Bjarne R Startet 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2010 Hei. Fikk meg en overraskelse på fredag, båten var full av vann under(200/300l) dekk,motorrom osv.(lenset forgje torsdag) Fikk lensent og båten,motor og inventar er ok. Tenkte dette var på grunn av snø på båt, og mye regn som var årsak til alt vannet(fikk hull i kalesjen tidligere i vinter, og noen utette vindu) men syns det var veldig mye vann. Smakte på vannet "salt" fant da ut at hyllsa var lekk. Fikk fyltt opp med mere gris og det ble tett. Siste tur med båten var i oktober, bruker etter alle turer og skru litt på griskoppen for og hindre lekasje. Har turer i havna en gang i uka og har aldri lenset mer en 1-5 ganger med manuell pumpe.Så jeg lurer på hva som være årsaken til denne plutselige lekasjen? Det har hvert ganske kaldt på helgeland med ca -15 over lengre tid og så over natta mildvær med over 5+ Er det mulig årsak? festus Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Hvilken type tetning har du? Avhengig av type kan det godt være at denne trenger å ettertrekkes Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Er jo som regel alltid en liten varme nedi motorrommet. Skal vel under -15 før det er fare for frost. Må nok heller trekke til glanden slik at pakkboksen blir strammere. Bare trekke til så mye at det bare drypper så vidt det er. Vannet smører talgtetningene under gange, og det er viktig at det drypper litt slik at pakkboksen ikke brenner seg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bjarne R Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Hei Har simmerring som tetting. Og har aldri hatt mere enn 2-5 slag med manuell pumpa i båten. Dette kom plutselig Hilsen festus Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Hvem har endret overskriften/emnetittelen? festus Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Ja, dette var jo trist å høre. Hvis du har simmerringstetning er nok bakre simmerring sprengt, du må på land og skifte tetninger. Du skriver at du etter hver tur skrur på greaskoppen. Det kan dessverre være årsaken. Får du for mye fett i pakkboksen sprenges simmerringene. Smøring av pakkboks med simmerringer skal være svært sparsom, fettet kommer i teorien aldri lenger enn til pakkboksen og den blir fort full. Jeg dreier et par tre tørn om våren og kanskje et tørn et stykke ut i sessongen. Når jeg har ettertrukket har jeg fått et tips om å løsne på smørekoppen litt slik at eventuelt overflødig fett kan ekspandere tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Har simmerring som tetting. Og har aldri hatt mere enn 2-5 slag med manuell pumpa i båten. Dette kom plutselig Du har nok blåst ut simmerringen ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Jeg gir smørekoppen en halv tørn 3-4 ganger i løpet av sesongen. Det er ikke mye grease som skal til, det er kun for smøring av simmerringene. Tetning er det ringene som skal ta seg av. Faren er nok stor for at du har fylt opp hylsa med grease med din noe entusiastiske smøring. Dette må bort, da det hindrer kjøling av hylsa. Og så må det nok nye ringer på plass. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Blanco Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 greasekoppen skal aldri trekkes til, men kun ta inn slakken etterhvert til den må fylles igjen. Det er enkelt å skifte simmerringen, men ulempen er at du mest sansynlig må på land for å gjøre det. Men på land skal vel du til våren uansett. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Bjarne R Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Takk for raske svar. Joda skal på land til våren, men blir no kansje noe tidligere. Når jeg har sjekket pakkboksen og skrudd på den er det ikke snakk om mer enn en 1/4 til 1/2 omdreidning. Skiftet simmeringer for ca 4/5 år siden, men tror jeg fikk feil beskrivelse når de ble montert i pakkboksen. Hva slags type greas er best egnet til pakkboks? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Kjedelig dette her.. På mine tidligere båter med simring tetting har jeg kun tatt inn slakken 1 gang etter jomfuturen på våren.. thats it.. kjørt en hel sesong uten og røre den ovehodet.. Fort gjort og glemme seg eller være vant til god gammel snekke som en må ta inn slakken gjerne etter hver tur Lykke til og snakk om flaks i ulykka at ikke båten gikk ned Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
index Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Hva slags type greas er best egnet til pakkboks? Jeg bruker såkalt sjøvannsbestandig grease, EP-2. Det har i alle fall fungert greit hos meg i mange år. Vannfast grease anbefales derimot ikke, den blir for tykk/seig for dette formålet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Brukte også sjøvannsbestandig grease på min Sleipner pakkboks. I tillegg ville jeg kanskje sjekket oppretting på propellanlegg og motor for å forvisse meg om dette er linet opp skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.