Jump to content

Hvorfor er Nauticat motorseilere så dyre?


Pathfinder

Recommended Posts

Motorseilere ser for meg ut til å være en ultimat kombinasjon av motorbåt og seilbåt. Jeg har sett en rekke flotte motorseilere på finn.no og jeg liker spesielt Nauticat sine båter. Men det undrer meg hvorfor disse ligger så høyt i pris. Det finnes en rekke engelske motorseilere som er lang gunstigere i pris. Ikke akkurat nå siden utvalget er lite på denne årstiden. Men det undrer meg at prisen på en 20-25 år gammel Nauticat på ca 40 fot koster langt mer enn en Bavaria 2008-2009. Siden jeg kan like mye om seilbåter som jeg kan om atomkraftvverk kunne det være greit å spørre ekspertisen her på forumet. Hvorfor er disse båtene så dyre?

Link to post

De "koster" jo mer, fordi markedet er villig til å betale såpass for denne båten...Om de vedr pengene spiller mindre rolle...så lenge noen er villig til å betale det selger forlanger.

 

Slik er det gjennomgående for de mest populære båttypene ellers også, så som Nimbus, Nidelv osv...mens Bavaria og mange andre ligger lavere i pris, fordi kjøperne ikke er villige til å betale så mye.

Link to post
De "koster" jo mer, fordi markedet er villig til å betale såpass for denne båten..

Ja, men er en Nauticat mer verd enn f.eks. en Nicholson motorseiler fordi den er bedre eller fordi den er mer perstisjefylt?

Det er jo greit å investere i noe som ikke taper seg i pris men samtidig er det jo veldig viktig hvilke bruksegenskaper en båt virkelig har.

"hvorfor er det ikke stavekontroll her på båtplassen?" ser at flere her sliter med stavekontroll. Spesielet i helgene? (ikke her på tråden heldigvis) :cheers:

Link to post
De "koster" jo mer, fordi markedet er villig til å betale såpass for denne båten...mens Bavaria og mange andre ligger lavere i pris, fordi kjøperne ikke er villige til å betale så mye.

Man for aldrig en skrue mer en man betaler. Hvis markeden forventer at atomkraftverk koster de samme og 2kw Honda bensiagregatt tror jeg at Honda kan stoppe produktsjonen helt til atomkraftprodusenten blir konkurs :crazy:

Link to post

Hei Servicemannen. Da er nok du og jeg enige. Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor enkelte båter er så svinedyre. Og som regel er det de jeg har øverst på ønskelisten. Men nå skal jeg :sleep: siden kona allerede :sleep: ellers blir det :discuss: og da ender det med :boxing: Og siden jeg er :drink: så er det nok best å :sleep: ellers blir det :boxing: Så--- :seeya:

Link to post
Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor enkelte båter er så svinedyre. Og som regel er det de jeg har øverst på ønskelisten.

Har du ikke skjønt at du kanskje er av de som er kvalitetsbevisst :smiley:

 

Noen handler GANT skjorter andre Dressmann og de som handler den første får noe mer enn de som handler den siste men de som handler den siste skjønner somregel ikke hva de som handlet den første får mere men det forstår de som handlet den første.

 

Skjønner ? :lol:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Dette er vel noe av det mest naturlige her i verden, at noe koster mer enn annet...enten det er i båtbransjen, bilbransjen eller andre bransjer.

Båtbransjen er kanskje litt spesiell i så måte, fordi det er så få eksemplarer av hver. Derfor vil de mest populære båter av god annerkjent kvalitet ligge høyere i pris. Så enkelt er det...

Link to post

Ja dette er en lit merkelig situasjon prisforskjelen kan jo på ingen måte gjenspeiles i dyrere matrialer eller løsninger. Men på den anen side er ialefall den båten jeg har lyst på "Nordship 43" hinsides dyr. Det jeg ønsker meg og som jeg ikke får i en Bavaria er kun et dekshus og bedre vinterisolering. Det blir et dyrt dekshus og isolering når prisforskjellen er hele 4 mil.

Link to post

Prisforskjeller kommer fra flere ting

 

Produksjonstid

Endel merker legger mye mer håndarbeid i innredningen, bruker man noen hundre timer mer her for å få et produkt i håndlagd møbelfinnish kontra masseproduksjon blir forskjellene store.

 

Individuelle valg

jo mer kunden kan velge løsninger selv jo dyrere blir produksjonslinjene, tidsbruk går opp.

 

Image

Denne virker også inn, ekskluvisitet koster å kjøpe. Hadde man kunne kjøpe Rolex for 398 hadde de ikke lengre vært ekslusive.

 

Kostnader:

Små volum koster mer, vi kan tenke oss at det er store prisforskjeller på eksempelsvis Jeannetau som nok kjøper noen tusen Yannmar inåret kontra en produsent som produserer 100 båter der de har latt kunden velge mellom mange ulike merker.

 

Kvalitet

her er min påstand at forskjelleneutgjør mindre av prisforskjellen enn overstående

Link to post

Takker for mange og gode svar.

Her er et eksempel på en motorseiler som for meg fremstår som den optimale turbåt. God plass, mulighet for å seile når man ønsker det, Dører ved førerplassen slik at man kan komme kjapt ut på dekk, Brede og trygge dollbord, Mulighet for helårsbruk samt at jeg liker utseende veldig godt. Litt skuteaktig. Brukbart med uteplass. Men så var det prisen da. 1.2 mill for en 24 år gammel båt. Man får jo mye nytt for den prisen, men ikke med samme sjel som denne

Nauticat 36

Link to post

Hei BMP

Det kommer jo an på hvordan man definerer en seiler det da. Hvis du mener at en båt under seil og som ikke bruker motor ikke er en seiler så er jeg letter forvirret. Men for meg så er dette en seiler så lenge jeg kan velge om jeg vil bruke motor eller seil. Jeg skal jo ikke være med i regatta. Bare ha mulighet til til å nyte stillheten og samtidig ha mulighet for å forflytte meg i den retningen jeg ønsker. Jeg går da ut ifra at det faktisk går an å seile med denne type båt. Hvis ikke er jo ihvertfall 1,2 mil for dyrt. Spiller jo ikke noen rolle om båten gjør 4 knop eller 8. Men som sagt kan jeg ingenting om seiling.

Link to post

På slør og lens så er den helt sikkert ok å seile om det blåser endel om man ikke har noen ønsker om spennende seilegenskaper men på den annen side så er de som liker denne typen båt neppe spesielt opptatt av spennende seiling heller så jeg tror det rekker i massevis.

Jeg ville sett på den båten som en motorbåt det er mulig å seile når man har lyst mer enn en seilbåt med dekkshus.

Synes de virker "koselige" de der

Link to post

Enig i at Nauticat ligger relativt høyt i pris. Når jeg kjøpte min for noen år siden, var det selvfølgelig ett av ankepunktene. For meg ble bruksverdien avgjørende. Selv om båten var nesten 30 år gammel, var innredningen nærmest som ny, el.anlegget av god kvalitet og motoren til å stole på (selv om jeg nå har byttet den ut:-)) Båten bar lite preg av slitasje, selv om den var brukt mye. Da blir jo til syvende og sist dette med alder kun noe psykisk. Skulle jeg kjøpt meg tilsvarende båt med samme kvalitet i dag hadde nok prisen blitt noen millioner mer og selvfølgelig uoppnåelig for en vanlig familie. 7-8 hundre tusen for en gammel båt er mye penger, men jeg mener at man får mye båtglede for disse pengene. Dette gjelder selvfølgelig også mange andre eldre kvalitetsbåter som allerede er nevnt i denne tråden.

nauticat.jpg

nauticat1.jpg

Link to post

Nauticat er en påkostet båt det er det ingen tvil om. Men det "optimale" er vel et nokså variabelt begrep eller størrelse. Jeg ser vel heller en noe tung overlesset og tradisjonell motorbåt med støtteseil.

Men med med mye flott trearbeid og sikkert god kvalitet i det meste.

Så er det faktisk noen ulemper med mange av de dyre båtene jeg har sett. Mye av tanker og utstyr er så innstøpt i innredning og forsterkninger at all moderniseringer og utskiftinger kan bli en stor og dyr utfordring, noe jeg har sett med selvsyn. Men for de som er glad i fint treverk er dette båten.

Link to post

Er ingen stor seiler selv.

Må ærlig innrømme at for meg er dette mest en motorbåt med mulighet til å seile litt av og til for kosen sin skyld. Som Enzo skriver er det fullt mulig å seile på slør og lens, men å krysse mot vinden er i alle fall ikke min båt bygget for. Som en kompis av meg sa: jeg ser at den hat to master, men det har også danskebåten - den blir ikke en seilbåt av den grunn :smiley:

 

Tar meg av og til en tur utpå for å lufte seilene, men må ærlig innrømme at det er skjelden jeg seiler dersom jeg skal fra A-B. Bruker mesanen en del for å stabilisere båten. Har seilt jevnt i 6 knop på slør, men da blåste det godt.

 

Nauticateiere må nok alltid finne seg i å bli "mobbet" av andre seilere - men det er helt greit for meg.

Man er ganske ensom - motorbåtfolket omtaler den som en seilbåt, mens for seilfolket er nok dette en motorbåt med mast :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...