Jump to content

Båtfolk vs Folk i båt

skippy

Recommended Posts

Og jeg mener at båtfolks holdninger selvfølgelig også må omfatte bruken av skjærgården, og hvordan vi tar vare på den, og ikke bare hvordan vi håndterer båten.

Her om dagen fortøyde vi i en liten vik, som til vanlig er godt besøkt av både lokale og langveisfarende båtfolk, og dessverre også folk i båt. Like oppe på fjellknatten der vi la til, sto en utbrent engangsgrill. Ved siden av den lå pappembalasjen til grillen, halveis oppbrent. Her sto også en halvfull 1,5 liters eplejuicekartong og like inntil denne lå det slengt en halvfull dressingflaske. På fjellet nede ved vannkanten sto en tom boks leverpostei som "skrek til meg" med halvåpent lokk. Ikke helt ufarlig med de skarpe kantene på disse lokkene. En tom liten plastboks dukket også opp sammen med leverposteiboksen. Om dette ikke var nok, så fløt det en tom sigaretteske i fjæra, og på bunnen like utenfor skimtet jeg en tube av et eller annet slag, kanskje majones??

Jeg burde vel kanskje ikke bruke noe særlig energi på slikt, men jeg må innrømme at jeg blir oppgitt av slikt griseri, og jeg kan ikke la være å lure på hva slags folk som går fra søppelet på denne måten  :flag:

Dette er dessverre ikke noe engangstilfelle, og min oppfordring til båtfolk er at vi rydder opp slik at stedet ser innbydende ut for de neste som kommer :flag:   Dersom "grisene" kommer igjen i den lille vika, så vil de i alle fall finne stedet mye penere enn slik de forlot det :flag:

Nok en historie om folk i båt. Var på tur i Blindleia i sommer og har funnet en fin plass ved Mortensholmen som vi stadig kommer tilbake til. Fin plass tilrettelagt med påler. Da vi kom denne gangen lå bare et par båter som lå en ti- femten meter fra der vi har pleid å ligge. I det vi var i ferd med å ankre og på vei innover roper kona i den ene båten: "Skal dere ligge der? Det er jo badeplassen vår". Ble litt paff, men fortøyde likevel og prøvde å forklare damen at dette var en offentlig tilrettelagt plass - til og med med påler i berget! Men, nei hun var riktig så fornærmet over ikke å få ha hele dette tilrettelagte neset for seg selv! Hadde vi snakket om en usjenert holme, men dette er et av de mest besøkte stedene i hele Blindleia! Uff og uff - blir det obligatorisk båtførerprøve må det legges inn en modul om folkesikk på sjøen!! :yesnod::lol:

Har også en liten fin en her :

I går kveld hadde vi en fin kveldstur med obligatorisk grilling rett øst for kr.sand. Underholdningen kom rett etter maten : En flott og blank tresnekke ( ca 26 fot ) kom sigende inn i sundet, krysset litt frem og tilbake, for så å sette baugen inn mot land et godt stykke fra oss. En mann i baugen med 2 stk tau. men ingen bak på dreggen !! "skipperen" klarte ikke å bakke opp tidsnok, med det resultat at han la igjen kveldens første lakkerte fliser. Etter at båten var trygt fortøyd i land ble dreggen sluppet rett ned bak !! Det tok da ca 2 minutter før båten lå og gnagde oppetter steinene, og kveldens andre omgang med lakkerte fliser på steinene var en realitet. Båten ble liggende slik et par timer. Heldigvis var det ikke mange store hekkbølger forbi denne kvelden, men noe ble det da.

Når så båten skulle ut igjen skjedde det i følgende rekkefølge : Alle mann ombord. Sistemann tar fortøyningene. Etter en del rigging blir dreggen halt. Da denne er rengjordt og pakket ned er det tid for å starte opp motoren. Denne starter greit, og da svinger "skipperen" fullt mot babord, og drar av kveldens siste flishaug i steinene. Fryktelig å se hvordan noen behandler verdiene sine. Selv om det i dette tilfellet er tvilsomt at det var eieren av båten som var på tur her. :yesnod:

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

`MINA`

Har også en liten fin en her :

I går kveld hadde vi en fin kveldstur med obligatorisk grilling rett øst for kr.sand. Underholdningen kom rett etter maten : En flott og blank tresnekke ( ca 26 fot ) kom sigende inn i sundet, krysset litt frem og tilbake, for så å sette baugen inn mot land et godt stykke fra oss. En mann i baugen med 2 stk tau. men ingen bak på dreggen !! "skipperen" klarte ikke å bakke opp tidsnok, med det resultat at han la igjen kveldens første lakkerte fliser. Etter at båten var trygt fortøyd i land ble dreggen sluppet rett ned bak !! Det tok da ca 2 minutter før båten lå og gnagde oppetter steinene, og kveldens andre omgang med lakkerte fliser på steinene var en realitet. Båten ble liggende slik et par timer. Heldigvis var det ikke mange store hekkbølger forbi denne kvelden, men noe ble det da.

Når så båten skulle ut igjen skjedde det i følgende rekkefølge : Alle mann ombord. Sistemann tar fortøyningene. Etter en del rigging blir dreggen halt. Da denne er rengjordt og pakket ned er det tid for å starte opp motoren. Denne starter greit, og da svinger "skipperen" fullt mot babord, og drar av kveldens siste flishaug i steinene. Fryktelig å se hvordan noen behandler verdiene sine. Selv om det i dette tilfellet er tvilsomt at det var eieren av båten som var på tur her. :lol:

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Dette må jo være "folk i båt" og IKKE båtfolk.  :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Ja, vi har alle vært førstereis en gang, og de er hjertelig velkomne blandt båtfolk. Men det er stor forskjell på en førstereis som fører båt på en fornuftig måte utfra den erfaring og kunnskap som til enhver tid er opparbeidet, og de som utfra oppførselen sin tydeligvis aldri noengang vil bli båtfolk.

Jeg tror at man må gjøre noen feil for å finne ut hvilken kompetanse man har. Således bør de som kaller seg "båtfolk" (og jeg regner med sjøl i den kategoerien) være overbærende med andres feil og hjelpe de som ikke er like erfarne. For da kan vi vise ved å være gode forbilder hvordan båtkulturen egentlig er (eller var?)

Jeg har sagt dette før - jeg er på vannet for å kose meg. Jeg tror det er ganske begrenset hva jeg kan gjøre med andres oppførsel og samtidig koste meg på vannet. Derfor velger jeg først og fremst å kose meg på vannet og ha det hyggelig på en måte som ikke er plagsom for andre normale mennesker.

Så må jeg tillate meg å si at det er noen av de som kaller seg båtfolk som er preget av innavl og inngrodde holdniger. Det er faktisk slik at båter endrer seg i løpet av 40 år - og det er ikke alle som har samme interesser i å tøffe rundt i 3-4 knop med sneipen i munnen, dørga bak båten og sitne fiskekasser på bordet (det var satt på spissen). Således synes jeg det er like naturlig at båtfolk går i seg sjøl og vurdere sine holdninger i forhold til at båtlivet endrer seg med tiden som at folk i båt tenker seg om og lærer også.

• 3 uker senere...

Så er endelig høysesongen over og det meste av "Folk i båt" har fortøyd nyinvesteringen sin og levert nøkkelen til inkassoselskapet (håper jeg... :seeya:)

Nå går det endelig an å ferdes på fjorden uten at RIB`er og andre lavtflygende objekter skal på død og liv passere foran/innsiden/rett bak osv...

Endelig går det an å finne seg en ledig vik og ligge på svai der uforstyrret et par dager...

Endelig går det an å gå til gjestehavn, og faktisk finne en ledig plass...

Nå skal båtlivet nytes noen dager, selv om været ikke er det beste...

mvh

harBayliner

Båtfolk og folk i båt stort sett det same.

dri***ekker finner du i blant begge typer "folk"

Båtfolk er opptatt av drift av egen skute , sikkerheten til eget mannskap

i tillegg til sikker navigering, gir også råd og veiledning når han ser noen som treng det.

Folk i båt er mer opptatt av hva andre gjør som de ikke ville ha gjort, t.d. kjører med fenderene ute.

Ares

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...