John N Startet 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2010 I min båt stod det en eldre Shipmate RS 8000. Har ikke tenkt npe særlig over dette. Jeg tok VHF sertifikat en gang på -90 tallet og har lyttet og brukt VHFen innimellom. Når jeg nå har tenkt å konvertere mitt båtførerbevis, også fra -90 tallet til nytt oppdaget jeg at jeg også må/bør gjøre dette med vhf sertifikatet. Videre gikk det opp for meg at jeg ikke har konsesjon for VHFen min. Hva gjør jeg?? Jeg vurderer også å bytte denne til en nyere VHF og evt en håndholdt. Må man søke konsesjon for hver VHF? Gjøre dette etter den er kjøpt? Er der årlig avgift på dette? Håper dere kjøre kloke hoder kan hjelpe meg! Har dere ellers tips om hvilken fastmontert VHF man bør kjøpe. Siste spørsmål, kan jeg bruke gammel antene på ny vhf? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 I min båt stod det en eldre Shipmate RS 8000. Har ikke tenkt npe særlig over dette. Jeg tok VHF sertifikat en gang på -90 tallet og har lyttet og brukt VHFen innimellom. Det er i utgangspunktet en bra VHF så hvis den fortsatt er OK kan den jo bare stå. Den har ikke DSC "Digital Selective Calling" som er en meget god tjeneste som utvikles fortløpende. Hvis du tenker på ny VHF, eller en i tillegg vil jeg sterkt anbefale en med DSC. Når jeg nå har tenkt å konvertere mitt båtførerbevis, også fra -90 tallet til nytt oppdaget jeg at jeg også må/bør gjøre dette med vhf sertifikatet. Det gamle VHF-sertifikatet ditt er fortsatt gyldig til bruk i fritidsbåt. Men du kan gjerne fornye hvis du ønsker. Videre gikk det opp for meg at jeg ikke har konsesjon for VHFen min. Hva gjør jeg?? Du finner både søknadsskjema og informasjon på Telenor maritim radio. Jeg vurderer også å bytte denne til en nyere VHF og evt en håndholdt. Må man søke konsesjon for hver VHF? Gjøre dette etter den er kjøpt? Det holder med en konsesjon, og du kan ha mange forskjellige VHF'er, radarer, EPIRB'er og annet på den samme konsesjonen. Er der årlig avgift på dette? Ja, noen hundrelapper. Se linken til maritimradio Har dere ellers tips om hvilken fastmontert VHF man bør kjøpe. Der kan du regne med sprikende svar. Mitt generelle råd er å holde seg langt unna de "absolutte billigmerkene". Siste spørsmål, kan jeg bruke gammel antene på ny vhf? Hvis antenne ikke har feil så er det radioteknisk ikke noe i veien. Men antennen og spesielt coax'en er utsatt for harde påkjenninger, med skiftende regn og tørke, varmt og kaldt - og fremfor alt saltrokk. Derfor tror jeg nok alt i alt at du bør vurdere nye antenne og/eller kabel hvis du allikevel er i "kjøpemodus". Lykke til med VHF-prosjektet! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Likeråfiske Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Konsesjon fikk du da du tok VHF sertifikat. Ny VHF kan kjøpes og så registres hos Telenor etterpå. Sjekk her http://www.maritimradio.no/ Jeg kjøpte ny i høst uten at det le spurt etter konsesjon. Den gamle antennen har sikkert standard kontakt som i dag. Sitér dette innlegget likeråfiske Link to post
Frivakten Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Det gamle VHF-sertifikatet ditt er fortsatt gyldig til bruk i fritidsbåt. Men du kan gjerne fornye hvis du ønsker. Dog gjelder den ikke ved bruk av DSC. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Zach Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Konsesjon fikk du da du tok VHF sertifikat. Ny VHF kan kjøpes og så registres hos Telenor etterpå.... Jeg kjøpte ny i høst uten at det le spurt etter konsesjon. ... Da jeg tok sertifikatet for mange år siden, var konsesjon knyttet til både båten og VHF-en, ikke til sertifikatet. Så måtte det søkes om tillatelse (konsesjon) og oppgi diverse info om både båten og VHF-en, jf også søknadsskjema som ligger på maritimradio.no. Er det ikke slik lenger? Hvem som helst kan kjøpe/eie en VHF, men må søke om konsesjon for å kunne bruke den. Sitér dette innlegget Link to post
Likeråfiske Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Ja stemmer, etter å a fått sertifikat søker man om konsesjon. På kurset for ett år siden ble det opplyst at det står i Norsk lov at en ikke har lov å eie VHF uten å ha konsesjon. Sitér dette innlegget likeråfiske Link to post
Hansi Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 På kurset for ett år siden ble det opplyst at det står i Norsk lov at en ikke har lov å eie VHF uten å ha konsesjon. Det selges ihvertfall VHF åpent over disk uten at en trenger å fremvise noe sertifikat. Tviler på at store seriøse aktører i markedet hadde gjort dette hvis det ikke var lovlig. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Man kjøper vhf først, så søker man konsensjon. Det skal blant annet oppgies merke, modell, samt apparates serienummer, og det går ikke før en har apparatet i hende. Jeg tok via videregående skole i 1994 ett såkalt Begrenset VHF-sertifikat for den maritime mobile tjenesten. Hadde ingen problemer med å registrere å få konsensjon på min nyinnkjøpte Standard Horizon 1500 GX med DSC i fjor. Det var min første VHF noensinne. Redigert 20.Januar.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 21.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Takk for grundige svar! Dere imponerer som alltid! Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Ja stemmer, etter å a fått sertifikat søker man om konsesjon.På kurset for ett år siden ble det opplyst at det står i Norsk lov at en ikke har lov å eie VHF uten å ha konsesjon. Det er fullt lov å kjøpe VHF radio/er, det sørger handelsavtalene for - fri omsetting, MEN det er IKKE lov å bruke ett VHF aparat uten gyldig konsesjon. Føroverigt har Maritim radio i dag annonsert at de har inngått sammarbeid med kystvakten om kontroll av lisenser/konsesjon/sertifikater ombord i båtene. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Frivakten Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Bare for å klargjøre det en gang til: det er ikke lov å BRUKE en vhf med DSC uten at brukeren innehar et SRC-VHF sertifikat (eller høyere). Det mange eldre brukere med sine evigvarende sertifikater som har kjøp nytt utstyr som gjerne har DSC. Jeg sendte en mail ang. dette til Maritim Radio ved Radioinspeksjonen. Svarmailen har jeg ikke lenger grunnet datacrash, men jeg sakset svaret inn i en tidligere tråd her på baatplassen. Dette finner jeg ikke igjen nå. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mulligan Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 ikke lov å BRUKE en vhf med DSC uten at brukeren innehar et SRC-VHF sertifikat (eller høyere). eldre brukere med sine evigvarende sertifikater Og alt man trenger for å få SRC er en kvittering for at man har kjøpt en bok av kurssirkuset. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Bare for å klargjøre det en gang til: det er ikke lov å BRUKE en vhf med DSC uten at brukeren innehar et SRC-VHF sertifikat (eller høyere). Det er selvfølgelig helt riktig som du her påpeker; jeg glemte rett og slett å ta det med i svaret ovenfor. Og alt man trenger for å få SRC er en kvittering for at man har kjøpt en bok av kurssirkuset. Jeg kjenner dessverre ikke til noe sirkus som har denne boken for salg, men den er lett tilgjengelig hos Læremiddelforlaget i Sandefjord. Forlaget yter forøvrig en strålende service og er usedvanlig raske i sine ekspedisjoner. Hvis noen tenker å kjøpe fra andre kilder anbefales det å sikre seg at boken er fra januar 2009 - eller nyere.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.