Jump to content

Pussing av Maxi 77, over og under vannlinjen.

MaxiMarius

Recommended Posts

Hei

Jeg her helt fersk på båtpuss området og lurer på om denne kombinasjonen som jeg har satt sammen er ok

Tenkte bruke Jotun sine produkter, er disse bra?

Tenkte pusse/skrape båten fri for gammel bunnstoff og sørge for at den er glatt og fin.

Så legge på:

2 strøk med antipest

2 strøk med 2komponent primer

2 strøk med bunnstoff

Er dette en fin måte å gjøre det på? eller er det noen andre løsninger som er bedre? evt noe mer som bør legges på?

Det er jernkjøl, må denne behandles noe anderledes eller kan den få samme stoffene som skroget?

Lurer også litt på den delen som er mellom bunnstoffet og fenderlisten. Begynner å bli litt stygg, hva kan jeg gjøre der?

Sparkle og pusse? Deretter Lakke eller rullemale?

Gjerne tips ang området mellom bunnstoff og fender list!

Noen sier at å rulle male med en svamperulle og lakk som er ganske tynn, så man trenger en 3-4 strøk blir et bare resultat. Andre sier at lakkering er det enesete som er ok. Rullemaling er jo fort litt billigere siden jeg kan gjøre det selv.

Legger ved noen bilder av båten. Litt dårlig bilde men det eneste for hånden!

19102009138.jpg

På forhånd takk!!

Mvh

Marius Bråtesveen

Ennå amatør på båtpuss

Så legge på:

2 strøk med antipest

2 strøk med 2komponent primer

...

Antipest og 2 komponent primer er ofte samme produkt. Sjekk Jotun sin antipest.

Legg 3-5 lag med denne, og ved siste påførsel venter du kun et par timer eller til primeren ennå ikke er tørket, før du legger første strøk med bunnstoff.

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Under vannlinja bruker du antipest og bunnstoff som planlagt. Over vannlinja vil lakkering være siste utvei. Vanskelig å få bra, tidkrevende og dyrt. Hvis den bare er matt i gelcoat så gjør du som denne karen: http://www.jestokke.com/ms20/Loggen/Innleg...ikke_rubbe.html

Mange som er meget fornøyd og det hadde jeg gjort FØR jeg hadde begynt å tenke på lakkering.

Kan spare mye tid og penger på dette..

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Kan trøste deg med at hvis du er en fersk båteier så kommer du til å lage noen flere riper. Og gelcoat tåler mer enn lakk gjør. Jeg må fikse noen små blundre fra fjoråret. Så en helt perfekt å ripefri båt er skummelt å ha når en skal ut å legge til kai og naturhavn.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Etter myyye googling og surfing tror jeg at jeg har funnet ut noe, men om dette stemmer er opp til dere å avgjøre!

Gjør som beskrevet over her under vannlinjen.

Og over vann linjen så sparkler jeg småskader med gelcoat sparkel som er for maxi 77.

Etter det er tørt og fint, matter jeg ned hele båten over vannlinjen.

Deretter bruker jeg Jotun Topgloss 2komponent topcoat i hvit. Førstestrøk med 7-10% tynner og resten vanlig. Mange strøk (7-8)!

Når dette er helt tørt og fint så er det bare å gå på med plansliper, finere og finere papir for å tilslutt gå på med vannsliping for hånd med først 800 så 1200.

Når dette er ferdig så er det skikkelig polering som står for tur!

Bruker svamperulle på alt og evt en pensel for å gjevne ut med.

Dette skal vist bli et veldig bra resultat sies det fra flere kilder...? Men er dette noe dere kunne være enig i?

Redigert av MaxiMarius (see edit history)

Tok jernkjølen min i fjor. Prøvde det meste og endte opp med Jotun epoxisparkel 2 komp. for å jevne ut overflaten på kjølen, deretter brunox epoxigrunning (på spray, genialt og lett å komme til overalt), 4-7 lag Jotun antipest og bunnstoff.

Vasket hele kjølen etter rustfjærning med 30% Saltsyre for å fjærne siste rester av rust før ny behandling.

Var ikke antydning til rust noe sted etter denne behandlingen ved sesongslutt.

Verdt å merke seg at en jernkjøl kan inneholde ganske mye vann og bør tørke en stund i god temperatur før du påfører ny behandling. Hvis ikke risikerer du å få mange små og store bobler i den nye malingen (bitter egenerfaring).

Sikkert mange som hopper i taket av dette forslaget men må bare lufte det.

Hva med å bruke 2-komponent polyuretan fra Biltema? Det blir jo 1/4 del av prisen iforhold til jotun topgloss.

Vil denne sitte utenpå jotun antipest? eller vil de reagere på hverandre?

Den fra biltema er jo sikkert ikke helt "topnotch" men det er jo kanskje greit å bruke den sånn først. for å faktsik se om det blir bra.... Bare en tanke...

Kan også bruke international sin 2-komp lakk. Skal ikke pusses ned og poleres etterpå. Skinner godt og er blank.

Men grunnarbeid er alfa omega. Gjorde det selv ifjor.

Tar laaaaang tid, men morsomt å se resultater. Forbausende lite å utsette på selv på kloss hold. De små skavanker som er kan kun skyldes på meg.

skrog_2.jpg

Vær nøye med etterstryking og ta deg god tid.

Jeg så forresten i det nye "praktisk båtegande" at det var en ny type 2-komp lakk hvor en skulle slippe å etterstryke. Men den har jeg ikke prøvd selv. International fungerer godt. Det samme gjør international sin "gelshield" antipest behandling. Ble vel 7 lag med det på båten. Står mer om det her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=46743

Med godt mot og guts blir det bra. Bare husk at det tar dobbelt så lang tid som du tror og koster dobbelt så mye :)

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

1. Begynte med å pusse ned alt bunnstoff, matte ned skrog og dekk.

2. Sparkle kjøl med international sparkel som er spes. lagd for under vannlinja.

3. grunne skrog 2 strøk med 2-komp grunning fra international.

4. Pusse med fint papir så det blir glatt og fint.

5. Lakke med jordan perfection rulle og etterstryke. 2 strøk med 2-komp perfection lakk fra international.

6. gelshield 200 antipest 7 strøk under vannlinje, vekselvis grå og grønn for å sikkre at det dekker.

7. Bunnstoff, først et hardt lyst bunnstoff. Så mørk blått selvpolerende.

8. Nyt resultatet og sjøsett båten.

Husk å følge maleintervallene på boksen. Spes. på gelshield. Veldig temperaturavhengig når du kan ta neste strøk.

Bruk klebeduk eller tackrag for å ta alt av støv før du begynner å lakke hver gang.

Ha tynner stående klar til å ta pensler og søl vekk.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

6. gelshield 200 antipest 7 strøk under vannlinje, vekselvis grå og grønn for å sikkre at det dekker.

7. Bunnstoff, først et hardt lyst bunnstoff. Så mørk blått selvpolerende.

Må man ikke på med et strøk primer (en-komp) mellom antipest og hardt bunnstoff, mens man kan benytte selvpolerende direkte på antipesten? Mener å huske at det var nødvendig med Hempel-produkter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...