene, tidsbruk går opp. Image Denne virker også inn, ekskluvisitet koster å kjøpe. Hadde man kunne kjøpe Rolex for 398 hadde de ikke lengre vært ekslusive. Kostnader: Små volum koster mer, vi kan tenke oss at det er store prisforskjeller på eksempelsvis Jeannetau som nok kjøper noen tusen Yannmar inåret kontra en produsent som produserer 100 båter der de har latt kunden velge mellom mange ulike merker. Kvalitet her er min påstand at forskjelleneutgjør mindre av prisforskjellen enn overstående Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Takker for mange og gode svar. Her er et eksempel på en motorseiler som for meg fremstår som den optimale turbåt. God plass, mulighet for å seile når man ønsker det, Dører ved førerplassen slik at man kan komme kjapt ut på dekk, Brede og trygge dollbord, Mulighet for helårsbruk samt at jeg liker utseende veldig godt. Litt skuteaktig. Brukbart med uteplass. Men så var det prisen da. 1.2 mill for en 24 år gammel båt. Man får jo mye nytt for den prisen, men ikke med samme sjel som denne Nauticat 36 Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Ja det er en flot motorbåt men noen seiler blir den aldrig. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Hei BMP Det kommer jo an på hvordan man definerer en seiler det da. Hvis du mener at en båt under seil og som ikke bruker motor ikke er en seiler så er jeg letter forvirret. Men for meg så er dette en seiler så lenge jeg kan velge om jeg vil bruke motor eller seil. Jeg skal jo ikke være med i regatta. Bare ha mulighet til til å nyte stillheten og samtidig ha mulighet for å forflytte meg i den retningen jeg ønsker. Jeg går da ut ifra at det faktisk går an å seile med denne type båt. Hvis ikke er jo ihvertfall 1,2 mil for dyrt. Spiller jo ikke noen rolle om båten gjør 4 knop eller 8. Men som sagt kan jeg ingenting om seiling. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 forflytte meg i den retningen jeg ønsker. Hvis ønsket retning er med vinden, vil denne greit drive i den retningen du ønsker. Tror du sliter litt med avdrift på kryss. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Så, dersom jeg forstår dette riktig, så er denne båttypen ikke egnet til seiling i det hele tatt? Er seilegenskapene så dårlige? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 På slør og lens så er den helt sikkert ok å seile om det blåser endel om man ikke har noen ønsker om spennende seilegenskaper men på den annen side så er de som liker denne typen båt neppe spesielt opptatt av spennende seiling heller så jeg tror det rekker i massevis. Jeg ville sett på den båten som en motorbåt det er mulig å seile når man har lyst mer enn en seilbåt med dekkshus. Synes de virker "koselige" de der Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Enig i at Nauticat ligger relativt høyt i pris. Når jeg kjøpte min for noen år siden, var det selvfølgelig ett av ankepunktene. For meg ble bruksverdien avgjørende. Selv om båten var nesten 30 år gammel, var innredningen nærmest som ny, el.anlegget av god kvalitet og motoren til å stole på (selv om jeg nå har byttet den ut:-)) Båten bar lite preg av slitasje, selv om den var brukt mye. Da blir jo til syvende og sist dette med alder kun noe psykisk. Skulle jeg kjøpt meg tilsvarende båt med samme kvalitet i dag hadde nok prisen blitt noen millioner mer og selvfølgelig uoppnåelig for en vanlig familie. 7-8 hundre tusen for en gammel båt er mye penger, men jeg mener at man får mye båtglede for disse pengene. Dette gjelder selvfølgelig også mange andre eldre kvalitetsbåter som allerede er nevnt i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Flotte bilder Nauticatten. Hvordan synes du seilegenskapen er på båten din? Blir det til at du seiler eller blir det mest motorkjøring? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Nauticat er en påkostet båt det er det ingen tvil om. Men det "optimale" er vel et nokså variabelt begrep eller størrelse. Jeg ser vel heller en noe tung overlesset og tradisjonell motorbåt med støtteseil. Men med med mye flott trearbeid og sikkert god kvalitet i det meste. Så er det faktisk noen ulemper med mange av de dyre båtene jeg har sett. Mye av tanker og utstyr er så innstøpt i innredning og forsterkninger at all moderniseringer og utskiftinger kan bli en stor og dyr utfordring, noe jeg har sett med selvsyn. Men for de som er glad i fint treverk er dette båten. Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Er ingen stor seiler selv. Må ærlig innrømme at for meg er dette mest en motorbåt med mulighet til å seile litt av og til for kosen sin skyld. Som Enzo skriver er det fullt mulig å seile på slør og lens, men å krysse mot vinden er i alle fall ikke min båt bygget for. Som en kompis av meg sa: jeg ser at den hat to master, men det har også danskebåten - den blir ikke en seilbåt av den grunn Tar meg av og til en tur utpå for å lufte seilene, men må ærlig innrømme at det er skjelden jeg seiler dersom jeg skal fra A-B. Bruker mesanen en del for å stabilisere båten. Har seilt jevnt i 6 knop på slør, men da blåste det godt. Nauticateiere må nok alltid finne seg i å bli "mobbet" av andre seilere - men det er helt greit for meg. Man er ganske ensom - motorbåtfolket omtaler den som en seilbåt, mens for seilfolket er nok dette en motorbåt med mast Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Motorbåt med mast!!! Neii.... motorbåt med mast, det er TRAWLER det Motorseiler, er nok egen "blandingrase".... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.