Jump to content

Hvorfor er Nauticat motorseilere så dyre?

Pathfinder

Recommended Posts

Nå har jo nauticat 2 serier med båter da , de har jo noen båter som heller mer over mot seilbåt og Nauticat 39 er jo mulig å få tak i til rundt 1,5mill , det virker på meg som en kjempebåt , hadde det gått å laste opp PDFer her så skulle jeg lastet opp en test

http://www.boatshop24.com/web/en/suchen/s/...SEARCH%A0%A0%A0

Redigert av Enzo (see edit history)
Så er det faktisk noen ulemper med mange av de dyre båtene jeg har sett. Mye av tanker og utstyr er så innstøpt i innredning og forsterkninger at all moderniseringer og utskiftinger kan bli en stor og dyr utfordring, noe jeg har sett med selvsyn.

Ulempe med dyr båt er at hvis man skal bytte tank kan de være litt av en jobb. Men de går der vanlig er alle komponenter instalert etter dekk er sett på skrog.

Ulempene med industribåt er at du veit aldri hva du kan bytte og hva ikke. Har flere ganger reparert tanker som ikke kommer seg ut om nedgangsluke og til og med vanntanker forut som har vært dypere en bredden på døråpningen til forkabin.

Nauticateiere må nok alltid finne seg i å bli "mobbet" av andre seilere - men det er helt greit for meg.

Man er ganske ensom - motorbåtfolket omtaler den som en seilbåt, mens for seilfolket er nok dette en motorbåt med mast :smiley:

Det er vel sakens kjerne at motorseilere, spesiellt slike som Nauicat, gjør at misunnelsen blir vanskelig å skjule.

Det er en smertelig påminnelse på sitt eget dårlige valg av båt. :wflag:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Sitat; Ulempe med dyr båt er at hvis man skal bytte tank kan de være litt av en jobb. Men de går der vanlig er alle komponenter instalert etter dekk er sett på skrog.

Ulempene med industribåt er at du veit aldri hva du kan bytte og hva ikke. Har flere ganger reparert tanker som ikke kommer seg ut om nedgangsluke og til og med vanntanker forut som har vært dypere en bredden på døråpningen til forkabin.

He,he,.... trenger ikke være så "avansert" som en tank.

I Trawleren vår, er det en orginal trawlerstol i akterkabinen. Den går IKKE ut døra :lol: Mange har prøvd, uten hell, når vi har vært mange rundt salongbordet :cheers:

Redigert av rover (see edit history)

Det er riktig som Enzo sier at Nauticat leveres i motorseiler utgave med 33,(36), 38 og 44 ft er, mens seilbåttypen (pilothouse) er 32, 35, 37, 385 (erstattet 39) , 42 og 51 ft.

Det er det en helt annen type båt,lavere dekkshus,annen kjøl osv.

Vi er veldig godt fornøyd med vår båt, Nauticat 39 , som vi var på langtur til Shetland,Orknøyene og Skottland med bl.a. Caledonien kanal i fjor sommer.

Det er kjekt å kunne bytte med å være ute eller inne avhengig av været, vi bor da tross alt i Norge :yesnod:

Det ligger forøvrig en 42 ft til salg på Finn.no :sailing:

Mens, motorseilere kan seiles. Hvor god seilere de er.... Det er visst omstridt...

Ja, det er en temmelig "løs" betegnelse. På to-tallet satte man jo rigg på alt som kunne flyte og kalte det for motorseiler. En nede i havna kjøpte en Viksund med rigg på. Han holdt på en hel dag med å krysse fram og tilbake over fjorden før han fant ut at det ikke gikk an å ta seg fram mot vinden med den. Ble raskt erstattet med en Ballad.

I min bok er en seilbåt en båt som kan seile mot vinden.

Alle båter kan seiles med vinden.

Sikkert riktig :smiley:

Men, tilbake til det opprinnelige spørsmålet....

Enkelte båter, tror jeg, der i blant Nauticat, holder seg veldig godt pris fordi:

De er solide,

tidløse i design, ( ser ikke gamle ut, selv om de kansje er det)

praktiske med flere cabiner.

"hyttebåter".

Ikke noen "sære" løsninger på ting.

"Konevennlige" virker trygge, i motsetning til mange planere som slår i motsjø...

Trawlere, har mange av de samme gode egenskapene.... minus seilene da....

Jeg begynner å få et inntrykk nå. Både av begrensninger og sammenheng i pris. Når man skal danne seg et bilde av en fremtidsdrøm er det mange hensyn å ta. Nauticaten jeg henviste til, og som også er litt skuteaktig, tiltalte meg på grunn av design, bruksegenskaper slik som plass, lukket cabin etc Men jeg ser jo nå at dette ikke er en seiler i den forstand. Så det blir vel noen justeringer m.h.t. fremtidige drømmer. Hvis det blir slik at man alikevel bruker motor mesteparten av tiden er det jo dumt å ta med seg på kjøpet det en seilrigg og dyp kjøl medfører av begrensninger. Etter 2 år i snekke, sniker tanken seg inn på noe som er litt stødigere i sjøen, tryggere uteplass og lukket løsning for kalde dager. Vi har alltid god tid på sjøen, så fart er ikke så høyt prioritert. Så nå er det tilbake i tenkeboksen igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...