Jump to content

Septiktank, spørsmål om lufting.

dixie 27

Recommended Posts

Da jeg installerte septiktank for noen år siden, endte jeg opp med å legge luftingen med en slak stigning oppover mot skutesiden. Jeg husker det var litt diskusjon rundt dette, og at jeg konkluderte med at oppover var best. Og det har i alle fall fungert bra for meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hvorfor det ? Slik at nabobåten får stanken ? Eller at spruten ved overfylling av tanken når høyest mulig oppi nabobåten ?

Nei plasser den lavt ved vannlinjen og med svanehals. Det blir minst sjenerende¨når det gjelder lukt.

Det er i hovedsak av sikkerhetshensyn dersom en ikke har stengeventil på avluftingen. Har du en ventil på skutesiden er det ok og sette den lavt. Hensyn til nabobåter, vel mitt båtliv er knapt så tett :smiley:

Hehe... sikker ikke bare jeg som har opplevd å være kjempeirritert på naboen som slipper kloakken rett i sjøen .. før man blir oppmerksom på en helt tydelig korrelasjon med dobesøk i egen båt ( = tett og full septik og egen septik ut av luftingen).

Om du legger slangen stigende eller ikke betyr ingeinting. Gassen som skal ut kommer ut uansett, og så mye lukt er det uansett ikke. Svanehals er unødvendig med mindre slangen ligger under vannlinjen.

Tror jeg ville lagt lufteslangen veldig lavt, og med svanehals.

Før eller senere går tanken full før du aner det.

Om ikke du "skvetter" på nabobåten, så likevel.

Har selv prestert å pumpe opp i egen gummibåt som lå ved siden av....shit happens :headbang:

Og, husk jo større slange, jo bedre, så går den ikke tett.

Ikke bruk gjennonføring for drivstoff, de går helt sikkert tett.

Redigert av rover (see edit history)

En lavt montert gjennomføring er en potensiell fare for båtens sikkerhet. Slangen på innsiden kan løsne eller morkne uten at du er klar over det, og da har du hull rett inn i båten. Jeg ville plassert den høyere. At du merker at du pumper dritt ut luftingen er da bare en fordel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
En lavt montert gjennomføring er en potensiell fare for båtens sikkerhet. Slangen på innsiden kan løsne eller morkne uten at du er klar over det, og da har du hull rett inn i båten.

På min båt er samtlige gjennomføringer for vask/lufting etc i alt 5 stk plassert ca 20 cm over vannlinje ved stilleligge.. dette er orginalt fra fabrikk og båten er CE Cat B båt.. ser ingen problemer ved dette.. selvlensingen er i vannlinje.. men der er det kraner.

Tomt for Diesel nå igjen!!

20cm ville jeg ikke hatt problemer med. Med ved vannlinjen som enkelte antyder, nei det hadde jeg aldri våget...

Hva med de gjennomføringene som er under båten da? Er vel ikke så farlig så lenge den går til en tank, Er verre med Saga`n, hvor utløpet for lensepumpa ligger nesten under vann, og det ikke var lufting på svanehalsen. Holdt på å synke i sommer, når vi sov i AC`n og pumpa svikta... Utløpet kom under vann pga. overvekt i AC`n

Redigert av larshans1 (see edit history)
Får intrykk av null tillit til eget vedlikehold og tilsyn av slanger her nå?.... :tongue:

Min erfaring er at ting ryker når det passer som dårligst, og dette kan skje selv om man er nøye med tilsyn og vedlikehold. Og hvorfor ta sjansen, når den er så lett å unngå? Med luftingen 20cm over vannlinjen får du fortsatt ikke dritt på brygga, og båten flyter fortsatt selv om noe skulle falle ned og knekke gjennomføringen din i litt røft vær...

Hvis du først skal sette i ny septik - monter inn nivåmåler med en gang.

Jeg hevet akkurat luftingen på egen båt fra 10 cm over vannlinja til litt over midten på skrogsiden. Årsaken var at luftingen fylte seg med med vann fra sjøgang, og lufteslangen var såpass lang at det ikke var garantert fall hele veien, selvom det ser slik ut når jeg ser på slangen. Likevel samlet det seg vann i den et eller annet sted på veien. Så nå er slangen montert høyere - med en liten svanehals. Og så monterte jeg inn nivåmåler (hele tanken skiftet - så jeg fikk den levert med måler (betalte for giver, fikk instrument og montering i rabatt på tanken)) - så jeg håper å ikke plage naboen med septik heller.

Og ikke minst 3: Sørge for tilstrekkelig lufttilgang for de aerobe bakteriene, slik at ikke de anaerobe tar over nedbrytningsprosessen (det er de anaerobe bakteriene som lager lukt, og disse melder seg i fullt monn hvis ikke luftingen er god nok). Skikkelig lufting, så slipper du luktproblemer. Og da må luftingen til enhver tid ligge over vannlinjen, uansett belastning på båten.

Redigert av index (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...