Jump to content

Båtførerprøven,må alle født etter 1980 ta den?

klang

Recommended Posts

Eller holder det at jeg som er født i 1982,har fullført vk1 sjøfart-bestått i alle fag :confused:

Fornuftsmessig burde det holde; men jeg kjenner ikke til at det er spesifisert noe sted hvordan VK1-Sjøfart står i denne sammenheng og jeg ser for meg at det kunne bli noen ørkesløse diskusjoner med diverse iherdige tjenestemenn hvis du kom ut for kontroll.

Min anbefaling er derfor at du avlegger båtførerprøven og får utstedt det beviset som "alle" kjenner igjen. Du behøver ikke å gå noe kurs, du behøver ikke å kjøpe noen bok - det er kun snakk om å avlegge en prøve og betale inn NOK 525 til Norsk Test.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har selv hatt dette opp til diskusjon med sjøfart og norsk test. Og der er ingenting klinkende klart, var iallefall ikke det for ett år siden.

Jeg har Gr. kurs fiske og fangst, der bestått navigasjoneksamen skal være teoretisk gyldig grunnlag for utstedelse av kystskipper (mangler 2 års effektiv fartstid på dekk for utløselse, men har bemerkelsen "ikke brovakt tjeneste" i fartsoppgaven da det skulle vise seg at synet mitt ikke var tilfredstillende:-(.)

Videre har jeg også vk1 sjøfart/fiske med beståtte eksamener.

Idag tjenestegjør jeg som maskinoffiser, da jeg tok disse skoler i ettertid.

Jeg fikk også beskjed at jeg kunne søke dersom det ville bli krav om båtførerbevis for min aldersgruppe 30+. Den ganegen var ikke det klarlagt hva kompetanse som ville være reevant for utstedelsen.

Jeg vil gjerne ha dette båtførerbeviset, så jeg vil akte å sende inn mine vitnemål og søke. Selv om det begynner å bli noen år siden skolene ble gjennomført regner jeg med det bør gå ettersom nivået på dette pensumet vel er noen hakk høyere en hva pensum for båtførerbeviset er. Erfaring på sjø med egen båt har jeg hatt siden barndommen, og er også sjømann av yrke, selv om jeg tjenestegjør i maskin.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Her er utdrag av svaret jeg fikk fra dem:

Jeg får bare støtte meg på den informasjonen som vi har fra sjødir, om at vi skal utstede Båtførerbevis, hvis noen kan dokumentere eksamner som inneholder alt som er beskrevet i fagplanen til Båtførerprøven. Om dette er etter ett to eller tre år, men når det er dekket kan de søke. Retningslinjer ligger på www.norsktest.no

Det finnes ikke en uttømmende liste over godkjente eksamner, og hver søknad blir behandlet individuelt. Derfor noe begrenset informasjon.

Dette er undersøkt i forbindelse med studenter som tar utdannelse som fører til D1, men spørsmålet gjaldt også de som har gått sjøfartsfag.

De som tar denne utdannelsen søker D3 etter 3 år på skole, så to år på sjø. Skulle være urimelig at de ikke skulle få båtførerbevis før de kunne søke sertifikat etter 5 år. Allerede første året vil jeg mene pensum til båtføreprøven er dekket opp og uten at jeg har undersøkt pensum hos de som er lærlinger til matros, (vet ikke hvor mye navigasjon de har, så dette stiller jeg like mye som et spørsmål) så er muligvis dette også dekket i deres to år på skole?

Redigert av Skjælø (see edit history)

De som tar nautisk utdannelse mot nautiske sertifikater bør selvsagt tidlig få båtførerbeviset.

Når det gjelder GK1 og VK1 Sjøfartsfag (matrosfaget) var det kun maritime fag ved VK1. (etter evindelige skolereformer heter det vel vg1 og vg2). Navigasjonsdelen var i faget "Vakttjeneste", tror det var et 50 timers fag. Pensum er klart mer enn båtførerprøven. Gode kandidater hadde klart båtførerprøven med glans. Elever med karakteren "2" tror jeg desverre ikke hadde klart båtførertesten.

... merkelig at de som tydeligvis føler seg overkvalifisert kvier seg for å ta den enkle og simple båtførerprøven ?

Synes jeg også. Særlig reagerer jeg på når det påpekes at bestefaren har ført sjarka sin i 60 år på havet og nå skal han avlegge en prøve. Bestefar skulle jammen har lært seg nok på disse 60 år for å kunne stå i prøven.

Men båtførerprøven gjelder jo nå bare for bestefedre født etter 1980 :lol:

Jeg må si at jeg synes det virker merkelig at de som tydeligvis føler seg overkvalifisert kvier seg for å ta den enkle og simple båtførerprøven ?

Jeg synes du var kjapp å trekke slutninger her. Selvfølgelig vil de ikke kvi seg for å avlegge selve prøven. Angående måten du fremlegger setningen med overkvalifisert på, så får jeg et klart inntrykk av å ha ordlagt meg feil her. Beklager hvis jeg ordla meg på en "ovenfra og ned" måte som ga deg et negativt inntrykk.

Det er vel først og fremst snakk om å være kvalifisert. En kan på samme vis si at de som allerede har båtførerbevis like godt kan ta det en gang til fremfor å få et duplikat, dersom de har mistet beviset eller annet. Det skulle vel også være unødvendig?

At en søker bevis på grunnlag av de kvalfikasjonene en allerede har er ikke det samme som å kvie seg for prøven. (For en student så kan det også være greit å spare de pengene det koster å avlegge prøven.)

Hei Skjælø.

Min kommentar var ikke direkte knyttet til ditt eller noen spesifikke innlegg her, men en generell reaksjon på det i nesten samtlige tråder vedr. båtførerprøven så er det mange innsigelser og protester, spesiellt fra de som jeg minst skulle tro ville få noen problemer.

Jobber selv på sjøen, har gått på kystskipperen og har fra tidligere Båtførerbeviset, og utløst D5L. Fra mitt ståsted er denne prøven svært enkel. Egentlig burde det holde å bare være en moderat båtbruker til å kunne stå på denne prøven. Og hvis ikke, burde en ikke hatt noen båt på sjøen.

Det kan kanskje være at de som kvier seg mest, er klar over at det er mye en må kunne for å mestre hele det nautiske faget, men ikke skjønner at båtførerprøven kun utgjør en brøkdel.

Tid og penger skjønner jeg også, men en kan risikere å bruke mye tid i de byråkratiske korridorer.

Ønsker dere lykke til og håper dere får beviset uten for mye knussel. Informer gjerne på denne tråden hvordan det går. :wflag:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Hei Skjælø.

..Fra mitt ståsted er denne prøven svært enkel. Egentlig burde det holde å bare være en moderat båtbruker til å kunne stå på denne prøven. Og hvis ikke, burde en ikke hatt noen båt på sjøen...

Enig.

Ønsker dere lykke til og håper dere får beviset uten for mye knussel. Informer gjerne på denne tråden hvordan det går. :wflag:

Jeg har blitt fortalt at en av dem har søkt og fått båtførerbeviset. Det er ikke noe fellesopplegg her, så hver enkelt av dem med interesse for å ha det, ordner søknad selv. Jeg var kun behjelpelig med å sjekke litt opp i det da spørsmålet kom opp :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...