Jump to content

Hvorfor er Nauticat motorseilere så dyre?

Pathfinder

Recommended Posts

Har lest bloggen din. Savnet litt mer om følelsene om selve båten.

Skjønar ikkje heilt kva du meiner. Er du i tvil om kva eg føler for båten, så trur eg du må lesa innlegget mitt over ein gong til. :wink:

Bloggen min skal ikkje vera noko forum for følelsar, men først og fremst fakta om livet ombord. Dei positive følelsane i høve båten og båtlivet reknar eg som sjølvsagte. Og skal du kjøpa båt, så bør du nok først og fremst bassera deg på fakta, - ikkje følelsar.

Og ja, annonsa du linkar til er ein klassisk NC33. Min er eitt år yngre (30 år i år) og har litt andre løysingar for salongen framme og akterlugaren. Det er litt variasjonar når det gjeld slikt. Båtane frå slutten av 70-talet og ut over 80-talet har mykje treverk innvendig, samstundes som dei (frå ca 1978) har opphøgd akterdekk (poop). Frå 1979 er det glasfiber overbygg (med teakdekk over), noko som gjer lekkasjefaren mindre enn reine tredekk/-overbygg. I nyare modellar har det blitt meir plast i innredninga, men skroget har fått betre segleigenskapar.

Alle NC33 frå denne tida blei levert med Ford 2712-motorar, marinisert av Gustafson utanfor Stockholm. Dette er solide motorar som kan gå mange tusen timar. Men motorens gode rykte kan nok også vera ei sovepute for jamnleg ettersyn og vedlikehald. Det var nok det eg fekk erfara første sesong.

Men eg har fått ny (i alle fall betydeleg nyare) og kraftigare motor ombord, i tillegg til at eg har gjort ein god del andre oppgraderingar. Dette fungerer veldig bra. Skal du kjøpa ein så gamal båt, bør du sjekka han grundig. Sjølv ein Nauticat kan ha betydelege alderdomsteikn. Så må du vurdera det du finn i høve pris og kor mykje arbeid med oppgradering du er villig til å gjera. Lukke til! :smiley:

Redigert av JanB (see edit history)

Hei JanB

Uttrykte meg litt klønete. Ser i innlegget over at du finner båten veldig brukervennlig. Det er jo derfor jeg også er fasinert av denne båttypen. De oser av trygghet, komfort osv. Jeg er heller ikke veldig opptatt av hva andre måtte mene om min båt og mine valg. Og selvfølgelig mente jeg ikke at bloggen din var uinteressant.

Jeg har hatt tilknyttning til båt siden jeg var liten gutt men har bare hatt egen "feriebåt" i 2 år. Jeg er forsåvidt glad i snekka mi men den byr på endel utfordringer. Å bevege seg utendørs under fart er en lek med livet på 10 cm brede dollbord, noe jeg etterhvert har fått banka inn i hue på frua. Videre er det bortimot ummulig å få noe varme under en kalesje på 1 mm. Ikke kan jeg stå oppreist på toalettet osv. Kona er fornøyd men jeg ønsker å ha en båt som er mer komfortabel og trygg. Dessuten blir vi eldre og det er ikke sannsynlig at vi kan hoppe iland på hver eneste stein vi ser om noen år. Da blir behovet for plass ombord større enn det er idag.

Jeg har såpass problemer med rygg og skuldre at jeg vanskelig kan se meg selv bak roret (jeg vet at roret er bak båten for de som måtte ønske å kværulere om dette) i en skikkelig seiler der man må jobbe trimming av seil hele tiden. Men det å kunne slå av motoren i ny og ne tiltaler meg.

Så JanB. Mente ikke å være uhøffelig. Du har jo båten jeg drømmer om :wink:

Redigert av Pathfinder (see edit history)

Når jeg leser innlegg om ulike båttyper sitter en igjen med inntrykket av at komfort betyr mye fordi alder og ulike kroppslige plager kommer inn i bildet. For da kan en ikke seile, klarer ikke dra i skjøter og fall osv. Dette er i høy grad en myte. Jeg har sett folk seile fra rullestol, vi har truffet flere par opp mot 90 år som har seil lange strekk, vi har sett både enfot og --armede, overvektige og radmager, alle klarte å seile, bare så det er sakt :smiley::sailing:

Eg oppfatta deg ikkje som uhøfleg, Pathfinder. :smiley:

Men motorens gode rykte kan nok også vera ei sovepute for jamnleg ettersyn og vedlikehald. Det var nok det eg fekk erfara første sesong.

Ser denne kan misoppfattast. Så berre for å vera tydeleg og frita meg sjølv for skuld: :wink:

Det var tidlegare eigarars manglande ettersyn eg smerteleg fekk erfara for tre år sidan.

:smash:

Desverre tror jeg det ligger mye overtaling før min bedre halvdel gå med på en slik investering. Nytter ikke å komme med den gamle regla om at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Men skal vi fortsette med båtlivet på lengre sikt er det for meg tvingende nødvendig å investere i noe som er mer brukervennlig enn en snekke. Problem 2 er at jeg disponerer en plass på 3,6 meter bredde og derfor må jeg finne en båttype som passer her også. Nauticat 33 passer vel kanskje som hånd i hanske i en slik bås. Blir ikke mye plass til fendere der tror jeg. Kanskje jeg skal begynne innerst på brygga å flytte alle utriggerne 2 cm til siden? 155 båter x 2 cm blir 3,1 meter extra på null komma nix, men da vil vel en Nauticat 33 se veldig liten ut og havnesjefen vil vel kanskje stusse litt han også.

Når jeg leser innlegg om ulike båttyper sitter en igjen med inntrykket av at komfort betyr mye fordi alder og ulike kroppslige plager kommer inn i bildet.

Det handler vel ikke om å klare å seile til man er 90, men noen vektelegger andre verdier ombord mere enn bare seilegenskaper... Det er her folk er forskjellig.... Noen vektlegger gode seilegenskaper høyt, men andre vektlegger god komfort ombord høyt enten i havner, til sjøes eller begge steder.... Selv vektlegger jeg komfort ombord høyt med de kriterier jeg har og ikke fart siden jeg er skapt for komfort og ikke fart... Andre velger annerledes og det må de gjerne gjøre, dette gir mangfoldet på sjøen.

Når jeg ligger i en havn hele helgen fra fredag til søndag, så legger jeg merke til noen seilere som tar båten ut og seiler lørdagen frodi det blåser.... fint for dem, men jeg åpner en pils og ser at solen følger nesten samme bane som dagen før sett fra mitt referansepunkt.... eller at skyene har et noe annen formasjon enn dagen før...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nei enig, det handler ikke om å seil til en er 90, men jeg vil bare fortelle at for noen er det helt mulig. Jeg setter også pris på både komfort og pils, men å argumenter for å kjøpe en relativ trang motorseiler med at en har dårlig rygg m.m. blir litt rart. Tenker en utsettes for flere C-moment i N33 enn i en tilsvarende tradisjonell seilbåt. Nå har også Nauticat utviklet seg til bra turseilere det er klart. Også styrehus (pilothus) er utmerket for vår klima, og skulle jeg velge en neste båt blir det med "tak".

Redigert av pettersand (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...