bjoris Startet 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2010 (redigert) Ikke særlig overraskende, det blir spennende å se hvor lang tid fabrikken må ha på å finne ut at de er helt nødt til å ta ansvar for oss som sitter igjen med gjenståande reklamasjoner. Uansett hva de nå måtte være forpliktet til juridisk... Iallefall må de ta ansvar om de har planer om å selge flere båter til Norge... Det er fantastisk uprofesjonelt av verftet å ikke ha denne strategien klar samtidig med konkursen, den KAN jo ikke ha kommet som noen overraskelse... http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=457681&cat=6027 http://www.seilmagasinet.no/id/34542 Redigert 21.Januar.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Jeg kjenner ikke til verftet, men vil være overasket om det er noeå hente derfra. De som har krav, må melde det til boet snarest, selv om det sansynligvis ikke er noe å hente der. Har noen hørt om et firma i båtbransjen som går konk med egenkapitalen inntakt? Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Dette var vel ikke overraskende. Men med alle de feil og mangler som disse båtene har når de forlater verftet, fortså jeg godt at Nelson trenger en bra kompensasjon for å rydde opp! Når de i tilegg har svært dårlig oppfølging, måtte det komme. Men... gjelder dette Nelson Vest også? det er jo ett eget selskap. Som du sier bør selvsagt Hanse rydde opp, slik som andre verft har måtte gjøre tidligere. De som har greie på det, sier at det koster 4 ganger så mye å skaffe nye kunder, enn å beholde de en har! (tror det var 4) Dette bør Hanse nå innse. De kan jo faktisk hende at de kan bruke dette til noe posetivt, og snu ett dårlig rykte Håper i hvertfall at det ikke blir for mye problemer for de som har Hanse båter. ex-hanse eier Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Hvis ikke Hanse rydder opp her, tror jeg vi kan få en ny "Dufour-tid". Jeg vil tro at Hanse rydder opp. De har ikke noe valg. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
abbor Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Jeg kjenner ikke til verftet, men vil være overasket om det er noeå hente derfra. Jeg derimot er overrasket over det du skriver. Tenk deg en bilfabrikk som sa opp importøravtalen og forhandleravtalene for så å ta seg av import og salg selv. Er jo helt utenkelig at de ikke hadde sørget for kundene som hadde kjøpt bil gjennom tidligere forhandlere/importør. Men i båtbransjen... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Jeg vil tro at i en situasjon hvor forhandler har gått konkurs at man kan rette sine krav direkte til produsent. Tungvingt javel, men bedre enn ingenting, og hvis man står på og lager litt "blest" rundt dette så tipper jeg at Hanse vil be sin nye forhandler om å hjelpe ut! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Junke Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 tipper jeg at Hanse vil be sin nye forhandler om å hjelpe ut! den nye forhandleren eier de vel selv også? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 (redigert) Vi kan jo bare spekulere men det er litt forunderlig at det er mulig å gå konk når man selger slike kapitalvarer , jeg tror rett og slett grunnen er at de ikke tar seg godt nok betalt når de selger båtene eller de roter bort overskuddene så det blir fra hånden til munnen , et selskap som har solgt hundrevis av båter gjennom nesten 10år burde sitte med endel likvider på bok om de kunne drive butikk. I Norge har vi kjøpsloven som sier 5års reklamasjonsrett , fra båten er 2år gammel til den er 5år så er det den Norske forhandleren som må dekke eventuelle reklamasjoner fra egen lomme ,har de da ikke tatt seg godt nok betalt for båtene så er det så lite igjen at om de ikke opprettholder omsetningen så de får påfyll hele tiden med penger så går det i stå fortere enn de får sagt kassakreditt. Redigert 21.Januar.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Og mye av de reservedelene de hadde etter båtene ble avertert på finn.no til relativt behavelige priser. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Jeg har ikke sjekket tallene, men det forbauser meg lite om Hanse har såpass dårlig økonomi nå etter finanskrisen at de rett og slett ikke har råd til å ta hele det ansvaret de burde tatt. Jeg tipper det ender med at noen får utbedret småfeil, men veldig mye kommer til å bli avslått fra fabrikken sin side. Det er dessverre ikke så lett å tjene penger på båt som mange tror, og jeg tipper de fleste båtbyggeriene også sliter med å få betalt for alle båtene de har levert fra seg. Dessuten er det høye kostnader relatert til produksjonen. En annen sak er at det er veldig mye mere feil og mangler ved nye båter enn f.eks. nye biler. Det gjør at importør får veldig mye ekstraarbeide og kostnader ekstra som de ofte ikke får dekket fra fabrikken. Jeg tror denne konkursen også kan være uheldig for mange Hanseeiere ifm. annenhåndsverdi. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Dette overrasker vel ingen? Ryddesalget som har pågått det siste halvåret har jo vært en indikasjon nok i seg selv... Det som imidlertid vekker min bekymring, er at daglig leder i Nelson Marine - skriftlig - har meddelt at Fjord Boats har overtatt forhandlersansvaret. Alle henvendelser rundt reklamasjoner, skulle rettes dit. Denne ordningen ble vel også bekreftet ved at jeg hadde besøk av hhv en representant fra Fjord Boats og en fra Hanse Yachts AG for å utbedre en rekke av de innrapporterte feilene. Den informasjonen som fremkommer i artikkelen til Seilas er derfor til stor bekymring. Uansett - det er enda 5 måneder igjen av garantien. Dette må vel produsent/forhandler ta ansvar for uansett? Videre tror jeg nok at Hanse gjør det som trengs, for å ta vare på det nordiske markedet - som jo er av en viss størrelse. Dersom de kløner det til i denne prosessen er det ikke bare potensielle Hanse kjøpere som burde bli skeptiske... Forøvrig har jeg aldri opplevd så mye problemer med produkter/tjenester som det jeg har med båt. Alt i fra nye seil, elektronikk, båt og båtplass har medført mye ekstra arbeid. Jeg håper inderlig at det å kjøpe en bruktimportert tyskprodusert bil fordrer mindre hodebry; de siste 7 årene har jeg kun kjørt gamle japanere! Mindre bekymringsløse kilometer - og dertil vond rygg - har vært en avslappende opplevelse. Noe jeg håpte at også båtlivet skulle bli! "Alle burde hatt båt" som han ene karen i båthavna uttalte... Har du hjerteproblemer, høyt blodtrykk og dårlig utholdenhet er dette definitivt ikke leken for deg. Turistforeningen må være et bedre alternativ! Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Jeg tror Enzo er inne på noe. Nelson har nok kanskje solg for "billig" for å kunne konkurere. Når de i tillegg, har ett så dårlig salgs og oppfølgingsapparat som de hadde må det gå dårlig. Jeg har en gang kjøpt båt av de. Det var faktisk så ille at vi måtte bekrefte 3 ganger hva som var bestillt av ekstra utstyr etc... for levering på verft . Under overlevering, hadde de ikke oversikten alikevel, og masse båter gikk hjem med mangler. Dette var alt fra manglende elektronikk, kalesjer, til feile farger på interiør. De hadde rett og slett ikke kontroll med prosessen, og kommunikasjon med verftet. (men de var veldig påpasselig med betalingsprosessen!) Dette gjalt ikke bare meg, men også de 3-4 andre båtene som ble hentet samtidig. Når vi byttet båt, var jeg ombord i en større Hanse på en messe, og likte for så vidt båten. Selgeren virket litt desperat, og var etter oss. Jeg fortalte nærmest på spøk, at de måtte kanskje ordne opp i reklamasjonene på den Hansen jeg hadde før jeg bestllte en ny dobbelt så dyr båt. Da ble han litt sur, og sa at det ikke var SÅ enkelt. Min tilbakemelding til det var selvsagt å snu på helen, kommentere at dersom de ikke klarer det på en liten båt, hvorfår skal jeg da bruke 1,5 mill på en ny båt med den usikkerheten! ( han ga seg forøvrig ikke, og sente tilbud på mail flere ganger) Vi endte opp med båt fra Normar, og jeg må si at det er enn annen liga når det gjelder kundebehandling, og kontroll på prosessene. Noe småfeil har det vert der også, med det blir i hvertfall tatt tak i, uten at det blir telt kronestykker. Disse store (Normar, Lunde,Heitmann) har nok en mere solid økonomi, og styring med prosessene i alle ledd. Det er synd at såpass OK båter som Hanse er, har så mye kvalitets feil som de har(masse småting), og at når de først har disse feilene, ikke er i stand til å ordne opp. Dersom Fjordboats / Hanse nå skyver eksisterende eiere foran seg, tror jeg Hanse har ett langsiktig problem i det norske markedet. De er vel litt i samme situasjon som DUFOR var i for ett par år siden Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Mitt inntrykk er at når en båtprodusent snur på kronene i enhver reklamasjonssammenheng så snur alle på kronene til slutt. Jeg tror ikke Nelson marine i utgangspunktet avslo reklamasjoner til å begynne med, men når de ikke fikk igjen pengene de hadde lagt ut for verftet så måtte de til slutt stramme inn selv. En del av dette skyldes nok at vi i Norge har relativt store utgifter på reklamasjoner, noe verftet ikke helt vil ta ansvaret for. Slik jeg ser det er det kanskje vanskeligere å få noe på garanti hos Hanse nå enn før hvis dette er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Ut fra minn erfaring har jeg observert at det er kanskje andre ting som ikke har fungert. Det har vert ingen oppfølging fra Nelson i det hele tatt. Derom det er kun verftet skyld, må de i det minste komme opp med en tilbakemelding. Men det bar i mitt tilfelle fullstendig tyst (gang på gang). Dersom det er slik at importør får en viss sum/ prosent fra verftet for hver båt til reklamasjoner, så bør de jo kunne gjøre noe.(tror dette er en vanlig praksis hos importører) Disse pengene ser jo det ut som har gått til driften i dette tilfellet. Slik jeg forstår det, er det denne andelen de var misfornøyd med, og krangelen med verftet startet. For min egen del snakker vi om små reprasjoner, lekasje, skjønnhetsfeil, manglene ting ved leveranse etc... Dette er billig å ordne opp i, men irriterer en kunde som har kjøpt ny båt. Det som forøvrig er helt klart, er at dersom Hanse ønsker å selge båter i Norge, må det drastiske endringer til i kundebehanlding og oppfølging av garanti/reklamasjoner. (mulig dette er tilfelle allerede?) Som ett minimum må båtene kunne gjøres feilfrie etter levering, samt at Garanti og norsk lov blir fulgt (reklamasjon) Hanse har tross alt nå 3 merker (Hanse, Moody og Dehler), og det vil jo være særdeles dumt om alle disse ville forsvinne fra det norske markedet p.g.a Hanse sin håndtering av kundene sine. Slik det er nå, kommer jeg ikke til å kjøpe båter av disse merkene. Har egentlig ikke møtt noen som har kjøpt 2 Hanser på rad. kanskje Norge er ett for lite marked for Hanse, med for "vanskelige" forbruker lover, til at de ønsker å være aktive her? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Hvis Norge er for lite, hvor er det Hanse ønsker å selge båtene sine da? Det finnes vel knapt noe Europeisk land med flere båter enn hva vi har i Norge? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
DuikerMan Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 (redigert) Det finnes vel knapt noe Europeisk land med flere båter enn hva vi har i Norge? ...hæh....vafforno...? Redigert 22.Januar.2010 av DuikerMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Man finner ikke en svensk produsent som selger båt i Norge. Uansett dem har agentur i Norge kjøper kunden båt i Sverige for svensk valuta og bør holde seg til svenske kjøpelover. Om noen år kan man kanskje ta med seg en Hanse fra handelturen i Svinesund... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Man finner ikke en svensk produsent som selger båt i Norge. Men allikevel er det kanskje lettere å få en håndtverker til å se på en potensiell reklamasjonssak for en Svensk båtbygger enn det er å finne noen som er villige til å se på feil for enkelte andre båtbyggere? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 De er riktig Ole-Petter. Fleste svenske verft ser mer langsiktig på den norske marked men vi husker saken med Najad her om året.... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mouche Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 den nye forhandleren eier de vel selv også? Ja, og det er nettop derfor jeg tror hva jeg tror. Noe annet vil vel tilsi at Hanse blir, om ikke umulig, så vanskelig å selge i Norge. Alle vil høre om dette problemet før eller senere og få, om noen, vil "godta" at en forhandler som attpåtil er eiet av verftet kan bortforklare sitt ansvar selv om de rent juridisk kan ha rett til det. Som sagt er Hanse et båtmerke jeg vil sterkt vurdere når/hvis vi går for en større båt, men basert på det som nå fremkommer er det helt utelukket å engang vurdere det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
shaukaas Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Som nåværende Hanse eier har jeg jo lenge sett mot "de raske" båtene på fjorden. Dehler, f.eks. Dette blir jo definitivt utelukket dersom Hanse ikke tar grep om denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Et av problemene som Hanse refererer til når det gjelder tidligere solgte båter er at de, verftet allerede har betalt for reklamasjoner på båter som er solgt gjennom Nelson Marine, eller Nelson Marine Vest. For hver båt som ble solgt motok Nelson 1,5% av båtens verdi for å ta hånd om fremtidige reklamasjoner (intill en viss størrelse)Større ting som feilmontering av dekk osv. var verftes ansvar, de hadde flere ganger service team i Norge. La oss anta at Nelson systemet solgt ca 80 båter i året i 2006-2008. La oss anta at en gjennomsnittspris lå på 1,2 mill pr båt. Det betyr at de mottok ca 1,5 mill pr år for å ta hånd om reklamasjoner!!! Nå må altså den nye importøren(Hanse verftet) betale for dette en gang til!!! Det liker de ikke. Men alternativet, å gi blaffen og la det skure , det er nok veldig mye værre. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Denne unnskyldningen er ikke god nok for båter som fremdeles er under verftets garantitid på 2 år. Dersom dette skal treneres ut slik som Nelson Marine har gjort i stor stil, er snart garantitiden ute. Dette blir definitivt advokatmat! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Nå må altså den nye importøren(Hanse verftet) betale for dette en gang til!!! Det liker de ikke. Men alternativet, å gi blaffen og la det skure , det er nok veldig mye værre. De fleste bedrifter lever av fornøyde kunder.... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Og mange dør av det motsatte.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.