Mulligan Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Jeg ser ikke den store prinsippielle forskjellen på de tradisjonelle Nauticatene og hobbytrålerne. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 perstisjefylt??????????? "hvorfor er det ikke stavekontroll her på båtplassen?" ser at flere her sliter med stavekontroll. Spesielet i helgene? (ikke her på tråden heldigvis) Ja, det kunne vært en fordel for noen og enhver med stavekontroll Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Pathfinder Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Ække så lett kl. 12 om natta etter et knippe Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) Nå har jo nauticat 2 serier med båter da , de har jo noen båter som heller mer over mot seilbåt og Nauticat 39 er jo mulig å få tak i til rundt 1,5mill , det virker på meg som en kjempebåt , hadde det gått å laste opp PDFer her så skulle jeg lastet opp en test http://www.boatshop24.com/web/en/suchen/s/...SEARCH%A0%A0%A0 Redigert 17.Januar.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Så er det faktisk noen ulemper med mange av de dyre båtene jeg har sett. Mye av tanker og utstyr er så innstøpt i innredning og forsterkninger at all moderniseringer og utskiftinger kan bli en stor og dyr utfordring, noe jeg har sett med selvsyn. Ulempe med dyr båt er at hvis man skal bytte tank kan de være litt av en jobb. Men de går der vanlig er alle komponenter instalert etter dekk er sett på skrog. Ulempene med industribåt er at du veit aldri hva du kan bytte og hva ikke. Har flere ganger reparert tanker som ikke kommer seg ut om nedgangsluke og til og med vanntanker forut som har vært dypere en bredden på døråpningen til forkabin. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Otto R her på forumet har jo en nauticat 39 og er vistnok veldig fornøyd , her er en gammel tråd fra da den båten ble handlet inn https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26701 Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) Jeg ser ikke den store prinsippielle forskjellen på de tradisjonelle Nauticatene og hobbytrålerne. Den er vel enkel. Trawlerne er rene motorbåter. En del av dem har mast og bom, som "kan" ha en mesan, men ikke seiles. Mens, motorseilere kan seiles. Hvor god seilere de er.... Det er visst omstridt... Redigert 17.Januar.2010 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) Nauticateiere må nok alltid finne seg i å bli "mobbet" av andre seilere - men det er helt greit for meg.Man er ganske ensom - motorbåtfolket omtaler den som en seilbåt, mens for seilfolket er nok dette en motorbåt med mast Det er vel sakens kjerne at motorseilere, spesiellt slike som Nauicat, gjør at misunnelsen blir vanskelig å skjule. Det er en smertelig påminnelse på sitt eget dårlige valg av båt. Redigert 17.Januar.2010 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
logget av Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 En billig båt er overfotet. En riktig priset båt har en riktig pris i forhold til størrelsen. En overpriset båt finnes ikke, det bare føles slik hvis man ikke har nok penger. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) Sitat; Ulempe med dyr båt er at hvis man skal bytte tank kan de være litt av en jobb. Men de går der vanlig er alle komponenter instalert etter dekk er sett på skrog. Ulempene med industribåt er at du veit aldri hva du kan bytte og hva ikke. Har flere ganger reparert tanker som ikke kommer seg ut om nedgangsluke og til og med vanntanker forut som har vært dypere en bredden på døråpningen til forkabin. He,he,.... trenger ikke være så "avansert" som en tank. I Trawleren vår, er det en orginal trawlerstol i akterkabinen. Den går IKKE ut døra Mange har prøvd, uten hell, når vi har vært mange rundt salongbordet Redigert 17.Januar.2010 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Det har jeg hørt om før, men husker ikke i hvilken båt. De kalte den for snekkerstolen. (Den stolen snekkeren glemte). Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) Ja, er i alle fall en "snekkerstol". Men ikke gjenglemt, for den hører til "sminkebortet" eller "kontorpulten" i kabinen. Uff. hørtes litt "blærete ut dette, men det er nå slik det er. Stolen har ikke vært ute av kabinen på 30 år..... Er nok limt i sammen der bak..... Redigert 17.Januar.2010 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Det er riktig som Enzo sier at Nauticat leveres i motorseiler utgave med 33,(36), 38 og 44 ft er, mens seilbåttypen (pilothouse) er 32, 35, 37, 385 (erstattet 39) , 42 og 51 ft. Det er det en helt annen type båt,lavere dekkshus,annen kjøl osv. Vi er veldig godt fornøyd med vår båt, Nauticat 39 , som vi var på langtur til Shetland,Orknøyene og Skottland med bl.a. Caledonien kanal i fjor sommer. Det er kjekt å kunne bytte med å være ute eller inne avhengig av været, vi bor da tross alt i Norge Det ligger forøvrig en 42 ft til salg på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Mens, motorseilere kan seiles. Hvor god seilere de er.... Det er visst omstridt... Ja, det er en temmelig "løs" betegnelse. På to-tallet satte man jo rigg på alt som kunne flyte og kalte det for motorseiler. En nede i havna kjøpte en Viksund med rigg på. Han holdt på en hel dag med å krysse fram og tilbake over fjorden før han fant ut at det ikke gikk an å ta seg fram mot vinden med den. Ble raskt erstattet med en Ballad. I min bok er en seilbåt en båt som kan seile mot vinden. Alle båter kan seiles med vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 I min bok er en seilbåt en båt som kan seile mot vinden.Alle båter kan seiles med vinden. Enig! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
rover Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Sikkert riktig Men, tilbake til det opprinnelige spørsmålet.... Enkelte båter, tror jeg, der i blant Nauticat, holder seg veldig godt pris fordi: De er solide, tidløse i design, ( ser ikke gamle ut, selv om de kansje er det) praktiske med flere cabiner. "hyttebåter". Ikke noen "sære" løsninger på ting. "Konevennlige" virker trygge, i motsetning til mange planere som slår i motsjø... Trawlere, har mange av de samme gode egenskapene.... minus seilene da.... Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 18.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Jeg begynner å få et inntrykk nå. Både av begrensninger og sammenheng i pris. Når man skal danne seg et bilde av en fremtidsdrøm er det mange hensyn å ta. Nauticaten jeg henviste til, og som også er litt skuteaktig, tiltalte meg på grunn av design, bruksegenskaper slik som plass, lukket cabin etc Men jeg ser jo nå at dette ikke er en seiler i den forstand. Så det blir vel noen justeringer m.h.t. fremtidige drømmer. Hvis det blir slik at man alikevel bruker motor mesteparten av tiden er det jo dumt å ta med seg på kjøpet det en seilrigg og dyp kjøl medfører av begrensninger. Etter 2 år i snekke, sniker tanken seg inn på noe som er litt stødigere i sjøen, tryggere uteplass og lukket løsning for kalde dager. Vi har alltid god tid på sjøen, så fart er ikke så høyt prioritert. Så nå er det tilbake i tenkeboksen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Ref. kommentaren "I min bok er en seilbåt en båt som kan seile mot vinden." Seilte litt kun med rullefokken mot vinden i fjor sommer(ville ikke belaste for mye ,da jeg skulle bytte noen undervant), og logget over 7 knop, kona var mer enn fornøyd med kryssingen Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 ...det lyder som et kommende medlem i Trawler-klubben... Andy Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Om du liker Nauticat er jo seilbåtene deres med dekshus et bra alternativ fremfor motorseilerene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 mot vinden i fjor sommer Da er det jo i fullt monn en seilbåt. Hvor mange grader klarer du? Seilte sammen med en 44 for noen år siden. Synes den seilte overraskende bra. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 ...det lyder som et kommende medlem i Trawler-klubben... Andy Jepp.... Ingen hemmelighet det Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 (redigert) "Da er det jo i fullt monn en seilbåt. Hvor mange grader klarer du?" Husker ikke, vi får teste ut til våren, det blir lysere for hver dag Redigert 21.Januar.2010 av Otto R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Fleste disse tur-catamaran er dårlige på kryss og klarer ikke mange gradene. Er dem også fullverdige kandidater til Trawler-klubben? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sun Flyer Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 De er jo veldig raske for å være motorseilere, da... Men de er jo et godt alternativ til motorseilere. Man slipper den irriterende rullingen som motorseilere og trawlere plager mannskapet med.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.