xtrem66 Startet 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2010 Hej på er alla motordiggare. Jag håller på med en vintergenomgång av min båt. Just nu är det generatorn SEV MARCHAL som är på tapeten. Jag har plockat isär den och gjort ren den fullständigt...Kul. Men när jag skulle sätta ihop den så visar det sig att jag inte varit nogrann nog med de isolerande brickorna. Jag vet inte var de ska sitta. Jag har räknat ut att det ska sitta såna mellan chassit på generatorn och den röda diodplattan. Jag har också satt en på B+ som kommer upp från den röda plattan. DF fick en också...På grund av att den skruven har en isolerande gummibussning. Men jag har en kvar som jag inte vet var den ska sitta. På min generator så har jag. DF, D-, 61, B+, och en som inte är märkt. B+ och 61 sitter på den "röda" DF sitter på locket till kolhållaren. D- och "den omärkta" sitter på chassit. Är det någon som har en aning om var jag ska sätta den sista? Eller om jag gjort fel på någon av de andra...he he...Ja jag vet att jag är svensk. Men då jag såg att det fanns så många duktiga medlemmar här så tänkte jag vara med och leka lite jag också. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) he he...Ja jag vet att jag är svensk. Men då jag såg att det fanns så många duktiga medlemmar här så tänkte jag vara med och leka lite jag också. Hei xtreme66. Velkommen på båtplassen. At du er svensk er jo bare hyggelig (trevligt) Har selv en sev marchall dynamo ca 35 A Sitter på en MD 21 A,men husker ikke akkurat hvordan koblingene er på den. Har du muligheter for å legge ut bilder (foto) av den du har? Er nok sikker på at det er mange her på forumet som vil være med å leke med deg Mvh Spilli Redigert 20.Januar.2010 av spilli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
xtrem66 Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Här kommer det en bild...Inte så bra. Jag fann inte kameran så jag fick ta telefonen. Den röda plattan har som sat fått två isolerande brickor för att hålla den från Chassit. DF har också fått en. Och B+. Sen har jag 61 kvar på den röda brickan samt en omärkt på chassit och till sist en D- som sitter nedanför den omärkta på chassit. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Hei på deg og velkommen her. Det finnes ikke mange muligheter. DF = regulator "Felt/field", regulatoren din sitter ekstern. D- er minuskontaktet. Enten isolert eller i forbindelse med dynamoets hus. 61 er ladekontrolllampe, den røde på dashbordet. B+ er ladekablen til batteri Den umerkete: Kan du måle vekselstrøm mens dynamoen går? Det er mulig at den er "W" = kontaktet til turtallmåleren din. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
xtrem66 Svart 28.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Jag fann ingen tysk flagga så det fick bli en norsk.... ...Då måste det vara den omärkta...Alltså W som går till varvräknaren som har + och ska således isoleras. Hoppas jag. Tack så mycket för hjälpen. Och går det inte så får jag väl komma förbi och lämna in den hos dig. Med vänlig hälsning Micke i Arvika Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.