Onkel Roger Startet 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2010 Hei, har en generator fra Nothern Lights på 20 kwh. Generatoren er fra 1994 og har gått 600 timer. Når generator har gått en stund og oppnådd arbeidstemp på 80 grader, begynner det å lukte/ryke. Jeg har har skiftet eksoslange, fra svanehals til eksospotte. (Var sprukket i yttersikt.) Men det ryker fortsatt, har søkt hel eksos systemet uten å finne ytterligere lekkasjer. Det legger seg ett tynt lag med røk i generator rommet, lukten er ikke eksos men har ett snev av olje lukt. Noen Tips? Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Sjøtunga Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Liten oljelekkasje som drypper ned på eksosmanifolden? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Onkel Roger Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Hei, har sjekket finner ingen olje lekksasje. Har byttet olje og olje filter for 50 timer siden, har sjekket olje nivå. Alt ser ut til å være rent og pent ingen lekkasjer, finner ingen ledninger ol som ligger på varme motor komponenter. Andre tips Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Regina III Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Hei Tigergutt. Jeg hadde det samme problem med min Northern Lights. Etter en tid fant jeg feilen. Det gamle eksosuttaket (med innføring av kjølevann) var i støpegods som selvfølgelig rustet, og sprakk rett ut for festebraketten. Sprekken var så liten at den ikke kunne sees, men sot la seg kun på den ene siden av sprekken, som derved ble oppdaget. Ved demontering røk den helt av. Ny del var i syrefast, så den holder nok lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Hei Regina III Med eksos utaket, mener du da svanehalsen etter varmeveksleren, den som eksoslangen er festet i? Jeg har gått over og ikke funnet sot ol. Tar en ny sjekk nå i kveld. Takk for tipset. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Regina III Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Sprekken var helt inn mot flensen mot manifolden. Da jeg tok i for å få av aksosslangen røk det helt av. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 21.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Hei, sjekket og fant tynt "støv" i området under retur fra varmeveksleren. Takk for tipset og bilde med beskrivelse Regina III Jeg bestiller ny i SS fra nothern Lights, har sjekket amrikanske GB forum og det ser ut til at dette er en svakhet ved konstruksjonen. Tror jeg bestiller til den lille genratoren også. Noen som vet om det er toll på slike varer fra USA? Nothern Lights bruker Ups som transportør/speditør,har de greie rutiner på inndeklarering eller driver de med syk prising av denne tjenesten slik som DHL? Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Regina III Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Jeg kjøpte fra dealer i Nederland. Grei pris og levering. Jeg forsto det som han normalt har på lager. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 25.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Hei, har bestillt ny "svanehals" i SS som er på vei. Men jeg er ikke trygg på at dette er løsningen på problemet. Jeg har tørket av svanehalsen og finner ikke flere merker etter lekkasje selv etter flere timers gange. Men det dannes fortsatt røk i generator rommet, blower tar seg av det meste men dette er ingen permanet løsning. Har nå gjort følgende: Byttet eksoslange mellom svanehals og eksospotte, Byttet vifterem, Tatt ut og vasket luft filter,(hadde relativt mye olje, samme lukt som i rommet til generatoren.) Hele motoren er tør og ren, finner ingen tegn til lekkasje. Oljetrykk og olje nivå er normalt. Dersom svanehalsen var synderen skulle det ikke da også komme vann og mer eksos? Kan det være topppakkning, lekkasje rundt sylindere? Noen som har tips. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Mix Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Kan være ved eksosmanifoilen. Prøv å ettertrekk boltene på denne. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Har du sjekket veivhusavluftingen.Går den inn på innsuget etter luftfilteret.For meg synes det som om det er denne oljedampen som slipper ut i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Hei Gunped, takk for tipset. Nå har jeg jobbet meg rundt og husker at det var tegn til olje damp på veggen uten for luftingen mellom motor og generator. Det er vel her veivhuset sitter. Jeg skal sjekke hvordan det ser ut i kveld. Er ikke veldig god på diesel motorer og jeg har nok skrudd mer motor de siste ukene enn de siste 20 årene med seilbåt. Men sånn er det. Hva kan gi oljedamp i veivhusavluftningen? Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
gunped Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Litt oljedamp vil det alltid være da olja,alt etter hvor god oljekjøling motoren har,kan bli opptil 120 grader.Hvis du da i tillegg har noe gjennomslag i motoren kan det bli en god del damp som må bort på ett eller annet vis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.