Pathfinder Startet 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2010 (redigert) Litt vanskelig å finne en god emnetekst. På snekka mi er nedre del av roret festet til et U-jern. U-jærnet er helt rett og er festet i kjølen på båten med tre gjennomgående bolter som er skrudd inn fra siden. Det er m.a.o. 6 hull. 3 på hver side av kjølen. Jeg ser for meg at for å tette disse gjennomføringene er det brukt silikon som er fylt opp i den delen av U-jernet som sittet festet i kjølen. Jeg har imidlertid noe lekasje i disse gjennomføringene og jeg leter etter en bedre måte å feste dette u-jernet. En ide er å legge inn glassfiberrør som støpes fast i skroget på samme måte som man støper en tunell for baugpropell. Får man kjøpt glassfiberrør i så små dimensjoner Ø innvendig ca 10 mm? Det er ummulig å komme til fra innsiden av skroget uten å fjerne propellaksel og hylse. Et annet problem er at klaringen mellom propell og U-jernet ikke er mer enn 1mm. Jeg tror at det er skiftet både gangjern og propell i forbindelse med en landkjenning tidliger. Går det an å redusere diameter på en 3 bladet propell eller bør man skifte hele propellen. Alternativt bygge om gangjernet slik at dette får en utvidelse nedover rett under propellen. Gode råd mottas med takk Redigert 18.Januar.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Jeg ville vurdert å skifte til en propell med mindre diameter og større vridning. Angående lekkasjen, så er vel det enkleste å ta ut boltene, rengjøre, påføre rikelige mengder med Sikaflex og montere det hele sammen igjen. Innplastrede rør uten å kunne plastre fra innsiden blir nok vanskelig, er jeg redd... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.