urfe Startet 21.Januar.2010 Del på Facebook Startet 21.Januar.2010 Hei Noen som vet om det er lov å ligge permanent fortøyd til en bøye la oss si 50 meter fra land uten tillatelse fra grunneier? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Velkommen til BP. Grunneier har vel kke noe han skal ha sagt så lenge du er utenfor marabakken. En annen ting er havnemyndighetene / kommunen. De vil muligens ha et ord med i laget og en søknad kan være påkrevet. Sitér dette innlegget Link to post
urfe Svart 21.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Fant nettopp dette på jusstorget. I utmark gjelder friluftslovens regler som på fastlandet, d.v.s. at fortøyning/ oppankring ikke skal skje så nær bebodd hus eller hytte at det forstyrrer beboernes fred. Avstanden må under enhver omstendighet være minst 150 meter. Den såkalte to-døgnsregelen ( at man ikke kan være på samme sted i mer enn 2 døgn ) gjelder også til sjøs. I skjærgårdsparker og andre områder som er særskilt tilrettelagt for båtliv vil det ofte være anlagt båtplasser slik at kravet om avstand og liggetid ikke vil gjelde. - så da går vel ikke det Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Hei I prinsippet kan du sikkert det. Grunneier eier vel som jeg tror det står i loven. Så langt en hest kan vasse. Utenfor er det vel staten Norge som styrer så også her gjelder visse lover. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Jeg ville nok forlangt å få ett ord med i laget dersom noen forankret en permanent bøye 50 meter utenfor meg. Det finnes jo noe som heter nabovarsel her også. Og min nabo ved sjøgrensen er kommunen / havnevesen. Hva om grunneier planlegger egen bøy utenfor sin grense og noen tar seg til rette. Slik jeg nå ligger i bøya er svingradius ca. 40 meter. Velkommen til oss. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Majali Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Jeg mener (som alltid...) at det er best å spørre først... Det blir liksom enklest da.. En bekjent av meg ville legge ut bøye et godt stykke ut i fjorden.. og spurte havnesjefen og om jeg ikke husker feil måtte grunneier av tilstøtende eiendom godkjenne det også.. Dette gikk helt fint og grunneier ville sågar ringe han hvis han så det skjedde noe spes med båten :-) En ting er sikkert; hvis en ikke får lov da, ville en garantert måtte fjerne seg etter en hadde lagt ut noe uten å spørre... og da er det bortkastet bruk av tid og penger.. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Svaret på trådstarters spørsmål er nei. Hva som skal til for at det skal bli et ja bør du kontakte din kommune for å få oversikt over/svar på. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
rolk Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Fant nettopp dette på jusstorget. Den såkalte to-døgnsregelen ( at man ikke kan være på samme sted i mer enn 2 døgn ) gjelder også til sjøs. Etter min mening er det for enkelt å vise til denne regelen, for den gjelder ikke over alt på landjorda. Telt o.l. kan stå nermest ubegrenet i fjellet (utmark o.l) Jeg har ikke tid til å finne lovteksten no. Forundrer meg ikke om det samme gjelder på sjøen. Jeg tror nemlig det jeg. Dette ville jeg sjekket grundig. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 (redigert) Du får sette av noen dager om du skal finne lovgrunnlag for denne påstanden rolk, for den skal du få lete lenge etter Det enkleste er faktisk å spørre, man kan ofte bli overrasket hvor greie folk er Redigert 21.Januar.2010 av skibsplast ohoi (see edit history) Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
rolk Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Du får sette av noen dager om du skal finne lovgrunnlag for denne påstanden rolk, for den skal du få lete lenge etter Neida det må jeg ikke. Jeg har hatt lavvo stående i fjellet i over 5 år, og har vert til jurist for å belyse spørsmålet. Det står helt klart når man leser. Får se om jeg får tid en dag så skal jeg komme tilbake. De fleste sier som du, men det er ikke riktig. Litt det samme som hvor stor båt kan jeg kjøre uten sertifikat. De fleste svarer 15 meter. Det er jo ikke riktig det heller. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Å ha fått en jurist til å se på saken, kan mange ganger ha samme nytte som en godkjenning fra vitamin instituttet i Sveits Det kan ikke være allemannsretten han støtter seg til juristen din om han mener du har rett til å sette opp en Lavo på annen manns eiendom uten tillatelse Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Hansi Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 (redigert) Litt det samme som hvor stor båt kan jeg kjøre uten sertifikat. De fleste svarer 15 meter. Ja og det er ikke langt unna sannheten. Når det gjelder lavoen er jeg litt mer i tvil. Redigert 21.Januar.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Å ha fått en jurist til å se på saken, kan mange ganger ha samme nytte som en godkjenning fra vitamin instituttet i Sveits Det kan ikke være allemannsretten han støtter seg til juristen din om han mener du har rett til å sette opp en Lavo på annen manns eiendom uten tillatelse Utdrag fra lovdata Friluftsloven, visst det er godt nok. § 9. (Rasting og telting.) Plass til rasting, solbad, overnatting eller liknende må ikke tas i innmark uten eierens eller brukerens samtykke. I utmark må plass som nevnt i foregående ledd ikke tas til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre. Rasting eller telting må ikke skje når det kan medføre nevneverdig skade på ungskog, eller skogforyngelsesfelt. Telt må ikke settes opp så nær bebodd hus (hytte) at det forstyrrer beboernes fred og i hvert fall ikke nærmere enn 150 meter. Reglene om avstand fra bebyggelse gjelder likevel ikke på område som særskilt er innredet for telting. Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe. For tidsrommet umiddelbart før og under villreinjakten kan departementet på nærmere avgrenset høgfjellsområde forby eller regulere teltslåing som kan være til ulempe for villreinjakten. Telting og ferdsel må skje på eget ansvar for skade som dyr kan påføre personer, telt og andre eiendeler. Endret ved lover 21 juni 1985 nr. 88, 21 juni 1996 nr. 37. Håper dette kan vere godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Friluftsloven av 1957 fra Lovdata §9 gir deg adgang til å ha teltet ditt stående lengre på høyfjellet: Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe. Men etter 5 år er det stor risiko for at du kan få §11 brukt mot deg: § 11. (Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.) Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen. Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Medusa Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Det gikk en tråd i høst med samme spørsmål. Her var det en jurist som hadde et lengere innlegg og som svarte temmelig detaljert. Om jeg ikke husker feil så eier man til marabakken, men har råderett utenfor. Det skulle jo bare mangle om ikke eier av ei strandtomt med naust skulle ha fortrinnsrett til å legge båten sin fortøyd utenfor. Ville også ha vært tåpelig om noen skulle kunne legge ut moring utenfor annen manns naust og på den måten sperre adgangen for båt til og fra naustet. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Samtykke...Håper dette kan vere godt nok. Du behøver ikke å skrike så høyt - vi hører deg meget godt Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
rolk Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 Friluftsloven av 1957 fra Lovdata Men etter 5 år er det stor risiko for at du kan få §11 brukt mot deg: Det var ikke de 5 åra diskusjonen gikk på, det var en opplysning fra meg. Synd at ikke alle kan si sorry, der tok jeg feil. Nå tar denne tråden feil vei. Jeg håper trådstarter skjønner hva jeg vil fram til. Dette må du undersøke litt nermere for verden er ikke alltid som en tror eller andre sier til deg. Jeg tror jeg sier takk for meg i denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.Januar.2010 Del på Facebook Svart 21.Januar.2010 HeiNoen som vet om det er lov å ligge permanent fortøyd til en bøye la oss si 50 meter fra land uten tillatelse fra grunneier? Svaret er ja, forutsatt at du ikkje hindrar grunneigar(ane) sin tilkomst til deira eigedommar og ikkje er i vegen for fiskeriinteresser eller sterke allmenne hensynt tilseier at du ikkje har båten der. Det er eit tilhøve til. Det er at somme hamnevesen har innført søknadsplikt i heile eller deler av sitt område. Dersom overnevnte er ok så er det først til mølla. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.