Jump to content

Kompass til autopilot, skjerming av magnetisme?

Elise

Recommended Posts

Et faraday bur kan jo hjelpe mot magnetismen. Vi bruker dette en del i sterke elektromagnetiske felt, blant annet om vi skal sveise i feltet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå var det vel vannpumpen krabaten skulle skjerme og ikke kompasset da.. Men om en dyttet kompasset inn et Faradays bur så kunne det jo vært morsomt å se hva det resulterte i..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I den tiden jeg jobbet i sterke magnetfelt bygget vi jernkasser i 5mm plate til CRT-monitorene og det skjermet 100% for magnetismen. Om vi trakk monitoren ut av jernkassen flyttet bildet seg gradvis lenger og lenger ut til siden for til slutt å forsvinne LANGT utenfor bildeflaten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Jeg undres hva kompasset vil vise inne i et Faradays bur.

Med mindre Faradayburet er laget av magnetisk såvel som elektrisk ledende materiale, så vil kompasset fungere helt greit inni der...

Bløtt jern er mao materialet å bruke for å skjerme mot magnetiske felt. Legg i denne sammenhengen merke til at rustfritt og syrefast jern ikke er magnetisk...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Har alltid trodd at et pharadays bur kun virket mot elektromagnetisk og elektrostatisk stråling.

Ante ikke at det virket mot permanentmagnetisme også.

Og det gjer det heller ikkje, det einaste som skjermar magnetfelt er ein superleiar. Derimot finst det diverse mymetall som vil gi ein del skjerming. Andre magnetiske material kan også skjerma litt, men ikkje fullstendig.

Nei skal du skjerme bort magnetisme bør du bruke "mymetal" eller hva det nå het. Ble mye brukt til slike kasser rundt dataskjermene på smelteverk før flatsjermen sin intreden. Skjermet vist 100 ganger bedre en stål. Elers skjermer ikke stål for magnetiske felt men kan lede feltet rundt det ønakede områdeet. Aluminium derimot er jo et metall som til en vis grad stopper magnetfelt.

Bløtt jern er mao materialet å bruke for å skjerme mot magnetiske felt.

Bløtt jern magnetiseres av et magnetisk felt, men holder ikke på magnetismen. Det er derfor kuler av bløttjern benyttes til å "kompensere" magnet kompass ombord i stålbåter. For å si det forenklet, så vil deviasjon fjernes ved resultanten av skrogets og jordens magnetiske felt, i kulene, uansett hvilken kurs båten holder.

Tviler derfor på om bløttjern kan brukes til å "skjule" magnetisme.

Da har jeg mer tro på det BMP skriver om aluminium.

Men løsningen er vel - enten å flytte kilden, eller kompasset.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Bløtt jern magnetiseres av et magnetisk felt, men holder ikke på magnetismen. Det er derfor kuler av bløttjern benyttes til å "kompensere" magnet kompass ombord i stålbåter.

Nettopp derfor kan IKKE bløtt jern brukes til å kompensere kompass. Til det trengs permanentmagneter.

Aluminium er ikke-magnetisk (my ~ 1) og påvirker derfor IKKE statiske magnetiske felt.

Redigert av hljoen (see edit history)

Nettopp derfor kan IKKE bløtt jern brukes til å kompensere kompass. Til det trengs permanentmagneter.

Har du lagt merke til de store runde kulene (ofte malt rød og grønn) på hver side av natthuset ombord i et stålfartøy? De er av bløtt jern og er til å kompensere for skrogets magnetiske usymetriskhet, som er kursberoende og således ikke kan korrigeres med permanentmagneter.

Stav eller saksemagnetene som benyttes er permanentmagneter, plasseres i et N/S og et Ø/V forhold for å korrigere "gjenværende deviasjonkilder. En kan også moneres under kompasset for å korrigere krengningsdeviasjon.

Egentlig burde jeg gå på loftet og lete fram en gammel lærebok. Kan være at jeg har beskrevet bløtjernskulene litt feil (Det har gått 30 år siden jeg så boka) - men bløttjern, det er de.

Har du lagt merke til de store runde kulene (ofte malt rød og grønn) på hver side av natthuset ombord i et stålfartøy? De er av bløtt jern og er til å kompensere for skrogets magnetiske usymetriskhet, som er kursberoende og således ikke kan korrigeres med permanentmagneter.

Nei dette kjenner jeg ikke til. Jeg har bare vært betalende passasjer på stålbåter.

Men det du snakker om er så vidt jeg skjønner å bruke bløttjernskuler til å skjerme for magnetfelt i skroget, slik at deviasjonkurven blir flatere og kompasset derfor enklere å kompensere. Dette tror jeg på... :flag:

Bløtt jern er mao materialet å bruke for å skjerme mot magnetiske felt
Nå er det rundt 25 år siden jeg var borti dette her men mener å huske at det måtte være bløtt jern for å få brukende skjerming av monitorene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...