Jump to content

Trollhätte og Dalsland kanal-----erfaringer?


Figaro

Recommended Posts

Hei, jeg planlegger sommerens tur i vintermørket. Jeg har iår lyst til å gå svenskekysten til Marstrand og opp Trollhätte/Gøta kanal til Vänern, og så videre opp til Køpmannebro og inn i Dalslands kanal. Har fått brosjyre tilsendt fra Sverige, men det kunne vært artig å høre om noen hadde tatt denne turen, og hvilke erfaringer de hadde mht. slusing, hvor lang tid man må regne med, gjerne noen bilder, osv.

Hvis jeg ikke rekker tilbake til en bestemt tid, må jeg legge båten et eller annet sted i kanalen og ta buss til Oslo, fly til Bergen, for så å hente båten en uke senere.

Litt av et opplegg, men med god planlegging skal det gå an. Alternativet er landtransport av båten Nøssemark-Halden, så hvis noen har prøvd dette, så kom med erfaringer :smiley:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Tok turen i fjord, kan anbefales, stille og rolig. Vi tok transport fra Nøssemark til Halden. Det var greit. Turen fra Gøteborg til Trollhettan er ikke mye annet enn en transport etappe, men lang. Bør regne en dag på dette. Vi brukte en uke fra Gøteborg til Halden, da stresset vi ikke, men man kan bruke mye mere tid i vassdraget hvis man ønsker. Slusinga er grei, er litt tungt å sluse opp, ser mye lettere ut ned, så hvis jeg skal ta turen en gang til drar jeg fra Halden.

 

Spesiellt med egen båt her:

 

17072009091.jpg

Redigert av SRC31 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt et par uforglemmelige langturer til Dalsland - slusing mm. er ikke noe som helst problem! Men vår lærdom (familie på 4) er at man legger opp til et for "tett" opplegg i dette vanvittig fantastiske sjøsystemet, og en for lang rute - hvis målet er å stresse ned så planlegg å bruk laaaaaaaaang tid i de øvre deler av vassdraget (ovenfor Bengtsfors). Videre nedover blir det fort litt "transportetappe", men Håverud er et must å oppleve på egen kjøl en eller annen gang. Turen over vaneren og ned til Gøteborg er ingen høydare. Til sommeren skal vi på ny tur til Dalsland, da planlegger vi 7 døgn der borte, men biltransport fra Moss til Tockfors og retur samme vei en uke senere. Har brukt transportsentralen ved tidligere anledninger, dette har fungert meget bra, og de kan løfte deg opp "hvor som helst" fra Oslo til Halden uten at prisen varierer så veldig.

 

 

Anbefaler forøvrig følgende link; http://kanaler.arnholm.nu/

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var der og padlet i sommer. Jeg må bare si at det var en opplevelse. Og bli sluset opp og ned er si og så, men eventyrlandskapet imellom slusene tok pusten fra meg.

 

img_0326.jpg

 

bestandig hyggelig å treffe norske baatfolk i "utlandet" :-)

 

img_0382.jpg

 

Så utrolig vakkert!

img_0312.jpg

 

Jeg anbefaler på det varmeste en tur i dalslands kanal!!!!

 

:sailing:

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

[...]Det bør være gode værmeldinger[...]

 

Det er da en smakssak. Skal det først være plaskregn, kuling og 14 grader i sommerferien, kan det være like koselig å ha båten inne de svenske skoger som ute på ett forblåst svaberg eller en overfylt gjestehavn i en vestsvensk kystby...

Link to post
Share on other sites

Vi måtte ha på varmen i båten for at det ikke skulle bli for kaldt, husk du har ikke samme varmen som du får fra havet.

Fra trollhettan og til gøteborg er det ingenting, det er en 11 timers tur hvis du har litt flaks med de store slusene.

ganske kjedelig oven venern også, men når du entrer kanalen er det jo ganske ålreit men her er du helt væravhegig, ikke veldig kos og sluse i øsende regn. vi hadde 140mm regn på 1 døgn, selv om vi har relativt ny båt kom det vann inn steder som normalt er tørt.

Det var relativt dyrt i slusene opp til venern var det 800 spenn for og dalsland var det ca 1800 litt usikker men dyrt var det.

 

dsc01777.jpg

 

Ikke så spennende

 

 

dsc01791.jpg

 

hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Sikkert en flott tur hvis man går uten små barn og er glad i mygg hehe. Ser for meg med små barn som vi har at det hadde vært konstant mas om når en er framme og at det er kjedelig med skog skog skog skog.. ku,hest etc.. hehe var kanskje i overkant negativ her.. men ønsker jeg og se skau og bli bitt av mygg så reiser jeg på hytta.. slusene er artig de første 3... så blir det pes spør du meg.. har en slusa en gang så kan man det.. men det er min erfaring.. Er nok en smule for rastløs for slikt.. passer nok bedre når jeg har blitt grå i skjegget :flag::wink:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

I "vårt forrige båtliv", da vi fartet rundt med en 18-fots Hansvik HT på tilhenger, hadde vi mange flotte turer til Dalsland. Hvis været er bra, så bør dere bruke en del tid (gjerne 4-5 dager) til å utforske de idylliske farvannene utenom de merkede ledene i de nord-østlige sjøene Stora Le, Foxen og Västra Silen. Særlig i småfjordene langs østsiden av Foxen og i de sydøstre områdene av Västra Silen finnes det mange fredelige perler. Dersom dere har tid til det, bør dere også ta avstikkeren opp i Östra Silen. Her vil dere finne den totale freden og roen i en flott natur - gjerne på en øy eller en holme helt for dere selv.

 

Dersom lysten på en "sivilisert" god middag etter hvert skulle melde seg, så kan Baldersnes Herrgård ved Laxsjön (rett øst for Billingsfors) anbefales.

 

Jeg regner med at du kjenner til hjemmesiden til kanalselskapet for Dalslands kanal. Hvis ikke finner du den her. Her ligger det mye interessant og nyttig informasjon. Få tak i båtsportskartet over området (hvis du ikke har det allerede) og start planleggingen! Som andre foran her har nevnt: Dette kan bli drømmeturen, særlig hvis været er brukbart!

 

Redigert: Jeg ser at Thorlyn i innlegget ovenfor kommer inn på myggplage. Som sagt har vi fartet rundt på sjøene der på 2-4 dagers turer i flere sommere. Merkelig nok så er det faktisk ikke noe myggproblem der. Dersom vi lå i nærheten av småkratt, så pleide vi bare å stikke ut litt på landtauet når kvelden kom, slik at båten kom 3-4 meter fra land, da var det kun idyll i sommerkvelden! :smiley:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi planlegger; to båter, og reise Halden-Nøssemark, Vänern Gøteborg og vest kysten opp til sommeren.

Vi var i Telemarks kanalen i fjor, og vil nå utforske Dalslands kanal. Sjøkartene er handlet inn, og vi planlegger å bruke 3 uker på turen.

Jeg er helt sikker på at det blir en fin tur og masse trivelige opplevelser, slik det ble i Telemarks kanal.

Det er vel alltid hyggeligere med pent vær, men blir været dårlig, så er det bare å improvisere.

Alle vi båtfolk vet at man aldri er garantert pent vær, , så "Bavaria Morten", tenk positivt!!

Link to post
Share on other sites

Jeg er stort sett positiv jeg men 3 uker i den kanalen:-) da blir jeg inponert assa.

Det er jo ingenting der jo og vannet er kaldt og lite fisk er det der også.

Klart det er spennende og kjøre inn mot slusene der det er veldig trangt kjempefint er det også, vi tok hele turen på 6 dager og da var vi værfast 2 dager i bengtsfors.

Kan lissom ikke si noe annet en god tur og håper dere får bra vær.

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Takk for mange negative OG positive meldinger. Alltid greit å få høre forskjellige meninger. Men en ting er sikkert: Hvis det blir dager med dårlig vær, slipper man ihvertfall kjempebølger og vind, :headbang: og i bra vær slipper man solgangsbrisen :giggle:

Og så får vi jo vestkysten hjemover, hvis vi går fra Nøssemark og ned til Kungälv :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

[...]Det er jo ingenting der jo og vannet er kaldt og lite fisk er det der også.[...]

 

Litt som hele sørlandskysten, og hele svenske vestkysten og hele resten av norskekysten. Med unntak av noen få 100-meter med by med ujevne mellomrom? Kaldt i vannet er det gjerne der også, brennmateter i riklige mengder overalt, fisk er det stadig mindre av og hvem vil vel ha kveisbefengt makrell og torsk under minstemålet uansett?

Link to post
Share on other sites

vi tok hele turen på 6 dager og da var vi værfast 2 dager i bengtsfors.

Du verden, det var ikke dårlig!

Det er jo klart det må bli katastrofe å rote seg inn i Dalsland kanal med båt når en har det så travelt!

Prøv bil neste gang, da rekker du det på en dag!

 

Jeg vil på det varmeste anbefale en Dalsland kanal tur, men med god nok tid til nyte freden og roden der. Hvis man ikke liker fred, rod og lavt tempo, er det nok lurest å la være. Selv om det er over 20 år siden vi var der nå, er det turer vi tenker tilbake på med glede.

 

Jeg vil også anbefale en avstikker på Vänern over til farvannet rundt Spiken og Läckø Slott. Ferskvanns skjærgård er svart forskjellig fra den vi er vant til her. Slottstur er også en fin avveksling, her med egen gjestehavn.

Link to post
Share on other sites

Takk til O-hjelen for flotte bilder, og tur rapport, veldig nyttig for oss som skal prøve Dalslands kanal for første gang; og så gikk dere jo akkurat den samme ruta som vi skal gå!

Jeg gleder meg!!

ja.jeg si anbefale en Dalsland :flag_sw: kanal tur i sommer og håper bra med vær.lykkel til..

jeg tenker om igjen der noe år

mvh o-hjelen

77mod HANSVIK 14FOT

82mod Hortensnekka HB 620

83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715

86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp "freden og roden" som virker så attraktivt. Og brosjyrene skryter av rent friskt vann, som man kan drikke rett fra sjøene. :drink: Idylliske steder langs ruten er det også mer enn nok av. Også historisk interessante steder. :flag_sw: Så jeg er ikke enig når Bavaria Morten sier at "det er ikke noe der". :nonod:

Vi tar turen tidlig fra 1. juni, for å unngå ferierushet fra Norge når vi tar svenskekysten hjemover fra Marstrand. :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...