Jump to content

Hvorfor er Nauticat motorseilere så dyre?

Pathfinder

Recommended Posts

Har en kompis med Nauticat 33. Fin båt, men ingen seilbåt. Har sett mange definisjoner på en motorseiler. Refererer til utsagnet til Mulligan " I min bok er en seilbåt en båt som kan seile mot vinden. Alle båter kan seiles med vinden." Dette er en kjempefin definisjon på en seilbåt. Alt annet får man evt.kalle motorbåt med hjelpe/støtteseil. De fleste seilbåter har jo idag også en motor. Egentlig burde "motorseiler" begrepet vært lagt dødt. Enten er det en seilbåt (med eller uten motor) eller så er det en motorbåt med hjelpeseil. Er min mening da. :wink:

Redigert av jm (see edit history)

Lystallet er avhengig av en rekke variabler, så det kan bare svares på med eksempler.

1. generasjon seilbåter, dvs 70-tallsbåter i størrelse 27 - 33 fot hadde gjerne lystall fra 1 til 1.14/1.15

Eks. Vega 27 fot lystall 1. Hero 33/34 fot lystall 1.13.

Neste generasjon, 80 talls båtene var gjerne ett hakk raskere, og i dag ligger vel en båt på 34 f på

lystall fra 1.14 til 1.16 og kanskje mer. Det er sikkert flere som har eksempler.

Hva en kan kalle en fullverdig seilbåt handler også om mye annet enn bare hastighet, en regattapreget båt er neppe en fullverdig langturbåt og motsatt.

Redigert av pettersand (see edit history)
Hva anser dere som seilere som et akseptabelt LYS tall for en seilbåt for å kalle det en fullverdig seilbåt?

vad som er en fullverdig seilbåt er egentligen mer komplisert enn bare jæmføre Lys-tall............før vannlinjelengde/seilareal/skrogform har stor betydelse før Lystallet

ta denne båten som jeg haft for mange år sedan...en Magnefik Midget en 60-tals konstruksjon har lavt Lys 0,95 (en båt som er trøgere enn

motorseilern Winga 87).......men tror ingen kaller MM for en motorseiler.......hun seiler gudomligt når man kommer ut i lite ruff sjøe, som en riktig havseiler

MM hade fine plasseringer i Skawrace og Gotland Runt på sin tid..og har seilt over Atlanten også

94280962.T5ADXTxq.midget2.jpg

Magnifik_midgetb4.jpg

S/Y Gunga Din

Egentlig enig i mye her. En fullverdig turseilbåt er en som oppfører seg fornuftig i alle vindretninger i et stort spekter av vindstyrker. Men man må tenke på bruken òg. I lys-regattaer innaskjærs er f.eks en gammel comfortina med lys 1,14 mye bedre seilbåt enn en minitransat med 1,20. Dette fordi den seiler bra i flere vindretninger. En mini må jobbe hardt for å seile opp til 1,05 på kryss i mye vind mens den seiler greit opptil 1,35+ på slør når det blåser. Dermed vil det alltid bli krangling når slike båter stiller mot konvesjonelle båter.

En god turseiler bør seile trygt og effektivt i alle vindretninger og vindstyrker som man kan forvente å havne oppi. I tillegg så er valg i forhold til seilgarderoben også kritisk her. Hvis man vil ha en trygg og enkel båt på kryss bør man velge et ganske lite forseil. Men da blir det dårligere på slør da en stor genoua er bedre. På en motorseiler velger man størst mulig forseil da kryssing uansett ikke er særlig aktuelt..

Svenskene har forkjærlighet for båter med liten selvslående fokk, for da er det enkelt å krysse i de smale sundene på bohuslänkysten slik at nyrike nordmenn i motorbåter blir frustrerte :lol: . I middelhavet vil man heller ha store tunge rulleforseil som gir fart på slør og lens. Dette er et evig tema når journalister fra hele europa skal krangle om hva som er årets beste turseiler.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

• 2 uker senere...

Nauticat 33 seilebåt? Tja.

Min er seilebåtutgaven.

Selv med mine meget begrensete seilerkunnskaper går det fint å krysse med den, hvis jeg seiler. Men det er ikke ofte. Jeg trenger strøm som regel etter å ha ligget stille 2-4 dager uten lading i uthavn :wink:

Disse båtene ser like ut men er ikke. De stikker alt fra 125-175 dypt. Dette er det avgjørende for seileegenskapene til den enkelte båt. Min er fra 83 og da leverte de båtene i tre utgaver under vann.

Jeg observerte en ”ny” 331 som seilte ved Jomfruland i sommer.

Den gikk godt i vannet skal jeg si.

Og selv seilte jeg i fra en annen seilbåt i sommer… Første sikre observering :smiley: . Jeg holdt på å ta igjen en annen for noen år siden. Men han starten motor før vi fikk passert. Så den teller vel ikke.

Ellers seiler de fleste fra meg. Spesielt nye båter som ikke er langkjølte. Men de er veldig blide når de passerer :yesnod: …….. Og jeg skal jo bare hjem igjen en gang uten noe egentlig mål for ferien før vi snur. Det er jo fritid uten stressbehov som er viktig.

Høy pris. Ja det er det. Selv om det er produsert fryktelig mange av disse. Min er byggnr. 900 og en del. Og det er 83 mod.

Det som er felles er vel at eierne har båtene lenge. Og det presser jo prisene opp da det ikke er mange ute på brukt markedet. Og det viser at eierne er fornøyd med båten sin.

Jeg for egendel vet ikke hvilken båt jeg skulle byttet til som dekker mine behov bedre enn den jeg har. Den er under 10m med ett nødskrik. Lettmanøvrert pga stor tyngde, seilbåtror som gjør at den kan styres når jeg bakker. Seiler den alene, kan fortøye i uthavn alene. Og masse plass. Og jeg drømte og håpet i mange år før jeg fikk tak i min. Og skal ha den i mange år til.

Hilsen Nils :smiley:

Etter 2 år i snekke, sniker tanken seg inn på noe som er litt stødigere i sjøen, tryggere uteplass og lukket løsning for kalde dager. Vi har alltid god tid på sjøen, så fart er ikke så høyt prioritert. Så nå er det tilbake i tenkeboksen igjen.

Kjøp ein Nauticat motorseglar og eg er temmeleg sikker på at du ikkje vil angra. Med mindre du høyrer til seglbåtsnobben, som utelukkande er ute etter seglegenskapar, så er NC "skip" med det meste. :wink: Eigarar av NC motorseglarar gir blaffen i kva andre selglarar og motorbåtfolk måtte meina. Me veit at meir solide og tryggare båtar enn våre skal du leita lenge etter. I tillegg til god komfort og nydeleg byggverk. :smash:

Og sjølvsagt kan du likevel segla for kosens skuld når forholda tillet det (dersom du likar slikt), men til rein forflytting kan det ta vél lang tid. Eller du siga over fjorden for motor i vindstilla, mens du sit på akterdekket og nyt sola og knapt høyrer motorlyd, - berre kjenner litt vibrasjon (lågturtals motorar), akkurat som på store skip. :cool: Eller du kan bruka begge deler, - motorsegla, som gjer båten endå meir stabil i sjøen og kanskje hjelper litt på framdrifta.

Eg trur svært mange NC-eigarar har drøymt om nettopp Nauticat lenge, før draumen endeleg blir oppfylt. Og då er det gjerne den "siste båten", som ein har i mange år. NC hjelper til og med på trefotsjuke :saint: , så lenge du ikkje er smitta av segl- eller fartsgalskap. I den grad NC-eigarar skiftar båt, så er det gjerne til ein annan nyare Nauticat.

Elles sluttar eg meg til det mine NC33-kolleger Nauticatten og Nils Gullhav har skrive. Og båten det var vist til på finn.no, såg jo ut til å vera eit prakteksemplar, med mykje god modernisering, ikkje minst av riggen (rullestorsegl m.v.).

Lukke til med båtvalet og velkomen som Nauticat-eigar. :flag:

Nå er en vel ikke direkte snobb om en liker å seile :rolleyes: men det konseptet som Nauticat representerer, en romslig og velbygget motorbåt med støtteseil, er det noen som liker, og det er vel ok. Noen vektlegger seilegenskapene mer og det bør vel også være ok. For disse finnes det dekks-husbåter med seilegenskaper helt på høyde med en standard seilbåt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...