Jump to content

Hvorfor er nye båter så små? Lite praktiske...

Manzon

Recommended Posts

Er det bare meg eller begynner nyere båter å blir mindre og mindre. Selv om de fysisk er like store eller større så blir de alikevel mindre praktiske, minde faste køyer.

Ser ut som de bare satser på enorme uteplasser.

Ett eksempel er jo den ny Bavaria SPORT 28 foteren som egentlig er 29,3 fot (1 fot = 30,48cm). Denne har en stor fast køye, og en salong som kan legges ned for å få enda en stor køye....

Ikke særlig stort det. Det er flere av oss som har bedre utnyttede båter en dette. Eksempler på dette er scanbaltic 29, nesten alle snekker, eks comet 26.

Selv har jeg en prototype av en Viking 28 fra 1978. I min båt har jeg 2 kryss køyer i fremre lugar (lukket lugar med egen dør), 1 stor dobbelseng i kapteins lugaren (må kle av meg i salongen da hele lugaren er en stor seng (1.7x2.2m)). I tillegg så har denne båten toalett med dusj (orginalt fra 1978), L-sofa i salongen, en pentry på 2.05m, og like stor uteplass som en orginal viking 28.

viking28_babord.jpg

For de av dere som la merke til at jeg ikke nevner fører plass så er det enkelt, ser dere nærmere på båten så er denne utstyrt med sunbridge, dvs jeg kan kun styre oppe. På fine dager er kalesjen nede og på regnfulle og forblåste dager en den oppe med diesel varmeren på full guffe nede.

Men poenget mitt er enkelt, hvorfor kallar man Bavaria SPORT 28 for en familie båt og en stor sådan..

Min er da vitterlig mye bedre utnyttet, og det samme er de fleste av de andre småbåtene i dette landet av eldre typer...

Joda noen unntak finnes. Men hvorfor ikke flere. Selv så har jeg og fruen vært og sett mye på nyere og helt nye båter. Men når man skal ha med 3 unger og ei bikkje og samtidig bo godt i en båt, så blir de nye båtene for små. Vi har sett på båter opp til 36 fot, får ikke ha større der vi ligger.

Nå har jeg funnet ett par unntak, en av dem er Flem 340, som har 3 kabiner og er stor og godt uttnyttet. Men i utgangs punktet er det kun seilbåtene som er godt utnyttet.

Ser ikke ut som vi skal bo i båtene om sommeren lengre. Eller er barnetallet sunket så kraftig at en båt på over 40 fot kun trenger å ha 1-2 kabiner med maks 4 faste senge plasser?

Vi har 4 faste plasser i min båt, legger jeg ned ryggen i salongen så har jeg 6 plasser totalt.

Jeg hadde ett innlegg på båtliv sine sider der jeg spurte om det samme. Fikk til svar at det hadde vært en interresant ting å se nærmere på.

Jeg trenger det ikke stort å flott rundt meg, jeg trenger det praktisk. Greit med litt mer plass, men det får da vær måte på......

:cheers:

Her er de 2 eksemplene nevnt over/under hverandre

28_Sport.jpg

viking28.jpg

Forskjellig fokus og vektlegging på både design og funksjon. Og når Manzon ikke trenger det stort og flott, men praktisk er jeg litt andre veien. Dog har jeg for dyr smak sett i forhold til hvor dum banken er. Derfor blir det ikke f.eks NordWest eller Windy, men en fin Bavaria.

Jeg mener det er noe av det fascinerende på vannet. Det finnes ørten modeller av båt, det skaper variasjon. Det hadde vært kjedelig hvis alle båter var Joda 310, Windy 32 scirocco, Viking28 Prototyp, Scand Baltic osv. Produsenter lager båter folk vil ha, slik at de får solgt. Fokuset er vridd mot design, fordi det selger. Og som i alle regler finnes det unntak.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

forskjellen på nye og gamle båter er vel for det første at design er forskjellig en 28-30 fot var ganske stor på70-80 tallet.. for det første var inredniga mye mindre svulstig før + at en 28 foter var 28 fot fra baug til akter.. På dagens båter er ofte badeplattforma veldig lang og tar dermed veldig mye plass av akterområdet. på en 70-80 tallsbåt var det stort sett rett hekk som du fikk ca 1 m større akterdekk av.. badeplatformene ble jo ofte ettermontert, med sånne skrudde rørkonstruksjoner. Det er også en del eksempler på reproduserte 80 tallsbåter som har fått baugspyd og badeplattform, og plutselig er de 2-3 fot større i prospektet..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er nok mange av oss som ikke trenger en flytende forlegning. Å presse flest mulig sengeplasser inn i en båt, og late som om det er god utnyttelse av plassen, er ikke noe for alle. Min båt hadde seks sengeplasser og nesten ikke noe uteplass. Nå har den to sengeplasser og tre ganger så stor uteplass. Perfekt til vårt bruk. Seks mennesker på ferie i en 28-foter er ikke noe for meg.

mvh tuffff

Det er vel det som er poenget. Det er ikke mangen båter i 34-35 fots klassen som blir laget for en familie på 5 lengre. Bortsett fra seilebåter da. Seilebåtene greier på en eller annen måte å skape godt design og praktiske båter på rundt 35 fot. Hvorfor skal ikke vi som liker motor båter få dette da...

Jeg ser ikke vitsen med 2 salonger i en båt, jeg vil heller ha den praktisk.

Ser umulig for meg at jeg er en av få. Har da truffet mangen på fjorden som er inne på samme tanken. Må da vær mulig å skape noe som er både fint å se til og som også er praktisk å bruke..

Skal gjerne innrømme at jeg liker Nordwest, Nimbus, Storebro osv.... Men når jeg ikke kan ta med hele familien på tur en sommer i 14 dager i strekk. Da mister det litt av poenget etter min smak.

Tror banken også er glad for at jeg er litt fornuftig.... :giggle:

Jeg har ofte tenkt på akkurat det samme som Manzon. Merker meget godt på meg selv at jeg fokuserer usedvanlig mye på hvor mange soveplasser det er ifht. båtstørrelsen når jeg ser på båter. Det handler jo mest om hvordan båten blir brukt, og vi har sikkert et uvanlig høyt gjennomsnittsantall både på personer om bord og overnattinger per bruksdag.

Kom over en ny sak idag. Hva med en Aquador 33 HT

aquadorht33ute.jpg

aquadorht33inne.jpg

Selges visst av et firma som heter 3 fot.

Vet du noe om hvilken pris de har tenkt seg, f.eks. med den motoriseringen osv. som på den i Larvik?

Jeg søkte etter info om den etter at jeg tilfeldigvis kom over den på nettet, og da kom jeg over denne tråden: Aquador 33 ht, erfaringer?.

Bitteliten klager litt på pris ifht. kvalitet, det betyr trolig at prisen er bestemt nå.

Jeg har jo null peiling på kvalitet og finish for Aquador 33 HT, men syntes den så veldig smart ut ifht. måten vi bruker båt på. En halv million kunne vært en passende pris, syns jeg :lol:

Bitteliten nevnte i tråden at han likte Nimbus 335 bedre, og det første av to hovedankepunkter han hadde mot Aquador 33 HT var at "nedgang fra stb dekk går rett i sittegruppa". Hva skal man da si om nedgang fra babord dekk på Nimbus 335? Det fins jo ikke noe babord dekk... Og bakerst er det en sofa som blokkerer resten.

nimbus335.jpg

På Aquador 33 HT kan man ihvertfall gå hele veien rundt bortsett fra når det sitter ørten mann og spiser/drikker bakerst. Det er selvsagt fort gjort å legge vekk den ene puta når man skal gå mye, og det ikke sitter folk der. Veldig kjekt syns jeg.

Aquador er vel finsk mener jeg og lager ikke noen bingo båter.. tror nok de ligger godt over "norsk" bakgårds kvalitet med unntak av Windy mfl

vel - ikke dra aquador kvaliteten altfor langt. De er flinke til å prise båtene høyt - ikke dermed sagt at kvaliteten er så fantastisk. Ikke at de er dårlige - men etter min mening ser det flottere ut på bilder enn i virkeligheten. Men jeg er jo kresen da - jeg liker feks ikke beisa treverk som så er lakkert. Også liker jeg ikke så mye inliner som de bruker.

Sjekk bredden på 33'en. Greit at de klarer å tegne inn 2 puter og 2 dyner i hver seng - men er det faktisk komfortable plass til mer enn et nyforelsket tenåringspar som ligger mer oppå hverandre enn vedsiden av hverandre i disse sengene? Båten er 3,45 m bred. Dra fra litt skrogsider og sånt så er kanskje sengene maks 1,5 meter brede.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det har jeg på soverommet mitt. Skulle klart meg fint med det i båten, ja. :yesnod:

Og det nærmer seg et kvart århundre siden jeg var tenåring. :crazy:

Jeg savner ikke den 1,80 senga vi hadde før. :nonod:

Altfor bred. Følte meg nesten ensom av og til.

Men detaljene under her viser vel hvilken klasse jeg tilhører, og nå maser jeg fælt om en båt jeg uansett ikke har råd til.... :blush:

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Min Seaco 34 har ikke noe problem med å huse 5 til 6 personer. Den har fem faste køyer, 2 kabiner, salong nede og salong oppe. Typisk setting er at barna har med 1 hver og så er det jeg og kona, altså 6 stk. Barna får hver sitt "rom" kona ligger i salongen og jeg ligger ute. På dag og kveldstid er der sitteplass til både oss og venner som kommer om bord, og båten synes jeg ser pen ut den. I tillegg klarer den 40 knop + :smiley: Synes den gjør alle til lags jeg!

Høres ikke dumt ut det.

Når vi først er igang her. Jeg liker som sagt båter med mange sengeplasser under tak i forhold til størrelsen, og da gjerne minst fire faste og minst seks totalt under tak, og mange sosiale sitteplasser under kalesjen eller en svær takluke, pluss liggeplasser der også for soling evt. gjesteplass for lite kresne venner som ikke har noe sted å sove etter en overstadig hyggelig kveld.

Jeg vil helst ikke ha en "pickup" som har plass til to campingstoler og et lite rundt bord bakpå lasteplanet, i skyggen av en stor skyvedør.

I helga skal jeg til Düsseldorf på messa. Jeg ser at Aquador 33 HT ikke blir å se der. Er det noen som har tips om andrebåter jeg bør prøve å få med meg? (Ikke nødvendigvis innen mitt budsjett)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...