Jump to content

Nelson Marine konkurs!


bjoris

Recommended Posts

Innstillingen fra advokat så langt er utelukkende at verftet her har et ansvar.

 

Har lite peiling på dette, men på seilas står det at:

 

Hinrichs understreker samtidig at dette ikke gir noe absolutt løfte om hjelp, ettersom Hanse Yachts ikke bærer noe juridisk ansvar

 

Hvis Seilas har sitert denne Hinrichs riktig, og hvis Hinrichs har gjort hjemmeleksa si så er det vel heller tvilsomt om man kommer noen vei?

Link to post

Hvis jeg var Hanses salgssjef ville jeg vel heller ikke innrømmet ansvar for utbedringer for et par millioner med mindre jeg var helt nødt til å gjøre nettopp det.

 

De som er rammet av dette har slik jeg ser det kun en mulighet; og det er ikke å håpe at Hanse skifter mening, men å "join forces" og gå til et søksmål dersom det er grunnlag for det (har ikke satt meg skikkelig inn i saken).

 

GeirKS

Link to post
Hvis Seilas har sitert denne Hinrichs riktig, og hvis Hinrichs har gjort hjemmeleksa si så er det vel heller tvilsomt om man kommer noen vei?

 

Mulig jeg har misforstått, men han hevder at han som produsent av båten ikke har noe ansvar siden forhandleren har gått konkurs? Trodde jusen var rimelig klar at man kan gå direkte på produsent i et slikt tilfelle?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Ut fra artikkelen til Seilas, er det visst bare i Norge vi har sånne "sære" regler...

 

Det er jo utvilsomt en arrogant innstilling, da de fleste feilene ikke kommer av feil bruk eller utstyr som er ettermontert - men som etter hva jeg har erfart på egen båt grunner i dårlig arbeid på verftet.

Selv sliter jeg fortsatt med feil/mangler som var på båten den dagen jeg overtok denne.

Link to post

Vi må nok bare innse at vi i Norge er litt sære med hensyn til reklamasjoner, for vi er sammenlignet med andre nasjoner svært krevende på ”bagatellnivå”. Forbrukerkjøpsloven har vel også bidratt til at vi mener vi har rett.

 

Hvis man skal få et realistisk forhold til hva man har rett på, så tror jeg vi først bare må erkjenne at forbrukerkjøpsloven i dette tilfelle er konkurs, og så må de resterende feilene katalogiseres.

 

Produksjonsfeil, feil som skyldes et avvik i forhold til byggestandard osv. osv.

 

Det kan jo også være at båteierne får utgifter med å få feilene utbedret, hvis for eksempel Hanse forlanger å få båten levert på verkstedet i Vollen for utbedring.

Link to post
Mulig jeg har misforstått, men han hevder at han som produsent av båten ikke har noe ansvar siden forhandleren har gått konkurs? Trodde jusen var rimelig klar at man kan gå direkte på produsent i et slikt tilfelle?

 

Virker som det er forsjell på Norske og Tyske lover og regler her, så det kan se ut som om Hinrichs har rett.

Det som forundrer meg er at Fjord Boats ikke satte som betingelse at disse forholdene ble ryddet opp i før de overtok.

Link to post
Det som forundrer meg er at Fjord Boats ikke satte som betingelse at disse forholdene ble ryddet opp i før de overtok.

 

Vel, Fjord boats er eigd av Hanse, så de kunne vel ikke stille så mange betingelser mot morselskapet...

 

Det er jo kanskje der elendigheten ligger. Fjord ble kjøpt opp av Hanse, Fjord ble hovedforhandler og så lot de Nelson Marine bare tørke ut.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Hvem eier de resterende 49%?

 

Litt stygt sagt, men det spiller egentlig ingen rolle. En produsent som ikke tar/viser ansvar er i mine øyne død. Fremtidige kjøpere bør egentlig styre unna. Deres mening rundt reklamasjoner viser i grunn at heller ikke verfet tar ansvar. Hvis de tenker kun profitt, og ikke tenker totalt blir det i mine øyne en "død levrandør". Og vis jeg ikke tar helt feil, er Norge et stort marked for Hanse.

 

Da er det i bunn og grunn og informere alle Charter-selskap, sende mail til tyske seil-klubber o.l. og fortelle hva som skjer her.

 

Det er Hanse som har stått for valget av imp. Og hvis Hanse ikke har sjekket imp økonomiske soliditet løpende, da har de gjordt nok en brøler.

 

Her er det bare og kline til. Tyskere er ikke enkle, men forstår hvis det blir satt hardt mot hardt.

Normalt sett har de et par økonomer som kan faget :smiley:

Vi sees!

Link to post
Tyskere er ikke enkle, men forstår hvis det blir satt hardt mot hardt.

 

Jada de er lov å ha kategoriske meninger om ikke bare Bavaria og Blårusser men om Tyskere også... :rolleyes:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Jada de er lov å ha kategoriske meninger om ikke bare Bavaria og Blårusser men om Tyskere også... :rolleyes:

 

Mulig at det burde stått i næringsøyemed. Store tyske firmaer/konsern har often knallhard filosofi, og gir ikke ved dørere.

 

I denne tråd som omhandler Hanse, regner jeg med at de fleste forstår at dette ikke gjelder tyskere generelt.

Vi sees!

Link to post
....at dette ikke gjelder tyskere generelt.

 

Det var beroligende å høre. Jeg få sove godt i kveld likevel. :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

I all elendigheten en kan lese om Nelson Marine og Hanse fikk jeg en positiv telefon i dag. Fjord Boats ringte meg på eget initiativ og fortalte at de hadde fått i oppdrag fra verftet å avdekke hvilke feil det var på båtene verftet anså som sitt ansvar, min båt blir 2 år i april så det er tydelig at de iallefall tar ansvar for båter som er nyere enn 2 år. Det var ikke snakk om betalte tjenester på min båt. De hadde til og med oversikt over hvilke feil som gjenstod på min båt, med ett unntak var listen korrekt. Dvs er det nå "bare" en sprukket badeplattform og lekkasje i vinduene i akterkabinene, samt en veldig liten lekkasje i den største av lukene i forkabinen, som gjenstår. Dette limproblemet har kostet Hanse dyrt, men her må en innse at det er lim/primer produktet som er synderen og ikke fabrikken.

 

Fjord representanten kunne fortelle at det nå forberedes å sende rundt et team fra fabrikken på samme modell som i fjor. De kommer når det blir vår i luften, ikke lett å fikse båt nå om dagen, ikke engang på vestlandet...

 

Rett og slett en gladmelding og jeg håper og tror fabrikken og den norske forhandleren vil få veldig godt betalt i form av bedre salg og renomè hvis dette nå gjøres skikkelig...

 

Jeg skal ikke bruke mye spalteplass på å fortelle at jeg har fått MYE og GOD hjelp med feilene i vår båt, til og med betydelig bedre løsninger enn orginalt er valgt på flere punkter hos oss. Ikke misforstå dette, jeg vet at mange har fått altfor dårlig hjelp, samtidig blir debatteb veldig ensporet og jeg er redd mange Hanse eiere gjør litt dumt i svartmale situasjonen... MEN med den informasjonen som kom i starten av nyheten om konkursen så var det kanskje nødvendig og kanskje er det også årsaken til at det nå ser ut til å gå mot en fornuftig løsning, samtidig kan det jo være at fabrikkene måtte ha tid før de kunne gå ut med informasjon om hvordan det skulle håndteres... Hvem vet?

 

Selv om de ikke har fått god nok hjelp selv er det viktig informasjon i debatten at det finnes folk som er fornøyd, også folk som er kravstore når det gjelder forventninger til hvordan ting skal være og bli håndtert. Selv vet jeg f.eks om 3 350 eiere (dvs det er alle jeg vet om med 350) som oppgir at de har fått den hjelpen de har forventet... Jeg har også snakket med en 320 eier som var svært fornøyd og opplevde lite feil med sin båt ifht det han hørte "alle" andre hadde. Jeg har også snakket med 2 320 eiere som har vært misfornøyd og hatt mye feil så det variere..

.

En sak har sjelden bare en side...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...