Jump to content

Eksos/røk fra Northern Lights generator

Onkel Roger

Recommended Posts

Hei, har en generator fra Nothern Lights på 20 kwh. Generatoren er fra 1994 og har gått 600 timer.

Når generator har gått en stund og oppnådd arbeidstemp på 80 grader, begynner det å lukte/ryke.

Jeg har har skiftet eksoslange, fra svanehals til eksospotte. (Var sprukket i yttersikt.)

Men det ryker fortsatt, har søkt hel eksos systemet uten å finne ytterligere lekkasjer.

Det legger seg ett tynt lag med røk i generator rommet, lukten er ikke eksos men har ett snev av olje lukt.

Noen Tips?

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Hei Tigergutt.

Jeg hadde det samme problem med min Northern Lights. Etter en tid fant jeg feilen. Det gamle eksosuttaket (med innføring av kjølevann) var i støpegods som selvfølgelig rustet, og sprakk rett ut for festebraketten. Sprekken var så liten at den ikke kunne sees, men sot la seg kun på den ene siden av sprekken, som derved ble oppdaget. Ved demontering røk den helt av.

Ny del var i syrefast, så den holder nok lenger.

Hei, sjekket og fant tynt "støv" i området under retur fra varmeveksleren.

Takk for tipset og bilde med beskrivelse Regina III :flag:

Jeg bestiller ny i SS fra nothern Lights, har sjekket amrikanske GB forum og det ser ut til at dette er en svakhet ved konstruksjonen.

Tror jeg bestiller til den lille genratoren også.

Noen som vet om det er toll på slike varer fra USA?

Nothern Lights bruker Ups som transportør/speditør,har de greie rutiner på inndeklarering eller driver de med syk prising av denne tjenesten slik som DHL? :nonod:

Hei, har bestillt ny "svanehals" i SS som er på vei.

Men jeg er ikke trygg på at dette er løsningen på problemet.

Jeg har tørket av svanehalsen og finner ikke flere merker etter lekkasje selv etter flere timers gange.

Men det dannes fortsatt røk i generator rommet, blower tar seg av det meste men dette er ingen permanet løsning.

Har nå gjort følgende:

Byttet eksoslange mellom svanehals og eksospotte,

Byttet vifterem,

Tatt ut og vasket luft filter,(hadde relativt mye olje, samme lukt som i rommet til generatoren.)

Hele motoren er tør og ren, finner ingen tegn til lekkasje.

Oljetrykk og olje nivå er normalt.

Dersom svanehalsen var synderen skulle det ikke da også komme vann og mer eksos?

Kan det være topppakkning, lekkasje rundt sylindere? :headbang:

Noen som har tips.

Hei Gunped, takk for tipset.

Nå har jeg jobbet meg rundt og husker at det var tegn til olje damp på veggen uten for luftingen mellom motor og generator.

Det er vel her veivhuset sitter. :crazy:

Jeg skal sjekke hvordan det ser ut i kveld.

Er ikke veldig god på diesel motorer og jeg har nok skrudd mer motor de siste ukene enn de siste 20 årene med seilbåt. :sailing:

Men sånn er det.

Hva kan gi oljedamp i veivhusavluftningen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...