ottis Startet 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2010 Hei å godt nytt år Noen som har noe erfaring (+/-) rundt denne båt typen? Ref. annonse på finn. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19648428 Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Jeg mener vi-menn hadde en test på denne sammen med to eller tre andre daycruisere i høst en gang. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
FredrikW Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Tror den Vi Menn-testen var av Galia 656. Båtliv har hatt en langtest av Galia 620 (artikkelen hadde tittelen "Polakk som duger -til det meste"). Har lest testen, og den er egentlig ganske uinteressant. Link her, men tror testen koster penger å laste ned: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=406694&cat=16310 Vi har hatt en 2004-modell Gallia 620 de to siste sesongene, og er veldig fornøyd med båten. Egentlig skulle vi ha en Askeladden 605, men ombestemte oss etter å ha vært ombord i en Galia 620. Båten er svært bred og tung, og oppleves derfor som uvanlig stødig og volumiøs til å være en 20-foter. Etter en tur med Galiaen virket plutselig en Askeladden 605 veldig liten og ustødig i sammenlikning. I galiaen kan jeg fint stå på dollbordet med mine 105 kilo uten at båten krenger noe særlig. Galia 620 er vel sånn halvveis å anse som en walkaround type båt. Både på styrbord og babord side er det gode stigtrinn opp til veldig brede dollbord, noe som gjør at turen fra styreposisjonen frem til baugen går fort og greit. De brede dollbordene gir også plass til kryssholt montert midtskips, noe som er kjekt kontra å kun ha kryssholt i baugen og på hekken. Altså leveres båten med seks kryssholt som standard. Det er masse stuveplass, både i dørken, i baugen, i kabinen og under aktersofaen. Bensintanken er på hele 215 liter, noe som gjør at man slipper å bunkre så ofte. Noe av det vi liker aller best med båten er kalesjeløsningen med kalesjegarasje. Takket være den er kalesjen helt ute av veien når den ikke er i bruk. Etter litt trening tar det faktisk ikke mer enn ganske nøyaktig 2 minutter å få opp/ta ned kalesjen. Og under kalesjen er det vel noe slikt som 190-195 cm ståhøyde. Også solsengløsningen må nevnes som et stort pluss. Den har full liggelengde, i alle fall hvis man er under 200cm, og når senga er utslått er den bred nok til at det er plass til to personer. Fordelen med stor båtbredde (260 cm) er at båten blir utrolig stødig. Ulempen er at skroget blir tungdrevet. Dvs. at man er avhengig av en del motorkraft. Vi har en 140 hk 4-takter på vår båt, noe som gir maksfart på bare 32-33 knop. En bekjent får sin Ibiza 20 opp i 41 knop med samme motor. Skulle helst hatt 175-hesteren til Suzuki (båten er godkjent for maks 175hk), for å kunne marsje på noe lavere turtall. Vel å merke går det helt utmerket å marsje økonomisk i 25 knop med 140-hesteren selvom det er 4 voksne + helgeturbagasje i båten, og noen planingsterskel å snakke om finnes ikke. Siden båten har relativt høye fribord og dårlig med V-bunn er den ganske ømfintlig for vind. Så det blir fort endel sidelengsdriv langs bryggene på vindfulle dager, noe i alle fall jeg syntes at er utrolig irriterende. Men etter litt trening går det stort sett greit å finmanøvrere også i vind. At baugen er såpass bred som den er gir god plass i kabinen, men de rette baugsidene gjør at sjøen ikke kastes så godt til siden. Så når det blåser og er litt bølger kommer det fort endel sprut fra baugen ombord. Da er det enten opp med kalesjen eller ned med turtall og fart. I min båt er det ikke vippefront for stående kjøring på stolene. Siden stolen på førersiden er plassert ganske nær dashbordet blir det derfor trangt å stå og kjøre. For meg som er 185cm høy går det allikevel greit å kjøre stående hvis jeg snur stolryggen mot rekka, og setter høyre kne i stolen mens jeg står med venstre fot på dørken. Har kjørt flere timer slik uten å bli veldig sliten. Alt i alt er vi veldig fornøyd med båten, og skulle vi fortsette å ha daycruiser på rundt 20 fot med utenbordsmotor ville vi nok valgt Galia 620 igjen. Vi kommer til å bytte ut båten med en kombisjark/bakveggsbåt i løpet av et år eller to, men det er kun fordi vi vil bruke båten året rundt, ikke fordi vi er misfornøyd med Galiaen! Det vi setter mest pris på er at båten er så stødig og volumiøs, og de smarte og brukervennlige løsningene for kalesje og solseng. Når det kommer til finish, skrangling under kjøring og slikt ligger nok Galia et lite hakk bak Ibiza, Skibsplast, Yamarin, Askeladden etc, men det er kun snakk om et lite hakk. Liten liste for pluss/minus med båten: Pluss: - Veldig bred, volumiøs og stødig - Mye stuveplass - Brede dollbord + kryssholt midtskips - Gode stigtrinn i sidene - Stor solseng med full liggelengde - Kalesjegarasje og full ståhøyde under kalesjen - Stor bensintank (215 liter) som standard Minus: - Trangt å stå og kjøre - Tungdrevet skrog - Sprut fra baugen ved vind og bølger - Stort vindfang og lite V-bunn Vår båt: Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Var og kikket på en overligger her i høst. Vet ikke om jeg ble helt overbevist, båten så forsåvidt grei ut men ble ikke noe mere. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Kan ikke kjenne meg igjen i uttalelsene til FredrikW ang. Askeladden 605 som han mener var liten og ustødig, syntes heller tvert om. Hadde en Askeladden 605 i tre sesonger, og syntes båten var utmerket til mitt bruk, stødig, masse uteplass, mange fine detaljer, og en utmerket kvalitet. Kjenner ikke personlig til Galia 620, men der lå en nabobåt til salgs for et drøyt år siden av samme type , og den er fremdeles usolgt. Tror nok det er noe å tenke på i forbindelse med båtkjøp: Det kommer en dag den skal selges, da spørs det hvor mye en Galia klinger i ørene på en eventuell kjøper, kontra en Askeladden, Yamarin, Skibsplast etc.? Dessuten blir vel Galia levert som pakke sammen med Evinrudes totaktere.Ikke noe galt ment om disse motorene, men tross alt er der mange som foretrekker firetaktere i dag. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Jeg skrev ikke at Askeladden 605 er liten og trang. Jeg skrev at i forhold til Galia 620 føltes den liten og trang. Syntes selv at Askeladden 605 Explorer er en kjempebåt, og som sagt var det egentlig den vi hadde bestemt oss for å kjøpe, men etter en tilfeldig prøvetur i en Galia 620 ombestemte vi oss. Det blir som å sammenlikne en Askeladden 605 og en Draco 20. Har man vært mye i en Draco 20, som også er en kjempebåt, vil en Askeladden 605 oppleves som mye større og stødigere enn Dracoen, selvom begge båtene er 20 fot. Hovedårsaken til at vi ombestemte oss var større solseng, kalesjegarasjen og stødigere båt. At vi også kom gunstigere ut rent prismessig var jo hyggelig, men ikke på noen måte utslagsgivende for vårt valg. At en Askeladden sannsynligvis er lettere å få solgt enn en Galia er jeg helt enig i. Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Hei ! Går med planer om å kjøpe en Galia 620. Har funnet ut at denne båten har de løsninger vi er ute etter. Eneste jeg er skeptisk til er at det er en 150 e-tec som står på båten. Har forstått det slik at den skal på service hvert 3 år eller etter 300 timer. Er det noen som vet hva en slik service koster ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Er det noen som vet hva en slik service koster ? Nei, men en kjapp telefon til forhandler bør kunne gi deg en pekepinn på kostnaden. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Kjenner ikke til hva som er så spesiellt med denne siden den "bare" skal på service hvert 3 år... Men hva innebærer en service da? Olje og filterskift + anoder, og evt impeller? Isåfall har jeg vondt å tro det er mer kostnad å skifte dette hvert 3.dje år kontra hvert år Hmmmm.. e-tec er vel forresten en 2 takter? (altså ingen olje-filterskift) Da begrenses vel servicepunktene ytterligere. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 (redigert) For de som lurer på Etec kan en lese mere på hjemmesiden til Fische Marine. Vinterkonservering prosedyre på motor kan sees Redigert 21.Januar.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bogsnesen Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Ein slik service tar eg typisk mellom 5 000 og 7 000 ,- for Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Det stemmer godt overens med priser hos merkeforhandler i Bergensområdet også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.