Jump to content

Nord-west 740, lekkasje i akslingshylsen


Bjarne R

Recommended Posts

Hei.

Fikk meg en overraskelse på fredag, båten var full av vann under(200/300l) dekk,motorrom osv.(lenset forgje torsdag) Fikk lensent og båten,motor og inventar er ok. Tenkte dette var på grunn av snø på båt, og mye regn som var årsak til alt vannet(fikk hull i kalesjen tidligere i vinter, og noen utette vindu) men syns det var veldig mye vann. Smakte på vannet "salt" fant da ut at hyllsa var lekk. Fikk fyltt opp med mere gris og det ble tett. Siste tur med båten var i oktober, bruker etter alle turer og skru litt på griskoppen for og hindre lekasje. Har turer i havna en gang i uka og har aldri lenset mer en 1-5 ganger med manuell pumpe.Så jeg lurer på hva som være årsaken til denne plutselige lekasjen? Det har hvert ganske kaldt på helgeland med ca -15 over lengre tid og så over natta mildvær med over 5+ Er det mulig årsak?

festus

Link to post

Er jo som regel alltid en liten varme nedi motorrommet. Skal vel under -15 før det er fare for frost. Må nok heller trekke til glanden slik at pakkboksen blir strammere. Bare trekke til så mye at det bare drypper så vidt det er. Vannet smører talgtetningene under gange, og det er viktig at det drypper litt slik at pakkboksen ikke brenner seg :wink:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

:eek:

Ja, dette var jo trist å høre.

Hvis du har simmerringstetning er nok bakre simmerring sprengt, du må på land og skifte tetninger.

Du skriver at du etter hver tur skrur på greaskoppen.

Det kan dessverre være årsaken. Får du for mye fett i pakkboksen sprenges simmerringene. Smøring av pakkboks med simmerringer skal være svært sparsom, fettet kommer i teorien aldri lenger enn til pakkboksen og den blir fort full.

Jeg dreier et par tre tørn om våren og kanskje et tørn et stykke ut i sessongen. Når jeg har ettertrukket har jeg fått et tips om å løsne på smørekoppen litt slik at eventuelt overflødig fett kan ekspandere tilbake.

Link to post

Jeg gir smørekoppen en halv tørn 3-4 ganger i løpet av sesongen. Det er ikke mye grease som skal til, det er kun for smøring av simmerringene. Tetning er det ringene som skal ta seg av. Faren er nok stor for at du har fylt opp hylsa med grease med din noe entusiastiske smøring. Dette må bort, da det hindrer kjøling av hylsa. Og så må det nok nye ringer på plass.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk for raske svar.

Joda skal på land til våren, men blir no kansje noe tidligere. Når jeg har sjekket pakkboksen og skrudd på den er det ikke snakk om mer enn en 1/4 til 1/2 omdreidning. Skiftet simmeringer for ca 4/5 år siden, men tror jeg fikk feil beskrivelse når de ble montert i pakkboksen. :headbang:

Hva slags type greas er best egnet til pakkboks?

Link to post

Kjedelig dette her.. På mine tidligere båter med simring tetting har jeg kun tatt inn slakken 1 gang etter jomfuturen på våren.. thats it.. kjørt en hel sesong uten og røre den ovehodet.. Fort gjort og glemme seg eller være vant til god gammel snekke som en må ta inn slakken gjerne etter hver tur :wink:

 

Lykke til og snakk om flaks i ulykka at ikke båten gikk ned :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...