Majali Startet 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2010 Hei. I båten som har 2 polet anlegg har jeg nå kommet over et problem.. Starteren på dette aggregatet er 1polet.. Hvis jeg setter aggregatet på gummiføtter og ikke jorder det til skroget, trekker jeg jo bare en minus til startbatteriet.. Men da får jeg ikke jordet selve generatoren til skroget.. er dette viktig eller holder det med jordingen som går i 220 kabelen (selvfølgelig via jordfeilbryter osv)?? Noen som vet? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
BMP Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 230V jordingen skall kobles til skroget om du har metallskrog eller til jordingsplate under båten om du har skrog av ikkeledene matriale. Lit rart at - ligger til jord på generatoren det er ikke vanlig på marinegeneratorer. Om du ikke får gjort noe med det må du nokk leve med at - på generatoren blir liggende til jord. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) kan hende jeg ikke var helt klar... jeg vet ikke om det ligger jord til gods på generator, men tenkte kanskje hele generatoren måtte jordes ?? itillefelle feil osv.. ?? Selve jordledningen er tilkoblet stålskroget... og megget :-) Men jeg vil helst ikke ha jord fra gods, for da får jeg plutselig et 1 polet anlegg på 12 siden... Redigert 20.Januar.2010 av MY Casa (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Mix Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Har du ikke eget startbatteri til aggregatet da ? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Hvilken generator er det du har? Sitér dette innlegget Link to post
Farside Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Her er det viktig å forstå at du har ulike elektriske systemer som ikke skal kobles sammen: Du har topolet 12V i båten. Dette er isolert fra skroget, fra motorblokk og annet metall i båten. Du har 230V-anlegget, som forsynes av generator når du ikke er tilkoblet landstrøm. Dette skal jordes som BMP sier over. Men merk at vi her snakker om 230V jord, altså jord fra generatorkretsen, som IKKE skal være forbundet med 12V minus. Så har du et enpolet anlegg ifm 12V på generator, fordi starter er enpolet og dermed har minus koblet til gods. Du ønsker ikke at dette skal kobles videre til skroget slik det gjøres i et enpolet anlegg. Det er derfor viktig at hele generatoren (dvs. motordelen, med starter og det hele) blir isolert fra skroget som du beskriver, slik at du opprettholder at 12V er isolert fra alt annet. (Sørg for å måle at det er tilfellet.) Hvis det ikke er mulig, bør du bytte starter til topolet. Altså: Poenget er å opprettholde et isolert 12V-anlegg, og holde 230V jord adskilt fra 12V minus. Merk at dette gjelder topolet anlegg, slik du har. Enpolet anlegg blir annerledes. (Men båter med metallskrog skal ikke ha enpolet anlegg.) En ting til: Når du ligger tilkoblet landstrøm, må du sørge for at 230V jord ikke koblet til skroget. (Og selvsagt heller ikke til 12V minus.) Og det er et krav at 230V om bord er koblet slik at det ENTEN forsynes av landstrøm ELLER av generator. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Det er et luftavkjølt Mase på ca 4kW er angivelig endel brukt i amerikanske båter da med en radiator i den ene enden og vifte for kjøle ned en isolert kasse... Tenkte jeg skulle bruke startbanken til hovedmotorene. 220 anlegger forøvrig er ihht forskrifter med skilletrafo, vender for å velge inverter, genertor og landsrtøm, bryter for å koble inn landjord ved lanligge... og jordforbindelsen til sjøen er megget og i orden.... Ser at jeg trenger å legge opp et effektrele som legger inn minus kun i startøyeblikket.. hvis ikke jeg får tak i en 2 polet starter da... Hvis jeg får laget/kjøpt en 2polet starter, kunne jeg vel jorde aggeregatet til skroget slik at jordfeilbrytere osv vil slå ut ved feil?? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
BMP Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Du må jorde selve aggregatet til skroget da det ikke er noe nulpungt i en enpolt generator som kan brukes til jord. I aggregatet er faktisk somoftest den ene fasen koblet til jord/gods og benevnt som nøytral og den andre som live. For og få lovlig gjording av et slikt aggregat må hele stasen kobles til skroget. Det er forøvrig en god ide og ha et eget lite batteri til aggregatet og la det leve sit eget liv med - til jord. Det er nemelig flere ting på aggregatet som er enpolet i tilegg til startmotoren har du oljetryksvakt, temperaturvakt, og magnetventilen på brenstofftilførselen som er enpolet. Som et alternativ kan du jo løsne jordingen av Nøytral og kjøre med IT nett (flyrende jord) men da vill ingen jordfeilbrytere virke og du må instalere en isolasjonsovervåkning på 230V systemet. Redigert 20.Januar.2010 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Vet inte om jag får sticka in en angränsande jordfråga som gäller jord i en plastbåt? Varje gång jag läser om jordning blir jag knäsvag och undrar om allt är rätt kopplat på min båt. Detta schema på Catodic Protection System följer med handboken till min båt. Såvitt jag kan se är här såväl 230V jord som batteriminus och zinkanoder och motorer och propelleraxlar mm sammmankopplade i ett gul/grönt system. Kan detta anses vara riktigt? Och sen ytterligare ett problem: I en ansträngning att skapa reda i batteribankarna så kopplade jag för några år sedan två batterisystem. Ett (START) för alla tunga och elaka förbrukare ss startmotorer, thrusters, ankarspel, landgång mm, och ett (SERVICE) för invertrar, belysning, instrument mm. Och då tog jag bort generatoraggregatets (ONAN 6,5 kVA) separata startbatteri och kopplade generatorstarten på batterisystem START. Fungerar bra, men är det acceptabelt? Till sist: gen-set har ingen gulgrön koppling på elsidan (dvs i sitt elskåp), men det finns ju enligt skemat ovan en gulgrön ledning som förbinder generatorskalet med övrigt gulgrönt??? Är detta korrekt? Sitér dette innlegget Link to post
Farside Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Siden ingen andre har svart enda: Det du beskriver, virker normalt. Du har enpolet anlegg (minus på batteriet koblet til jord). Jeg klarer ikke å lese teksten på figuren, men du sier at alt metall som det kan gå strøm i er koblet sammen via utjevningsforbindelser for å fjerne alle spenningsforskjeller. At 230V jord er koblet til samme jord, er riktig i følge forskriftene. Det bør ikke være noe i veien for å bruke motorens startbank til generatorstart. Generator jordes på samme måte som du sier vises i skjemaet. Denne jordingen er også påbudt. Faktisk er det påbudt med egen jordingsplate, hvis man vil følge forskriftene helt. Men det er ikke dermed sagt at det ikke kan lede til elektrolytisk korrosjon. Du sier ikke noe om landstrømmen. Du bør sørge for at jord fra landstrømmen IKKE er koblet til dette jordingssystemet i båten. Det er noen måter å oppnå dette som er i tråd med forskriftene: 1) Galvanisk isolator 2) Skilletrafo 3) Ikke koble 230V jord videre til batteri-minus (dvs. ikke til det gulgrønne systemet over). Det siste er bare lov hvis du har jordfeilbryter på landstrøminntaket. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Det er en del saker med denne generatordiskusjonen som jeg ikke fatter. 1) En- kontra topolet 12 V. Aggeregatet har gummilabber, åpen kontakt. Eget batteri med egen batteribryter. Null mulighet for krypstrømmer fra 12 V. Slik er vel de fleste aggeregater som blir solgt til marine. Pussig nok har ikke mitt enpolede motoranlegg gitt så mye som et gram tæring i løpet av 9,5 år sammenhengende i sjøen. Uten en uke eller to på land for stoffing år om annet. 2) Jording av 220 voltsiden til skroget. Et aggeregat må vel betraktes på samme linje som sekundærviklingen i en skilletrafo. Trodde ikke det var vanlig å jorde denne til skroget. Faktum er vel at jeg kan ta den ene lederen fra aggeregat 220 V og hoppe i havet uten at det skjer noe som helst. Jording til skroget har vel isolert sett ingen verdi. 3) Jording for at jordfeilbryter skal kunne trigge ved feil i apparatur. Her er det vel tilstrekkelig å jorde apparaturer som krever jording til et felles jordingspunkt. Dette kan like gjerne være en skrue/bolt som sitter i en isolert plastikkplate som noe annet. Her er ikke landstrøm med i betraktningen. Kan noen forklare meg hvor det glipper for meg? Forskrifter og samsvarserklæringer har jeg generelt lite sans for. Spesielt forskrifter som kan gi meg elektolytisk assistert korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Duverden, ingen av spesialistene som vil svare på innlegget mitt? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Nei av og till kan opgaven synes helt uoverkommelig og da skal det mye mot til for og starte på den. Men for og ta noen enkle ting. Det er ikke uvanlig med IT anlegg (flytende jord) i båt men det krever at en har isolasjonsovervåkning. Har en ikke det må en fase jordes i et enfaseanlegg for at en jordfeilbryter skal kunne bebyttes. På en skilletrafo er det ofte et mitutak på sekunderviklingen som skal jordes for og få jordfeilbryterene til og virke. Sist men ikke minst for og tilfretstille kravene i forskrifter for elektriske anlegg ombord i skip skal det enten være en form for jordfeidetektering og den skal virke. Som du skriver kan du stikke aktiv fase i sjøen uten at noe skjer og det er ikke lovlig, Da skal enten alarmen gå eller en bryter legge ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Utmerket, da kjører jeg versjon 3. Skap og 2-polet jordfeil samt sikringer innkjøpt fra CO. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Om det er versjon 3 i dit fårige innlegg du mener. Så bekrefter dete med fulle at den pedagogiske oppgaven her er langt større en det jeg kan klare med. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Det er en del saker med denne generatordiskusjonen som jeg ikke fatter. Pussig nok har ikke mitt enpolede motoranlegg gitt så mye som et gram tæring i løpet av 9,5 år sammenhengende i sjøen. Det er ikke pussig, det er helt normalt. Jeg mener å ha forklart hvorfor opptil flere ganger. Ebonita sin båt har en egen beskyttelsesleder i likestrømssystemet, men desverre er det noen som nekter å motta lærdom om hvordan dette systemet virker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Om det er versjon 3 i dit fårige innlegg du mener. Så bekrefter dete med fulle at den pedagogiske oppgaven her er langt større en det jeg kan klare med. Nei BMP, det skal ikke være enkelt her i verden. 'Oppskriften' kommer fra en herværende godkjent elektroinstallatør. En som også er ombord i båter. Dog ville jeg nok ikke sluppet han ombord til meg. Hadde du hatt et koblingsskjma, så hadde dette med forklaringer kanskje vært enklere. Du vet, et bilde kan si mer enn 1000 ord. Aggeregatet mitt er forøvrig av den typen som ble originalmontert i Princess for en 25 års tid siden. Og er vel som sådann være en del av skjemaet til 'ebonita'. Det er ikke pussig, det er helt normalt. Jeg mener å ha forklart hvorfor opptil flere ganger.Ebonita sin båt har en egen beskyttelsesleder i likestrømssystemet, men desverre er det noen som nekter å motta lærdom om hvordan dette systemet virker. Joda, jeg skjønner hvordan dette systemet, og andre systemer virker. Nå sitter jeg midt i havet i en jernkasse der alle undervannsgjennomføringer er sveiset inn. Derfor behøver jeg heller ikke å jorde dieseltanken, eksempelvis. Spenningsutjevning er noe jeg har, enten jeg vil eller ikke. Det som for så vidt undrer meg, er at jeg har såvidt lav avvirking av anoder. Det betyr at malinglaget mitt stort sett er diff.tett og elanlegget er i stand. Men jeg har ikke katodisk beskyttelse med påtrykt spenning. Det er jeg forresten ansvarlig for å få montert på en av jobbens pumper på forsommeren. Spennende saker kombinert med et 'anti fouling'-system. Anlegget til 'ebonita' står og faller med effekten av de to anodene som Princess (etter hukommelsen) har montert på akterspeilet. Svikter det et eller annet sted her, ville nok også jeg blitt noe knesvak. Men jeg regner med at det er montert en alarm som viser når beskyttelsesstrømmen slutter å gå. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 (redigert) Still cunfused but on a higher level... Tack Farside, Ole Petter, BMP och Hulda för att Ni tagit Er tid att kommentera mitt Princess system. Eftersom det uppenbarligen svävar högt över mina relänivå-kunskaper i el-lära så väljer jag att ta fasta på Huldas utsago: Anlegget til 'ebonita' står og faller med effekten av de to anodene som Princess (etter hukommelsen) har montert på akterspeilet . Dvs jag kommer att se till att fortsätta att byta zinkanoderna efter behov. Redigert 31.Januar.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Dvs jag kommer att se till att fortsätta att byta zinkanoderna efter behov. Ni har fattat essensen ebonita, GRATTIS! Og så ville jeg kopplat från anodarna i sjøn, satt et Biltama mutiärare imällan og sett på strømmen som går mellom anodene og alt som er kopplat opp mot dessa. För det er nämligen den strømmen som alle de andra prylarna förlanger for at vara en del av det Ole Petter prediker. Hvilket isolerad sett er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 För det er nämligen den strømmen som alle de andra prylarna förlanger for at vara en del av det Ole Petter prediker. Hvilket isolerad sett er korrekt. Jeg er ikke enig for dette utvidede systemet er ikke primært ment for å gi katodisk beskyttelse. Som jeg skrev i en annen tråd så gir dette systemet noen andre fordeler, men det jeg har skrevet om dette blir hele tiden tilbakevist. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Gi meg et hint, jeg skjønner ikke hva du mener. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Nelfo har utgitt en bok om strøm ombord. Har ikke sett denne selv, men her er det sikkert noe om aggregat også. Noen som har sett i denne? Redigert 2.Februar.2010 av Naurstad (see edit history) Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Farside Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Ja, jeg har lest "Strøm om bord". Særlig det som står om 230V vekselspenning. Det er mange feil og unøyaktigheter rundt dette temaet. Derimot er den veldig god på 12V. Det står noe om 230V aggregat også. Det står bl.a. at 230V aggregat skal ha jording til sjøen, og det er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Det står noe om 230V aggregat også. Det står bl.a. at 230V aggregat skal ha jording til sjøen, og det er korrekt. Ja det er det, men også for alle stikk skal jord tilbakeføres til dette punktet. Fikk korrigerende pekefinger av en av gutta på jobben da jeg sa: "Jeg kan hoppe i havet med den ene lederen i hånden, og det skjer ingen ting". For det var riktig det jeg sa, men det var en del andre fy-greier. Vi har jo en bøtte elektroingeniører der jeg jobber. Skal gi dem noen utrfordringer etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.