mateco Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 ...Ser Seatronic selger komplett sett (40 stk) 55x40 cm til 790,- .... Bjørn Da er Signalflagg pakka bestilt hos Seatronic! På web-shopen er målene oppgitt til 30x42 cm mens i katalogen er de 55x42. Prisen 790,- er den samme. Nå skulle jeg hatt et lite hefte som forteller om betydning av flagg og flaggkombinasjoner. Noen som har tips om hvor et slikt hefte kan kjøpes? Evt. lastes ned ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jawik Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 (redigert) Tidligere tråd Betydningen Redigert 19.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
mateco Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Takk for den Jawik! Fant også forklaring baki "På rett kurs" -boka. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
rover Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Kjøpte signalflagg på EBay fra England. 13 Pund inkl. frakt. Disse er "fake", sammensydd i en lang rekke. og halv størrelse. Altså, kun til "storflagging. Men, ser OK ut..... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 Før vitset vi ofte om at stor flagging var reservert for spesielt festlige anledninger som: 17. mai og skipperbegravelser Stor flagging skal som kjent bare benyttes ved landligge, men dette har sklidd fullstendig ut. Spesielt i fjordfyllfarten er det påfallende at man heiser signalflaggene i mai og haler ned flyssene i september Jeg pleier for spøk å si at hvis en båt underveis har alle sine signalflagg oppe, da er betydningen: "Her har vi masse fulle folk ombord!" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
mateco Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 ...Disse er "fake", sammensydd i en lang rekke. og halv størrelse. Altså, kun til "storflagging. Men, ser OK ut..... Kunne vært intressant å vite i hvilken rekkefølge disse var sydd ihop? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Før vitset vi ofte om at stor flagging var reservert for spesielt festlige anledninger som: 17. mai og skipperbegravelser Stor flagging skal som kjent bare benyttes ved landligge, men dette har sklidd fullstendig ut. Joda, Poseidon, det er sikkert riktig som du skriver: Storflagging skal skje ved landligge! Men det er da ikke uvanlig at denne tradisjonen også benyttes ved overlevering fra verft til reder. I denne sammenheng er det vel også vanlig med storflagging når båt forflyttes fra verft til eiers designerte brygge/kai? Ellers er jeg enig med deg at en eldre båt som raver frem og tilbake inne i en fjord må være fylt med feststemte folk, og forhåpentligvis med en skipper som er edru!! Samtidig farer tanken dirhen at den ansvarlige ombord ikke kjenner "reglene" for "storflagging" , eller bare driter i den!! Men da dukker spørsmålet opp: Er det forbudt å benytte storflagging når fartøyet er "under veis", eller er det bare tegning på dårlig dømmekraft/sjømannskap? Må også legge til at jeg synes tradisjonen er fin å storflagge i havn ved spesielle anledninger. I mitt tilfelle vil jeg benytte anledninger på nasjonale helligdager samt å gjøre litt ekstra stas på familie/besetningsmedlemmer som er ombord og som feirer dag. Og ellers dager jeg selv synes er værdt oppmerksomhet. (Tenk den dagen Norge skulle vinne WM i fotball!!!) Bjørn Redigert 20.Januar.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Stor flagging skal som kjent bare benyttes ved landligge, men dette har sklidd fullstendig ut. i tillegg er det 'lov' att "Flagge over topp" vid in o utgang ur havn også........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ÅtteGlass Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Stor flagging skal som kjent bare benyttes ved landligge, men dette har sklidd fullstendig ut. Men da dukker spørsmålet opp:Er det forbudt å benytte storflagging når fartøyet er "under veis", eller er det bare tegning på dårlig dømmekraft/sjømannskap? Et hederlig unntak er vel å bruke storflagging, eller flagging over topp, i seilskuteparader. Som det f.eks gjøres under Tall Ships Races og Nordisk Seilas. Deltakende båter blir da spesielt bedt om å føre flagging over topp, og avgi en eller annen form for salutt eller honnør til et oppankret fartøy med en eller annen "Hotshot" ombord som står og tilbake. En hyggelig gest til vertsbyen, med takk for fine dager i havn. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Gunga Din Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Stor flagging skal som kjent bare benyttes ved landligge, er det dette som kalles landligge? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mateco Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Noen der ute med flaggpakke som har planer om å flagge STORT 17.mai ?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Astor Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Astor storflagger under spesielle anledninger. Det følger med flagginnstruks i pakken til flaggene. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
nedgård Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Undrer om det bare er meg, eller om det virkelig er vanskelig å få tak i RSs og KNBFs vimpler? Har lett/ søkt rundt på deres hjemmesider, uten å finne passende treff. Noen som vet om en link til å bestille disse? Mvh Nedgård Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Jeg har lyst å sette flagg i masta litt oftere, noe som er litt staselig. Ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 (redigert) Et hederlig unntak er vel å bruke storflagging, eller flagging over topp, i seilskuteparader. Som det f.eks gjøres under Tall Ships Races og Nordisk Seilas. Deltakende båter blir da spesielt bedt om å føre flagging over topp, og avgi en eller annen form for salutt eller honnør til et oppankret fartøy med en eller annen "Hotshot" ombord som står og tilbake. En hyggelig gest til vertsbyen, med takk for fine dager i havn. Under min tid på det som da var Skoleskipet Christian Radich ble seilskuter som førte storflagging under seil sett på som klovner og partybåter. De kom som regel fra det som DA ble omtalt som bananrepublikker og det som verre var (eid av folk som etterhvert gikk under under kallenavnet "japp")Dette var gjengs oppfatning på alle de tre store norske. Men det er jo etterhvert blitt nesten 30 år siden. Redigert 22.Mars.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 JA, du verden som tiden flyr. De tre store norske har en helt annen holdning nå.... Men fra spøk til revolver: Det er forskjell på en to-timers paradeseilas og en vanlig seilas. Det normale er at man ikke seiler med flagg over topp. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Arne Henriksen Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 I kategorien 'Arne kjøper ting han ikke har bruk for på eBay', slo jeg til på denne nå nylig. Flaggpakken kom i går og det ser greit ut, så nå kan man pynte til 17. mai og sånn... :-)Latterlig billig er det ihvertfall. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
mons Svart 15.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2017 Når speiderskøytene (ca 8) seiler nordover til Bodø er det aktuelt med storflagging til kai på mange av stoppene. https://baatplassen.no/i/topic/129422-uthavner-og-opplevelser-for-9-sk%C3%B8yter-stadt-til-bod%C3%B8/ Vi vil antakelig øve en del på å seile til kai i tett rekke, og det kan bli ekstra interessant med de ekstra tauene oppe som slik flagging fordrer de siste hundremeterene inn mot land. SS Nilsen fra Søgne har ikke signalflagg, men ønsker seg et sett skikkelige flagg før turen- ikke "trykte kinaflagg". Hvis noen har et sett liggende i skuffa av god kvalitet, og gjerne godt brukt, så kan jeg sørge for at flaggene får en fin seilas opp Norskekysten (i havnebassengene) og blir flittig brukt i årene som kommer. Det er litt flaut å komme med helt nye signalflaggflagg i en slik forsamling.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Astor Svart 16.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2017 I pakken som følger flagene ligger set med en beskrivelse som sier: A B C 1 D E F 2 G H I 3 Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Salt Svart 16.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2017 Når speiderskøytene (ca 8) seiler nordover til Bodø er det aktuelt med storflagging til kai på mange av stoppene. https://baatplassen.no/i/topic/129422-uthavner-og-opplevelser-for-9-sk%C3%B8yter-stadt-til-bod%C3%B8/ Vi vil antakelig øve en del på å seile til kai i tett rekke, og det kan bli ekstra interessant med de ekstra tauene oppe som slik flagging fordrer de siste hundremeterene inn mot land. ...... Det er litt flaut å komme med helt nye signalflaggflagg i en slik forsamling.. hehe, en gang må jo flaggene være nye :) Jeg skal ikke love noe, men skal sjekke ombord om jeg har et komplett sett som jeg tar med til Søgne til helga. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
navid Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 (redigert) Takk for tipset Arne. Det blir en pakke med nye flagg her også. Men jeg skulle gjerne hatt noen enkle ekstraflagg. Noen som har fått kjøpt det? Redigert 18.Januar.2017 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 kanskje litt langt til Gøteborg, men på Flaggfabrikken National kan du få kjøpt løse flagg eller hele settet både sydde i canvas eller 'trykte' billigvarianten i nylon............koblingsbare eller alle fastsatte etter hverandre https://www.nationalflagg.se/flaggprodukter/signalstall-signalflaggor/ selv har jeg sydde som kobles sammen..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
navid Svart 18.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2017 Se der har de løse flagg ja. Blir kanskje i største laget for å koble sammen med de jeg har bestilt. Er bare 20x15 cm de. Men takk for tipset Gunga Din. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 19.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 (redigert) Ser det stadig snakkes om trykte kinaflagg - bare for å poengtere: De jeg kjøpte på eBay er garantert fra Kina, de er små og laget i tynn nylon, men de er ikke trykte, de er sydd sammen av adskilte fargede deler som ordentlige flagg.Du ser det tydelig på bildene.. Redigert 19.Januar.2017 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Salt Svart 19.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2017 hehe, en gang må jo flaggene være nye :) Jeg skal ikke love noe, men skal sjekke ombord om jeg har et komplett sett som jeg tar med til Søgne til helga. Dessverre, hadde bare det ene settet jeg bruker (det andre må ha blitt med gamlebåten) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.