Elise Startet 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2010 Jeg har problemer med å finne en bra plassering av kompasset til autopiloten. Jeg har en dusjboks med elektrisk pumpe i som er litt for nærme. Jeg lurer på om det er enkelt å skjerme magnetismen fra pumpen, feks med blyplater. Noen som har erfaringer med dette her på forumet Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Bly eller kobberplate bør jo gjøre susen det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sydvesten Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Et faraday bur kan jo hjelpe mot magnetismen. Vi bruker dette en del i sterke elektromagnetiske felt, blant annet om vi skal sveise i feltet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Jeg undres hva kompasset vil vise inne i et Faradays bur. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Nå var det vel vannpumpen krabaten skulle skjerme og ikke kompasset da.. Men om en dyttet kompasset inn et Faradays bur så kunne det jo vært morsomt å se hva det resulterte i.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 I den tiden jeg jobbet i sterke magnetfelt bygget vi jernkasser i 5mm plate til CRT-monitorene og det skjermet 100% for magnetismen. Om vi trakk monitoren ut av jernkassen flyttet bildet seg gradvis lenger og lenger ut til siden for til slutt å forsvinne LANGT utenfor bildeflaten... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Da lærte jeg noe nytt. Har alltid trodd at et pharadays bur kun virket mot elektromagnetisk og elektrostatisk stråling. Ante ikke at det virket mot permanentmagnetisme også. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Jeg undres hva kompasset vil vise inne i et Faradays bur. Med mindre Faradayburet er laget av magnetisk såvel som elektrisk ledende materiale, så vil kompasset fungere helt greit inni der... Bløtt jern er mao materialet å bruke for å skjerme mot magnetiske felt. Legg i denne sammenhengen merke til at rustfritt og syrefast jern ikke er magnetisk... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
ok67 Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Har alltid trodd at et pharadays bur kun virket mot elektromagnetisk og elektrostatisk stråling.Ante ikke at det virket mot permanentmagnetisme også. Og det gjer det heller ikkje, det einaste som skjermar magnetfelt er ein superleiar. Derimot finst det diverse mymetall som vil gi ein del skjerming. Andre magnetiske material kan også skjerma litt, men ikkje fullstendig. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Nei skal du skjerme bort magnetisme bør du bruke "mymetal" eller hva det nå het. Ble mye brukt til slike kasser rundt dataskjermene på smelteverk før flatsjermen sin intreden. Skjermet vist 100 ganger bedre en stål. Elers skjermer ikke stål for magnetiske felt men kan lede feltet rundt det ønakede områdeet. Aluminium derimot er jo et metall som til en vis grad stopper magnetfelt. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Bløtt jern er mao materialet å bruke for å skjerme mot magnetiske felt. Bløtt jern magnetiseres av et magnetisk felt, men holder ikke på magnetismen. Det er derfor kuler av bløttjern benyttes til å "kompensere" magnet kompass ombord i stålbåter. For å si det forenklet, så vil deviasjon fjernes ved resultanten av skrogets og jordens magnetiske felt, i kulene, uansett hvilken kurs båten holder. Tviler derfor på om bløttjern kan brukes til å "skjule" magnetisme. Da har jeg mer tro på det BMP skriver om aluminium. Men løsningen er vel - enten å flytte kilden, eller kompasset. Redigert 20.Januar.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Bløtt jern magnetiseres av et magnetisk felt, men holder ikke på magnetismen. Det er derfor kuler av bløttjern benyttes til å "kompensere" magnet kompass ombord i stålbåter. Nettopp derfor kan IKKE bløtt jern brukes til å kompensere kompass. Til det trengs permanentmagneter. Aluminium er ikke-magnetisk (my ~ 1) og påvirker derfor IKKE statiske magnetiske felt. Redigert 20.Januar.2010 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Nettopp derfor kan IKKE bløtt jern brukes til å kompensere kompass. Til det trengs permanentmagneter. Har du lagt merke til de store runde kulene (ofte malt rød og grønn) på hver side av natthuset ombord i et stålfartøy? De er av bløtt jern og er til å kompensere for skrogets magnetiske usymetriskhet, som er kursberoende og således ikke kan korrigeres med permanentmagneter. Stav eller saksemagnetene som benyttes er permanentmagneter, plasseres i et N/S og et Ø/V forhold for å korrigere "gjenværende deviasjonkilder. En kan også moneres under kompasset for å korrigere krengningsdeviasjon. Egentlig burde jeg gå på loftet og lete fram en gammel lærebok. Kan være at jeg har beskrevet bløtjernskulene litt feil (Det har gått 30 år siden jeg så boka) - men bløttjern, det er de. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Har du lagt merke til de store runde kulene (ofte malt rød og grønn) på hver side av natthuset ombord i et stålfartøy? De er av bløtt jern og er til å kompensere for skrogets magnetiske usymetriskhet, som er kursberoende og således ikke kan korrigeres med permanentmagneter. Nei dette kjenner jeg ikke til. Jeg har bare vært betalende passasjer på stålbåter. Men det du snakker om er så vidt jeg skjønner å bruke bløttjernskuler til å skjerme for magnetfelt i skroget, slik at deviasjonkurven blir flatere og kompasset derfor enklere å kompensere. Dette tror jeg på... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
SveinHa Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Bløtt jern er mao materialet å bruke for å skjerme mot magnetiske feltNå er det rundt 25 år siden jeg var borti dette her men mener å huske at det måtte være bløtt jern for å få brukende skjerming av monitorene. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Kasina Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Med en så stor båt "ELISE" er det vel ingen problem å finne en god plass til den lille fluxgaten!?? Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Nei dette kjenner jeg ikke til. Jeg har bare vært betalende passasjer på stålbåter. Sånn ser de ut. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 OT Må bare rette opp noe dumt jeg skrev i går. Det kunne virke som at det bare er virkningen av bløtjernskulene som er kursberoende. Det stemmer ikke. Det er 4 eller 5 komponenter ifb. deviasjon. Det er bare en som ikke er kursberoende - den faste. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 21.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Takk for innlegg og synspunkter. Har nå flyttet litt på både pumpen og kompasset, det hjalp. Er nede i ca 2 grader "forstyrrelse " på kompasset. Satser på det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Er nede i ca 2 grader "forstyrrelse " på kompasset. Hvis den deviasjonen er konstant (lik på alle kurser) så er det lett å ordne. Løsne festeskruene og vri kompasset 20. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 22.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Hvis den deviasjonen er konstant (lik på alle kurser) så er det lett å ordne. Løsne festeskruene og vri kompasset 20. Ja det er som er spørsmålet om den er lik på alle kurser, båten ligger på land så det er ikke lett å finne ut nå. Kalibrering gjøres med piloten så det er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.