comfort30 Startet 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2010 Har vært uheldig med skroget på båten min. Det har blitt en sprekk i skroget fra kjølen og bak til akslingen. Har slipt inn en dyp V langs hele sprekken, og det virker som denne er gjenomgående (revnet). Tror dere det er tilstrekkelig å reparere skaden kun fra utsiden, eller må en regne med en større reparasjon fra innsiden også? Jeg antar at skaden er en blanding fra grunnstøting/frostsprenging. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Sprekk i skrog. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Først hva slags båt er det snak om? Er det en lit større båt bør skaden repareres fra begge sider for og oppnå tilstrekkelig styrke. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) Ikke usansynlig at det skyldes grunnstøting. For sikkerhets skyld hadde jeg borret noen inspeksjonshull i akterkant av kjølen og inspisert for delaminering. Det samme hadde jeg gjort i hele sprekkens lengde. Redigert 17.Januar.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
comfort30 Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Takk for svar! Båten er en seilbåt type Comfort30, altså 30 fot. Det er ikke tegn til delainering i skroget. Om jeg skal reparere dette fra innsiden også, så må jeg ut med motor osv også.. Da blir det en adskillig større jobb, enn om en bare tar dette fra utsiden. Men, det er klart om den ikke blir tilsvarende sterk så er det bare i starte jobben På sjøen skal vi i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Antar at det er snakk om seglbåt, og at det er i overgangen mellom skrog og kjøl. Skaden er i skroget bak kjølen. Dette området er det mest belasta på eit seglbåtskrog. Derfor er det grunn til å tru at det er ei form for trøttheitsbrot. Eg ville utføre eit skikkeleg utbetring av skaden. Plastre både utvendig og mest innvendig, gjerne med ei forsterkning i tillegg Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Det er ikke tegn til delainering i skroget. Om jeg skal reparere dette fra innsiden også, det var bra. Da hadde jeg fjernet hele sprekken, Gjort den om til et like langt hull ca. 10 cm bredt. Så hadde jeg skummet opp fra innsiden og formet det hele etter skroget, Slipt bort alt bunnstoff og gelcoat ca 50 cm på hver side og støpt like mange lag (tjukt) som skroget. Jeg hadde minsket bredden litt for hvert lag og tilslutt slipe slipe slipe, på med topcoat og bunnstoff. Skummet innvendig kan du gjøre hva du vil med. men før du gjør noe som helst hadde jeg tatt kontakt med en som har dette som jobb, og spurt han om råd. Sitér dette innlegget Link to post
comfort30 Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 TAKK IGJEN... Jeg nøyer meg med å ta ut motor, også overlater jeg resten til en fagmann :-) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Skal ikke si det sikert men jeg tror skråget på din båt er støpt i to deler som så er lappet sammen. I så fall vil du ikke se en delamineringsskade invendig da det er støpt mange lag med glasfiber over skjøten innvendig. Om samenføyningen begyner og sprekke opp vil ikke denne sprekken ende opp ret åver skaden på innsiden men følge skroget under det som er lagt over sjøten på innsiden. Du bør nokk ta kontakt med noen som kjenner dise båtene skikkelig for og forhøre deg om hva du bør gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Som BMP skriver, båten er støpt i to halvdeler + dekket. Albin Ballad og Comfort 30 er skrogmessig to nesten identiske båter.Jeg hadde selv en Ballad i 7år. Skrogformen med negativ hekk og stor bredde på midten i vannlinjen gjør at det ikke ville være mulig å få denne båten ut av formen uten ved å støpe den i to halvdeler (splittet vertikalt på langs). Comforten er støpt med ettermontert jærnkjøl mens Balladen har grp-kjøl støpt sammen med øvrig skrog, fylt med bly. En eller flere grunnstøtinger kan ha påført skjøten så mye stress at den invendige Grp sammelimingen kan delamminere. I så tilfellet er det et omfattende arbeid, og trangt! Lykke til Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Det er ikke tegn til delainering i skroget. Regnet med at eier hadde fått en fagmann til å vurdere delaminering. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Regnet med at eier hadde fått en fagmann til å vurdere delaminering. Delaminering er overraskende enkelt å påvise. Gå over området innvending med en mindre hammer. Banking i solid laminat gir en kontant hard lyd mens knust/delaminert laminat gir en dump lyd. Det er forøvrig denne metoden fagfolkene også bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Sitér dette innlegget Link to post
comfort30 Svart 17.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Jo det er riktig som 2nd Trikker`n skriver. Hadde en fra forsikringen som var og så på skaden, og han knakket og banket og sto i bare værre. Han kunne imidlertid fortelle at det ikke fantes noen tegn til delaminering i det hele tatt, og var overrasket at båten var så gammel som jeg sa. Han mente at rent bortsett fra denne sprekken, så var det et utolig fint eksemplar.. En annen som var og så på skaden lanserte idèen om at den kanskje rett og slett var satt sammen på langs, men var ikke sikker på dette. Så aileenII - er du 100% sikker på dette? I så fall er jo masse av mysteriet løst.. tror nok at noen proffe glassfiberstøpere skal få boltre seg med dette :-) tusen takk alle sammen for mange gode svar og tips! Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Det er ikke uvanlig at båter fra denne tiden er støpt i to deler, altså at hele skroget er to deler på langs som er skjøtet på midten. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Jeg er sikker på det ja. Her er en historisk beskrivelse av Balladen der Comforten blir nevnt: Svenske Ballad klubben Comfort 30 er det noe om her: Comfortina verftet Comfort 30 forbundet har egne sider, der du sikkert kan få mange svar på spørsmål du har om båten :Comfort 30 forbundet Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Albin Ballad og Comfort 30 er skrogmessig to nesten identiske båter. Det er jeg ikke helt sikker på. Riktignok ble Joker, opphavet til Ballad, bygget i Arvika av de samme som senere bygget C30, men jeg tror ikke de har annet til felles enn at de ser like ut. At ÅH 30 og Møre 30 er Jokerkopier er vel ganske sannsynlig. "Halvtønnere" var det alle skulle ha på den tiden og de ble bygget i bøtter og spann. Bygget til en måleregel ble de, med unntak, seende ganske like ut. Balladen er lengre enn C30, men smalere. Comforten er støpt med ettermontert jærnkjøl Blykjøl. C30 ble bygget litt sånn på "legd". De fleste er bygget i Arvika, men noen er bygget hos Sweden Yachts i Stenungsund og noen hos Sandefjord Modellverksted. En fordel her er at verftet som sto for båten i utgangspunktet består. Prøv å ring dem før du går løs på båten. De pleier å gi gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.