dixie 27 Startet 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2010 Hei. Skal sette inn septiktank i båten. I den forbindelse lurte jeg på om luftingen må være stigende slik som den gule "slangen", eller om den kunne trekkes litt ned som den røde "slangen"? Tenker da på om luftingen virker like bra med litt nedoverbakke, eller om gassen fra tanken kun stiger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Da jeg installerte septiktank for noen år siden, endte jeg opp med å legge luftingen med en slak stigning oppover mot skutesiden. Jeg husker det var litt diskusjon rundt dette, og at jeg konkluderte med at oppover var best. Og det har i alle fall fungert bra for meg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tox Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Så vidt jeg vet, og slik er det på min båt; den gule varianten er rett! Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 opp og så ned og ut, altså en svanehals. Den røde kan du ved rulling risikere at gørra tetter luftingen, den gule det motsatte sjø inn luftingen Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 18.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Så denne løsningen kan altså fungere? Ønsker å ha luftingen lavere enn toppen av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Husk kullfilter slipper drittlukt i haver og slik . Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Det viktigste er at slangeføringen er lagt slik at det ikke danne seg vannlås. En svanehals er bra, men jeg vil ha plassert den så høyt på båtsiden som mulig. Så stor dim. som mulig. Kullfilter er ok dersom du ligger mye sammen med andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 men jeg vil ha plassert den så høyt på båtsiden som mulig. Hvorfor det ? Slik at nabobåten får stanken ? Eller at spruten ved overfylling av tanken når høyest mulig oppi nabobåten ? Nei plasser den lavt ved vannlinjen og med svanehals. Det blir minst sjenerende¨når det gjelder lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Jeg monterte min tank over vannlinjen og lufting høyt og med svanehals. Det har fungert utmerket, men jeg burde hatt større dimensjon på slangen fordi jeg kun har gravitasjonstømming av tanken min. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Tidligere tråder om det samme: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=lufting https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=lufting https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=lufting https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=lufting https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=lufting Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2010 Hvorfor det ? Slik at nabobåten får stanken ? Eller at spruten ved overfylling av tanken når høyest mulig oppi nabobåten ?Nei plasser den lavt ved vannlinjen og med svanehals. Det blir minst sjenerende¨når det gjelder lukt. Det er i hovedsak av sikkerhetshensyn dersom en ikke har stengeventil på avluftingen. Har du en ventil på skutesiden er det ok og sette den lavt. Hensyn til nabobåter, vel mitt båtliv er knapt så tett Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Hehe... sikker ikke bare jeg som har opplevd å være kjempeirritert på naboen som slipper kloakken rett i sjøen .. før man blir oppmerksom på en helt tydelig korrelasjon med dobesøk i egen båt ( = tett og full septik og egen septik ut av luftingen). Om du legger slangen stigende eller ikke betyr ingeinting. Gassen som skal ut kommer ut uansett, og så mye lukt er det uansett ikke. Svanehals er unødvendig med mindre slangen ligger under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 (redigert) Tror jeg ville lagt lufteslangen veldig lavt, og med svanehals. Før eller senere går tanken full før du aner det. Om ikke du "skvetter" på nabobåten, så likevel. Har selv prestert å pumpe opp i egen gummibåt som lå ved siden av....shit happens Og, husk jo større slange, jo bedre, så går den ikke tett. Ikke bruk gjennonføring for drivstoff, de går helt sikkert tett. Redigert 19.Januar.2010 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 En lavt montert gjennomføring er en potensiell fare for båtens sikkerhet. Slangen på innsiden kan løsne eller morkne uten at du er klar over det, og da har du hull rett inn i båten. Jeg ville plassert den høyere. At du merker at du pumper dritt ut luftingen er da bare en fordel... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Thorlyn Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 En lavt montert gjennomføring er en potensiell fare for båtens sikkerhet. Slangen på innsiden kan løsne eller morkne uten at du er klar over det, og da har du hull rett inn i båten. På min båt er samtlige gjennomføringer for vask/lufting etc i alt 5 stk plassert ca 20 cm over vannlinje ved stilleligge.. dette er orginalt fra fabrikk og båten er CE Cat B båt.. ser ingen problemer ved dette.. selvlensingen er i vannlinje.. men der er det kraner. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
index Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 20cm ville jeg ikke hatt problemer med. Med ved vannlinjen som enkelte antyder, nei det hadde jeg aldri våget... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 (redigert) Får intrykk av null tillit til eget vedlikehold og tilsyn av slanger her nå?.... Pass på ce-krav for de dette gjelder Eg vurderer sjølv å flytte lufting til vannlinje for å unngå å pumpe oppå brygga ved overfylling. Dette er flaut og ekkelt...... Redigert 19.Januar.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Servicemannen Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Man kan montera nivomåler og stoppe pumping i tank før utluftinga sprer driten over brygge og naboene. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mix Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 En lavt montert gjennomføring er en potensiell fare for båtens sikkerhet. Så lavt trenger man da ikke gå. En 20cm over vannlnje der hvor selvlensing, avløp fra vasker etc. står er da lavt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 (redigert) 20cm ville jeg ikke hatt problemer med. Med ved vannlinjen som enkelte antyder, nei det hadde jeg aldri våget... Hva med de gjennomføringene som er under båten da? Er vel ikke så farlig så lenge den går til en tank, Er verre med Saga`n, hvor utløpet for lensepumpa ligger nesten under vann, og det ikke var lufting på svanehalsen. Holdt på å synke i sommer, når vi sov i AC`n og pumpa svikta... Utløpet kom under vann pga. overvekt i AC`n Redigert 19.Januar.2010 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Får intrykk av null tillit til eget vedlikehold og tilsyn av slanger her nå?.... Min erfaring er at ting ryker når det passer som dårligst, og dette kan skje selv om man er nøye med tilsyn og vedlikehold. Og hvorfor ta sjansen, når den er så lett å unngå? Med luftingen 20cm over vannlinjen får du fortsatt ikke dritt på brygga, og båten flyter fortsatt selv om noe skulle falle ned og knekke gjennomføringen din i litt røft vær... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Hvis du først skal sette i ny septik - monter inn nivåmåler med en gang. Jeg hevet akkurat luftingen på egen båt fra 10 cm over vannlinja til litt over midten på skrogsiden. Årsaken var at luftingen fylte seg med med vann fra sjøgang, og lufteslangen var såpass lang at det ikke var garantert fall hele veien, selvom det ser slik ut når jeg ser på slangen. Likevel samlet det seg vann i den et eller annet sted på veien. Så nå er slangen montert høyere - med en liten svanehals. Og så monterte jeg inn nivåmåler (hele tanken skiftet - så jeg fikk den levert med måler (betalte for giver, fikk instrument og montering i rabatt på tanken)) - så jeg håper å ikke plage naboen med septik heller. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Feil løsning av trådens problem kan være livsfarlig. . Hydrogensulfid er ikke å spøke med:http://amv.legehandboka.no/asp/document.asp?id=5924 "Når høy akutt eksponering ikke forårsaker øyeblikkelig død kan slik eksponering føre til langvarig eller permanent skade på nervesystemet" Redigert 20.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Husk hva som er poenget med luftingen: 1: Når du pumper inn, skal luft (gass) slippe ut så det ikke blir mottrykk. 2: Når du slipper septiken ut skal du ha luft inn så du ikke får vakuum. Luftinntak i vannlinjen er ikke spesielt smart for behov nr. 2. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Og ikke minst 3: Sørge for tilstrekkelig lufttilgang for de aerobe bakteriene, slik at ikke de anaerobe tar over nedbrytningsprosessen (det er de anaerobe bakteriene som lager lukt, og disse melder seg i fullt monn hvis ikke luftingen er god nok). Skikkelig lufting, så slipper du luktproblemer. Og da må luftingen til enhver tid ligge over vannlinjen, uansett belastning på båten. Redigert 20.Januar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.