skippy Startet 12.April.2004 Link til dette innlegget Startet 12.April.2004 Båtfolk og folk i båt har fått en helt ny betydning for meg di siste dagene. Har fått en Skipsplast på siden av meg. Først klarte han å ta beslag i fortøynina mi som jeg har hatt i 10 år,"måtte legge ut ny i dag morres" og i dag kom vi inn samtidig. Ungene går i land i skjørt og mor selv i høyhelte sko. Jeg overhørte samtalen di hadde på brygga, "er det lov å ha så stor båt her inne, nå kan ikke vi kjøpe større båt, for det er det ikke plass til." Før mor uttalte" Se han dunket borti våres båt." Nå var det lagt ut fendrer og alt var som det skulle når jeg gikk inn. Vel..... Noen skulle nok ha hatt egen båthavn. Uttrykket til Poseidon stemmer så godt. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 Er så glad det ikke er slik på brygga til Hulda. Her er vi mer av typen, noe omskrevet: "Båtfolk dør ikke, de bare lukter sånn". Husker for lenge siden, den gang man hadde pumpedasser uten septik. Og havna i Strömstad fløt av lettere nedbrybare stoffer, kålblader og dau fisk. Vi fikk en av nevnte type missfoster ved siden av oss. Dama med ny-permanent, svulstig dunjakke etc. skulle hoppe iland. Bomma og datt rett i havnebassenget. Det var for oss en inderlig indre, stille glede. Det var en gjeng gutter på motsatt side travelt opptatt med utdrikkingslag for en av gutta, de jubelt: "Hurra!!! Megga datt i Oseanet!!" og så videre. En av disse aftener man etter 30 år fremdeles minnes med stille glede. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 Båtfolk og folk i båt har fått en helt ny betydning for meg di siste dagene. Har fått en Skipsplast på siden av meg. . . . . . Uttrykket til Poseidon stemmer så godt. Johnny Hei igjen Johnny, Nå regner jeg med at du er kommet hjem med "nybåten"; den er vel så pass stor og tung at det kan være ganske praktisk å ha en liten Skibsplast som fender ved siden av seg..... Før eller siden får den tyngste båten rett. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
skippy Svart 12.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 Stemmer det Jan. Er ca 7 tonn nå når den er tom. Joda, fikk tytta ned forje helg. Var ikke det beste været vi valgte. Gikk stort sett om natta, var roligst da. Sleit litt med å komme over Boknafjorden. "Mor" slo seg litt når hun tok taket. Lå fremme å sov hun når jeg prøvde meg på Boknafjorden første gang. Ellers har hun ligget en uke med lungebetennelse og resten av turen gikk også godt. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Båtfolk og folk i båt har fått en helt ny betydning for meg di siste dagene. Uttrykket til Poseidon stemmer så godt.Johnny Heisan skippy Jeg unner Poseidon alt godt som den gode båtmann han er. Også fadderskapet til uttrykket "Båtfolk og folk i båt". Så vidt jeg vet brukte jeg det uttrykket for første gang i en artikkel i Båtmagasinet for 5-6 år siden, men det er sikkert noen andre som kan vise til en kilde før den tid... Det spiller ingen rolle. Uttrykket beskriver dessverre en tendens som er en følge av velstandsutviklingen... På den annen side har også uttrykket en negativ side. Det er ekskluderende...de og oss...vi er skikkelige båtfolk vi...de derre der er bare folk i båt... Det er vel ikke slik vi vil ha det? Vi har alle vært førstereis en gang. Hvorfor ikke åpne opp? Inkludere folk i båt blant båtfolkene? Da bidrar vi kanskje til å holde på de trivelige forholdene på sjøen litt lenger? Jeg bare spør.... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
jorhei Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Jeg unner Poseidon alt godt som den gode båtmann han er. Også fadderskapet til uttrykket "Båtfolk og folk i båt". Så vidt jeg vet brukte jeg det uttrykket for første gang i en artikkel i Båtmagasinet for 5-6 år siden, men det er sikkert noen andre som kan vise til en kilde før den tid... Det spiller ingen rolle. Uttrykket beskriver dessverre en tendens som er en følge av velstandsutviklingen... På den annen side har også uttrykket en negativ side. Det er ekskluderende...de og oss...vi er skikkelige båtfolk vi...de derre der er bare folk i båt... Det er vel ikke slik vi vil ha det? Vi har alle vært førstereis en gang. Hvorfor ikke åpne opp? Inkludere folk i båt blant båtfolkene? Da bidrar vi kanskje til å holde på de trivelige forholdene på sjøen litt lenger? Jeg bare spør.... Hilsen Syvert Jeg er enig med deg Syvert. Vi har alle vært førstereis en gang og det er nok en god ide å prøve å inkludere folk i båt slik at også de etterhvert blir til båtfollk. (selv om jeg også selv mener at det er en del folk som ikke burde hatt båt pga deres oppførsel på sjøen, men det er en helt annen sak.......) Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Pjolter Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Stemmer det Jan. Er ca 7 tonn nå når den er tom. Joda, fikk tytta ned forje helg. Var ikke det beste været vi valgte. Gikk stort sett om natta, var roligst da. Sleit litt med å komme over Boknafjorden. "Mor" slo seg litt når hun tok taket. Lå fremme å sov hun når jeg prøvde meg på Boknafjorden første gang. Ellers har hun ligget en uke med lungebetennelse og resten av turen gikk også godt. Johnny Hva slags båt er det du har Jonny??.. har selv en 7 tonner. :-) Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
giver Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Heisan skippy Jeg unner Poseidon alt godt som den gode båtmann han er. Også fadderskapet til uttrykket "Båtfolk og folk i båt". Så vidt jeg vet brukte jeg det uttrykket for første gang i en artikkel i Båtmagasinet for 5-6 år siden, men det er sikkert noen andre som kan vise til en kilde før den tid... Det spiller ingen rolle. Uttrykket beskriver dessverre en tendens som er en følge av velstandsutviklingen... På den annen side har også uttrykket en negativ side. Det er ekskluderende...de og oss...vi er skikkelige båtfolk vi...de derre der er bare folk i båt... Det er vel ikke slik vi vil ha det? Vi har alle vært førstereis en gang. Hvorfor ikke åpne opp? Inkludere folk i båt blant båtfolkene? Da bidrar vi kanskje til å holde på de trivelige forholdene på sjøen litt lenger? Jeg bare spør.... Hilsen Syvert HeiDen store forskjellen er kanskje at "vi" begynte med en liten saktegående båt og tok erfaringer fra denne tiden med oss videre i båtlivet. Nå begynner man ofte med store og hurtiggående båter, d.v.s. man får ikke den grunnerfaringen som "vi" har. Ref. De beste seilerne begynte ofte med joller, deretter større båter som de gjør det meget bra i. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 13.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Hallo Pjolter. Er en ståldorry på 33 - 34 fot. Er noe ombygd og påbygd. Ellers skal jeg være enig i at vi alle har hvert førstereis en gang. En gang for lenge siden tok jeg bilsertifikatet, men jeg parkerte ikke i gårdsrommet til naboen for det. Går ann å bruke sunn fornuft fordi du er nybegynner. Må og nevne at jeg ikke har noe i mot nybegynnere, det er bare oppførselen til enkelte som forundrer meg noe. Men..... jeg har lagt ut ny fortøyning, så nå håper jeg alle er fornøyde. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Vi har alle vært førstereis en gang.Ja, vi har alle vært førstereis en gang, og de er hjertelig velkomne blandt båtfolk. Men det er stor forskjell på en førstereis som fører båt på en fornuftig måte utfra den erfaring og kunnskap som til enhver tid er opparbeidet, og de som utfra oppførselen sin tydeligvis aldri noengang vil bli båtfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Går ann å bruke sunn fornuft fordi du er nybegynnerHei igjen skippy Enig med deg, men jeg ville egentlig bare si at min kommentar var helt generelt ment og ikke rettet mot ditt innlegg, selv om jeg siterte deg. Kommentarene dine vitner om at du så definitivt ikke er ekskluderende. På den annen side skal man jo ikke måtte finne seg i alt heller, selv ikke når det gjelder førstereis... Det var bare det... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
skippy Svart 13.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Hei igjen. Ser nå hva du mente. Ser ikke på dette som noe problem, det har fikset seg. Ville bare belyse litt om hva som "kan" skje. Har aldri vært borti det tidligere. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 God dagen godtfolk, (det ordet valgte jeg med forsiktig omhu.... ) Jeg vil absolutt ikke påberope meg hverken fadderskap eller farskap til "båtfolk og folk i båt", men det er et dekkende uttrykk som jeg sikkert fanget opp et eller annet sted. Som den ordfetisjisten jeg er, har det så en eller annen gang kommet Skippy/Johnny for øre. Men jeg kan jo nevne at min kone som er grafisk designer, hun pleier å si at hemmeligheten med god design ligger i å skjule sine kilder Ellers er der mye å være enig i av det som er nevnt ovenfor, for enten det er sånne eller sånne folk som kommer i en båt - eller en bil - så kommer det nok mest an på MÅTEN man kommer på. MÅTEN lar seg også lære, selv om enkelte synes å ha en plagsomt flat lærekurve..... mvh Poseidon "som foretrekker sjølivets gleder fremfor gledelivets skjøger" - (og det uttrykket er mitt eget....) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bliss X Svart 14.April.2004 Link til dette innlegget Svart 14.April.2004 Forsjellen på båtfolk og folk i båt mener jeg først og fremst ligger i holdningene, og ikke i hvor mye kunnskap eller erfaring man har. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Hei på dere. Uttrykkene i emnet går igjen i en del av innleggene her. Som relativt fersk på sjøen lurer jeg på når man slutter å være "Folk i båt" og blir "Båtfolk"? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
jada Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 "Båtfolk" kan du vel være helt fra børjan av dersom du oppfører deg som det, og ikke som "folk i båt". Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Første stadiet er "Folk i båt" - så må du "Learning by the hard way" - så blir du utnevnt til "Båtfolk". Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
unknownuser Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Som relativt fersk på sjøen lurer jeg på når man slutter å være "Folk i båt" og blir "Båtfolk"? For meg virker det som om graden av "båtfolk" er omvendt proporsjonal med antall drinker og fancy bæreposer som kommer ombord... mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Hei på dere. Uttrykkene i emnet går igjen i en del av innleggene her. Som relativt fersk på sjøen lurer jeg på når man slutter å være "Folk i båt" og blir "Båtfolk"? Etter min mening må dette gå på viljen til å ta til seg kunnskap, råd og tips, i stedet for å late som man kan alt. "Learning by doing", som det heter i pedagogikken. Og lære av egne og andres feil! redigert: og selvsagt går det aller mest på evnen og viljen til å ta hensyn til andre sjøfarende. Cand. noe, som selv har mye å lære! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Mener dette har med holdninger til båtlivet å gjøre, og ikke med fartstid og erfaring. Eksempler: Båtfolk tar hensyn til hverandre, og hjelper hverandre. De er opptatt av sikkerhet og lærer seg sjøveisregler m.m. Båtfolk har kart og annet nødvendig utstyr omord. Folk i båt er ikke opptatt av noe av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Båtfolk er omhyggelige med å holde hekkbølgene sine på god avstand fra andre båter. Når de legger seg longside i havnene, fortøyer de skikkelig og lytter til råd fra de som har rukket å sjekke forholdene i havna. Båtfolk tar med glede i mot nye naboer på utsiden dersom det er praktisk og sikkerhetsmessig forsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Mener dette har med holdninger til båtlivet å gjøre, og ikke med fartstid og erfaring. Eksempler: Båtfolk tar hensyn til hverandre, og hjelper hverandre. De er opptatt av sikkerhet og lærer seg sjøveisregler m.m. Båtfolk har kart og annet nødvendig utstyr omord. Folk i båt er ikke opptatt av noe av dette. Hei Lasse Mitt tidligere innlegg var fra min side spøk, men det du sier her er helt korrekt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
puteunderarmen Svart 29.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2004 Alle kaller selvsagt seg selv for Båtfolk Når jeg kjører bil er det så mye råsykkelister og tullete fotgjengere at pfyyy! Når jeg går eller sykler kjører alle biler som svin og tar ikke hensyn til meg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Edgar Svart 30.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2004 Regner meg selv som nybegynner, men mener at båtfolk er alle som trives på båten og oppfører seg som folk og fe. Ergo tar hensyn og sørger for at alle får det hyggelig på sjøen. Hvor mange eler hvilke poser du bærer i båten kan da umulig ha noe med dette å gjøre. Ei heller hvor mørke solbriller eller fanzy t-skjorte du har på? Jeg har møtt mange utrolig hyggelige folk i forbindelse med min båt som er utrolig hjelpsom mot en nybegynner som meg, med tips og råd. Dette har motivert enormt min båtinteresse og jeg håper jeg selv kan på noen måte bidra på en slik måte. Eller tar jeg fullstendig feil? Er det bare folk i gamle tresnekker, med 20-30 års erfaring som kan kalle seg båtfolk? Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 30.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2004 Hvor mange eler hvilke poser du bærer i båten kan da umulig ha noe med dette å gjøre. Ei heller hvor mørke solbriller eller fanzy t-skjorte du har på? Bare slapp av, dette var bare betraktninger jeg har gjort for meg selv... Før eller siden treffer du nok på noe tilsvarende du også, og får deg en god latter mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.