TPBS-277 Startet 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2010 (redigert) Lurer på om noen hær vet hvor myndighetene setter grensen imellom ombygd og selvbygd båt? Om det betyr noe så er det over 15 meter båt. Redigert 17.Januar.2010 av TPBS-277 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) Generelt så kan det sies at selvbygd båt, så har en "strukket" kjølen selv, "bygget skroget selv" i praksis... Dette er iallefall det sjøfartsdirektoratet legger til grunn ved definisjon av selvbygg i henhold til fritidsbåtdirektivet... som forøvrig gjelder til 24meter båtlengde Redigert 17.Januar.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
rover Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Alle "halvfabrikatene" da? Mer eller mindre halvferdige, ferdig sammensatt osv... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) De defineres ikke som selvbygg i hht. reglene om CE-merking. Redigert 17.Januar.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avmønstret5 Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 På 70-tallet var halvfabrikata populær. Dvs noen støpte skrog, dekk og evt. overbygg og en innredet båten selv. Noen verft hadde halvfabrikata innredningmoduler som en kunne sette inn selv dvs det er en mengde grader av selvbygging fra tomt skall og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Uansett om du bygger ut fra halvfabrikata eller komplett selvbygg ville jeg sørge for at båten blir lovlig CE-merket. I tilfelle halvfabrikata bør leverandøren være behjelpelig. En selvbygget båt som ikke er CE-merket kan ikke omsettes før etter 5 års bruk. Det vil i praksis si at den er temmelig verdiløs i starten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avmønstret5 Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Jeg vet ikke mye om CE-merking, men før dette ble påbud på nye båter, var det ingen merking og disse båtene omsettes jo fritt på båtmarkedet, så hvordan dette kan kontrolleres skjønner jeg ikke. Kanskje Nils Pils eller andre kan gi et kort innføring i dette? Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Det jeg mener er hvor mye må bygges om før båten regnes som selvbygd eller større ombygging:(En ombygging av fartøy som endrer fartøyet i en slik grad at det må anses som et nytt fartøy)Hentet fra "Forskrift om produksjon og omsetting av fritidsfartøy" §4 punkt N. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.