Jump to content

Septiktank, spørsmål om lufting.

dixie 27

Recommended Posts

En lavt montert gjennomføring er en potensiell fare for båtens sikkerhet...
...ser ingen problemer ved dette...
Vel, min forrige båt sank et år etter jeg solgte den nettopp av denne grunn. Veivhusluftingen var lagt ut i akterspeilet 20 cm over vannflaten og den ene slangen var av på innsiden. Litt ruskevær med sjø bakfra og automatisk lensepumpe som streiket og det ble svært så fuktig ombord... Heldigvis ikke mitt problem.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
På min tank er det den vanlige trange luftingen. Noen som har et godt forslag til hvordan jeg kan få satt i en større? Har ikke mannlokk, så jeg kommer ikke til fra innsiden.

mvh tuffff

Har du stål/plast tank da? Hvis en har stål/rusfri hadde jeg borret et passende hull på toppen og tigget på en gjenga flens som man kan skru stussen inn i.

Vel, min forrige båt sank et år etter jeg solgte den nettopp av denne grunn. Veivhusluftingen var lagt ut i akterspeilet 20 cm over vannflaten og den ene slangen var av på innsiden. Litt ruskevær med sjø bakfra og automatisk lensepumpe som streiket og det ble svært så fuktig ombord... Heldigvis ikke mitt problem.

Uff ja der ser man hvor galt det kan gå... men en årlig sjekk av alt av slanger stusser er vel en selvskreven regel kanskje.. jeg gjør i alle fall dette.. blir liksom litt mye arbeid og tette alle skroggjennomføringer orginalt og flytte disse over tenkt senario.. samt ha pumpe for og få ut vaskevannet.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Ståltank, så det er nok en ide, men da må jeg trekke på en eller annen bekjent som er villig til å sveise med ikke helt tom septiktank (antagelig helt full) som er ombord i båten. I hvertfall om jeg skal få gjort noe med det i løpet av vinteren.

Jeg hadde håpet det var mulig med en eller annen form for forskuvning, men ser at det ikke er så lett da jeg ikke kommer til fra innsiden. På en annen side - det finnes jo så mange smarte patenter på festemidler osv nå så kanskje allikevel......

mvh tuffff

Så denne løsningen kan altså fungere?

Ønsker å ha luftingen lavere enn toppen av tanken.

lufting2.jpg

Ved ettertanke er nok det dumt, Dersom du har full septik, og pumper så septiken går ut av luftingen, Voila: Da har du en hevert og septiken tømmer seg helt til nivået på uttaket. Tror ikke det er å anbefale mdu blir neppe mer populær i havnen i alle fall... :-D

Redigert av Krimart (see edit history)

arnearmoa:-"[...]Da kan jeg ikke se hva som skal stoppe prosessen[...]"

Vi tar det med teskje:

Hva er det som skal flytte bajsen (det brune) opp til begynnelsen på lufteslangen (det gule), når det ikke er noe stigerør (det røde)? og stigerør på luftingen vil man jo ikke ha....

bp_bajs.jpg

Heverten vil kanskje virke ca. 1/2 sekund, fram til tanken ikke lenger er 100% full. 1mm med luft på toppen og lufteslangen vil bare "fa tak i" luft. I praksis vil det si at det som allerede er inne i slangen kanskje renner ut.

Ok, jeg forusetter da at en stikker ned en sugeslange ved tømming fra dekk. Det enest en må passe på er at luftingen til septiken er åpen og ikke altfor trang. Der jeg ligger med båten vår i Marmaris, Tyrkia, vil det om 3 mnd. bli påbudd på alle båter, det gjelder også tank for gråvann (oppvask o.l.), og der kan en risiker litt av hvert :smash: hvist en ikke følger reglene. Det kommer nok her hjemme også.

Det kommer nok her hjemme også.

Det gjør nok det. Sverige har jo nettopp innført totalforbud mot tømming i sjøen, og det samme har Tyskland, Danmark og Finland gjort tidligere. Så da er det bare oss igjen her nord som ikke har et slikt forbud, og da vil vel løsningen tvinge seg frem selv om vi ikke har de samme problemene med utskiftning av sjøvannet som de nevnte landene. Strømforholdene langs Norskekysten gjør jo at de minimale utslippene som faktisk finnes fra fritidsbåter fordeler seg fint, uten større opphopninger. Hvor lang tid det vil ta før det er tilgjengelige pumpestasjoner alle steder er en helt annen sak, her snakker vi nok om mange år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis vi tar regelverk i Middelhavet og vider i verden hitt til Norge blir mange nye utfordringer en del av båter aldri kan oppfylle.

En er at lensevann skal filtreres og pumpes i gråvannstank. Gråvann kan ikke pumpes i septiktank, den skal i egen tank og den trenger litt volum til pentryvask, toalettvask, dusj, lensepumpe og flere tinger kjekt er å ha.

Hvis vi tar regelverk i Middelhavet og vider i verden hitt til Norge blir mange nye utfordringer en del av båter aldri kan oppfylle.

Kan nok ikke generalsiere middelhavet, det er neppe de samme regler i Syria som i Frankrike. Reglene du snakker om er i alle fall helt ukjente i Hellas - der de fleste charterbåter forsatt ikke har septiktank overhodet. På den annen side er det forbud mot utslipp i havner, selv om de færreste bryr seg.

Redigert av Krimart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...