erund Startet 19.Januar.2010 Del på Facebook Startet 19.Januar.2010 Jeg vurderer enten induviduelle justerbare trimflaps eller fast hel flaps som Asdal produserer til Nidelv 26 fra 87 årsmodells om jeg har. Sjekta går mellom 6 og 13 knop (toppfart 15 knop) - ved 10 knop eller høyere blir sjekta vektet mer på styrbordside at jeg holder nesten å dette meg av Skal jeg kombinere med å legge inn blylodd eller sandsekker til 100 kg på babord side og montere hel flaps fra Asdal eller velge seperate trimflaps som jeg kan justere sidene også, men vil de da fungere i lav fart? Hadde tidligere en større båt med litt større fart og da fungerte trimflapsene best fra rundt 12 knop og oppover. P.S. Hvis jeg skal ha blylodd, hvor vil jeg få tak i de i Bergens område? Blylodd tar nok mindre plass enn sandsekker eller? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
rover Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Båten din er nok ikke bygd for stor fart i det hele tatt. Det beste er nok å akseptere 7 - 8 knop, eller bytte båt. Nå, i 12 -15 knop rir den på kjølen og blir ustabil. Ustabil båt = dårlig båt..... Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Trimflaps fungerer i nesten alle hastigheter. Utslaget/nedtrykket du må gjøre er større desto lavere hastighet du har. I 6 knop har jeg bra funksjon hvis 2 personer endrer side, men neppe særlig mye hvis alle 10 jeg kan ha med står på samme side. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Båten din er nok ikke bygd for stor fart i det hele tatt.Det beste er nok å akseptere 7 - 8 knop, eller bytte båt. Nå, i 12 -15 knop rir den på kjølen og blir ustabil. Ustabil båt = dårlig båt..... Dette er det reneste tøv, av en som ikke overholdet har peiling! Nidelv 26 er bygd for fart opp til 17-19 knop...og er en halvplanende snekke. Normalt vil du ha god effekt av trimplan selv ved 5-6 knop, og som det sies her så vil effekten øke med høyere fart. Det er helt klart at du vil få mulgihet til å rette opp slagside under gange ved hjelp av trimplan, men ved høyere hastigheter vil den muligens "tryne litt" kanskje...men jeg ville hørt med Nidelv Boats om hvilke erfaringer de har med ulike trimplan. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Ville valgt bort, hvis det var mulig å kjøre med 100 kg dødvekt- Sats på justerbare flaps isteden. Om du likevell må til med balast ville jeg prøvd å ha meningsfylt vekt feks batterier eller tanker Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Har spurt Nidelv Boats om dette - svaret var at de ikke godt nok... litt mer erfaring med den faste trimflapsen fra Asdal Trading, noe som nok de fleste eiere har valgt... Er det noen her som har erfaring på begge alternativer, så vil jeg være glad for tilbakemeldinger . Hvis jeg velger justerbare trimflapser, hvordan blir monteringen da på en rundet akterenden hvis dere skjønner hva jeg mener - må jeg ha spesialtilpasning til feste eller? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
rover Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Dette er det reneste tøv, av en som ikke overholdet har peiling! Nidelv 26 er bygd for fart opp til 17-19 knop...og er en halvplanende snekke. Ja, ja, vi kan altid diskutere hvem som snakker tøv. Har hatt "halvplanere" i veldig mange år ( Scand) men de går på skinner i alle hastigheter. Båter som "skal gå fort" og må lesses ned med bly for å ikke å legge seg på siden??? Da, er noe fundamentalt feil. Altså, de er ikke laget for fart, men for opp en viss fart grunnet overmotorisering og flaps. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Båten din er nok ikke bygd for stor fart i det hele tatt.Det beste er nok å akseptere 7 - 8 knop, eller bytte båt. Nå, i 12 -15 knop rir den på kjølen og blir ustabil. Ustabil båt = dårlig båt..... Nidelv 26 er en halvplaner. Bygd for stor fart på lik linje med hvilken som helst annen halvplaner Kjenner ikke til akurat Nidelvens sjøegenskaper men vil tro de tar sjø over, seg ruller å plasker litt er følsom for vektforskyvning pga kjøl osv. En halvplaner kan godt sies å være ustabil, men det er litt for mange halvplanere til stemple alle som dårlige. Man må jo prøve å løse sine problemer. Jeg tror gjerne en forlengelse av vannlinjen kan gjøre den mer stabil. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Nidelv 26 er en halvplaner. Bygd for stor fart på lik linje med hvilken som helst annen halvplaner At Nidelv 26 er en båt bygget for stor fart er enn sannhet med manglende dokumentasjon. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Lim ei list på ca 1x1cm på tvers under hekken på stb.side det vil skape eit kraftig løft på den sida,det burde rette opp båten Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Hej. Jeg har ikke specifik erfaring med Nidelv, men med en anden halvplaner, Mørebas 8400. På den blev monteret hydrauliske trimflaps for at afhjælpe præcist det problem du omtaler, skævfordeling af vægten. Båden havde en machfart på ca 9 knob. Trimflapsene kom til at fungere 100% efter hensigten og samtidig øgedes topfarten en smule - uvist af hvilken årsag (øgede ca 1 knob til ca 14 knob med en 49 HK Perkins). Montagen af trimflapsene blev gjort med en specialtilpasset "adapter" som bestod af to stykker egetræ. Stykkerne blev tilpasset hækken, så flapsene kom til at sidde vinkelret på bådens centerlinie og så langt ude som muligt. Til montage af træstykkerne blev der blev sat lange gevindstykker igennem for at hindre træet i at sprække. Hovederne blev undersænket så der blev en plan flade at sætte flapsene på. Indvendigt selvfølgelig med passende skiver og selvlåsende møtrikker. Tætningen til skroget skete med et eller andet passende "klister" jeg ikke husker navnet på. Skiaflex eller lignende vil givetvis fungere. Mørebasen er ikke så rund i hækken som de Nidelv jeg har set billeder af, og jeg ved ikke om samme fremgangsmåde kan benyttes ukritisk. Uanset om metoden med ægetræ kan fungere eller ej, mener jeg det er vigigt flapsene sidder vinkelret på båden og så yderligt som muligt for at opnå den bedste effekt. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Nidelv 26 er en halvplaner. Bygd for stor fart på lik linje med hvilken som helst annen halvplaner Stor fart i forhold til hva en rein deplasement båt er beregnet for. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 (redigert) Ja, ja, vi kan altid diskutere hvem som snakker tøv.Har hatt "halvplanere" i veldig mange år ( Scand) men de går på skinner i alle hastigheter. Båter som "skal gå fort" og må lesses ned med bly for å ikke å legge seg på siden??? Da, er noe fundamentalt feil. Altså, de er ikke laget for fart, men for opp en viss fart grunnet overmotorisering og flaps. Fremdeles mye tøv fra den kanten... De MÅ ikke lesses ned med bly for ikke å legge seg på siden. De legger seg på siden uansett, i henhold til propelldreiningen, avhengig av skrogbredden. Jeg har en planenede båt som gjør 30 knop. Den legger seg på siden...har slagside som jeg retter opp med trimplan. Enkelt, greit og nødvendig. Tidligere hadde jeg en Nimbus 3003,...den gjorde 24 knop, og var helt upåklagelig i høye hastigheter. Scan Baltic har et fartspotensiale på 25-26 knop...en halvplaner. Men, denne er bred i skrogføringen og ikke så påvirkelig for slagside. Jeg er enig at ja, mange halvplanere har problemer, og bare graver seg ned, og tenger mye motor for å oppnå høyere hastigheter...eksempelvis Viknes. Redigert 20.Januar.2010 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 (redigert) Nå ligger vel Nidelv 26 til styrbord selv om den ligger stille, det gjorde ihverfall min. Og syntes å ha sett att de fleste gjør det. Jeg moterte fast flaps på min, men hadde jeg beholt den hadde jeg også satt på justerbare for trim under hastighet. Og jeg vil ikke si at denne båten er mere ustabil i høy hastighet en de fleste andre båter i denne kategori, og den trenger heller ikke veldig mye motor for å komme opp i grei hastighet, 15-17 knop. Min gjorde 16, med 77 Yanmar. Redigert 20.Januar.2010 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 (redigert) Fremdeles mye tøv fra den kanten... De MÅ ikke lesses ned med bly for ikke å legge seg på siden. De legger seg på siden uansett, i henhold til propelldreiningen, avhengig av skrogbredden. Jeg har en planenede båt som gjør 30 knop. Den legger seg på siden...har slagside som jeg retter opp med trimplan. Enkelt, greit og nødvendig. Scan Baltic har et fartspotensiale på 25-26 knop...en halvplaner. Men, denne er bred i skrogføringen og ikke så påvirkelig for slagside. Jeg er enig at ja, mange halvplanere har problemer, og bare graver seg ned, og tenger mye motor for å oppnå høyere hastigheter...eksempelvis Viknes. Mange uheldige båtvalg..... mange som legger seg på siden....kansje du skulle kjøpe Scand, den legger seg ikke på siden Redigert 20.Januar.2010 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Scand har ingen båter som kan samenlignes med Nidelv 26. Man hopper vel fra 25classic som er en deplasement-båt, til balticen som er halvplaner som har masse bæring sideveis. Scand har rett og slett forsømt et stort marked båt-kjøpere. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Her må jeg komme med et innspill basert på egen erfaring - Joda! Joda 7500 (min gamle gjorde 26 knop) og Joda 8100 har kjempefine skrog. Jeg hadde ingen trimflaps på min, stødig som bare det, man kunne gjøre "hva man ville" med roret i alle hastigheter. Under 18 knop ca, så gikk den jo med baugen opp og hekken ned, men den var absolutt best i enten 6 knop, eller 22 knop og oppover. Men, jeg ønsket meg trimflaps, for båten var så liten, at når et voksent menneske forflyttet seg, så ble den liggende på skrå. Tidligere var min "neste drømmebåt" en Joda 8100TC som jeg kunne fikse opp. Men, siden jeg fikk tak i den kjempebillige Master 820'en, så blir det nok ikke noe av det. Siden tråden handler om trimflaps på snekker, her er noen bilder av en Joda 850 (dagens navn på Joda8100TC) med justerbare trimflaps. Tror dette er en båt med 200HK Volvo som gjør 25 knop. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
alma Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Nå burde joda 8100 polar 770 og noen andre nesten ha en egen kategori. planende kjølbåter. De er ganske spesielle under. Videreutvikling av halvplaneren. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Du vil finne alle slags skrog, med drev eller med aksel. Planende båter med eller uten drev. Det fremdeles svært mye å hente på utvikling av skrogformen, både når det gjelder stødighet, fartspotensiale og drivstofforbruk. Problemet er at veftene/produsentene ikke har økonomi til å videreutvikling. Det blir flikking, prøving og feiling på det tradisjonelle. Dette gjelder de aller fleste norske...de som i liten grad eksporterer produktene sine. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Scand har ingen båter som kan samenlignes med Nidelv 26. Man hopper vel fra 25classic som er en deplasement-båt, til balticen som er halvplaner som har masse bæring sideveis. Scand har rett og slett forsømt et stort marked båt-kjøpere. Hva med 26 Nautic, og 27 Nordic, som jeg selv har hatt? De kommer mellom Classic og Baltic. Jeg kan ikke navnene i kongefamilien, men Scandfamilien, den kan jeg Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Scand er helt sikkert en veldig bra båt. Men vi snakker vel egentlig om Nidelv kan ha noen effekt av flaps her i denne tråden! Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 21.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Hallo igjen, Nå har jeg fått en tilbakemelding fra Nidelv Boats følgende: Vi har hatt veldig god erfaring med trimflaps fra Asdal Trading. En kombinasjon av vekter i BB side og trimflaps vil rette båten opp. Flapsen fra Asdal Trading vil kompansere for propell dreiningen. Men du må legge inn nokk vekt i BB side så båten ligger tilnærmet vannrett når den ligger til kai. Samtidig med at båten vil ligge rett, vil du også få noe mere fart og bedre drivstoff økonomi. Dette kan kanskje være den rette løsningen for båten min Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
alma Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Høres bra ut lykke til. Nå du kommer så langt kan det jo være morro å høre om resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
sikensar Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 forstår ikkje at dere vil bruke halvplanede båter.skaff dere skikkelige båter som går lett ved lite motorkraft Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Hei Erund! Spennende å høre om du har gjennomført dette, dvs hva selve flapsen kostet og hvordan den er blitt montert...og hvilke andre tiltak du har iverksatt. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.