Jump to content

Nelson Marine konkurs!

bjoris

Recommended Posts

:sailing: For hver båt som ble solgt motok Nelson 1,5% av båtens verdi for å ta hånd om fremtidige reklamasjoner (intill en viss størrelse)Større ting som feilmontering av dekk osv. var verftes ansvar, de hadde flere ganger service team i Norge.

Det er vel akkurat dette som var stridens kjerne mellom Nelson og Hanse. Med alle de feil disse båtene ble levert med, var ikke 1,5% nok til å dekke kostnadene. Dersom også driften var dårlig hos Nelson, er det jo lett å spise av dette "garanti fondet" til andre kostnader

La oss si at båten kostet 700 000kr. Da blir det bare ca 10 000 til å uføre reprasjoner. Dersom da båten ligger langt fra Nelson, blir det store kostnader til reise etc...

For min del ville de ikke kommet langt med dette.

Jeg forsvarer IKKE Nelson her, men ssetter det litt i perspektiv. Dette forutsetter selvsagt at 1,5% er riktig.

Det koker vel ned til at Nelson har solgt for billig, hatt for dårlig kontrakt med Hanse, og driften ikke vert god nok.

Når det er sagt er jo 1.5 mill lommerusk for Hanse, for å få masse "fornøyde" kunder i Norge. Tror faktisk de hadde tjent mye mer på det dette, og gått offensivt ut i denne situasjonen , og snudd det til noe positivt! (for dem selv)

Hva mye tror dere markedsavdelingen bruker i året på reklame og båtmesser? Det kommer ikke langt med denne summer i hvert fall.

Avtalen mellom Hanse og Nelson er da kjøperen knekkende likegyldig i den nåværende situasjon. Foutsatt at kjøperen har kjøpt båten som privatperson vil han kunne holde Hanse ansvarlig.

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv. 1

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Er advokat selv og det kan være mer fiklete å forfølge krav mot utenlandsk leverandør. Men det er en annen historie!!

Med de kostbare lovverket i Norge taper Hanse kanskje ikke en krone på å droppe markedet her. Hvis vi tar markedet hos Beneteau eksempel har Normar vært største forhandleren i verden og viktig som slik, men i Tyskland er 7 forhandlerer og dem selger mange ganger mer på de markedet en er gjort her. Holland har enda større marked og i USA har dem over 200 forhandlere. Hanse kan godt gi fan i tidligere kjøpere og ha en liten marked her til dem som absolutt må ha en båt fra dem.

Jeg tror at Hanse totalt sett kan ha langt mere å tape enn å vinne i denne saken!

Jeg er av en annen oppfatning Mouche, for hvis man sammenligner med reklame så når man tross alt bare ut til en liten del av befolkningen. Slik er det også i negativ reklame og dette er Hanse klar over. (Det er kanskje billigere å ri stormen av, for den siste tosken er tross alt ikke dau enda).

I enkelte varegrupper er ikke kundene lojale uansett, og spesielt ikke når vi snakker om en vare som konkurrerer om kundene på pris.

En annen ting vedrørende reklamasjonene på disse produktene, så er ikke alle problemene bare relatert til båten. Jeg tror ikke Nelson marine var klar over hvor kostbart det er å repparere en båt som er produsert med dårlig logistikk, og derfor fikk de kanskje en dårlig avtale med produsenten om hvor stort beløp som skulle avsettes til reklamasjon i Norge.

Når man ikke har mulighet for å repparere feil ”in house”, så vil man med dårlig logistikk på delene ha utgifter langt ut over det normale. Å skifte en bryter til 100 kroner kan fort koste noen tusen hvis reparatøren må reise frem og tilbake noen ganger.

Til slutt blir det reklamasjon på reklamasjonen, alle blir leie og ingen vil ta oppdragene til slutt. Normalt vil slike problemer bygge seg opp over litt tid, og personlig tror jeg dette problemet var relativt stort allerede for minst to år siden.

Skal du ha en god vaskemaskin, spør servicemannen og ikke selgeren.

shaukaas, advokat Havgap her! send meg en melding, så kan vi se.. Hanse er (var)representert med advokat i Norge. Dersom man kan dokumentere mangler som ikke henføres til "kjøpers eget forhold", så kan det være verdt å vurdere kjøpers posisjon og fremme krav, om nødvendig for domstolene. Men som sagt, send meg en melding så skal jeg si om jeg synes det er verdt å gå videre!!

Redigert av Havgap (see edit history)
Jeg er av en annen oppfatning Mouche, for hvis man sammenligner med reklame så når man tross alt bare ut til en liten del av befolkningen. Slik er det også i negativ reklame og dette er Hanse klar over. (Det er kanskje billigere å ri stormen av, for den siste tosken er tross alt ikke dau enda).

I enkelte varegrupper er ikke kundene lojale uansett, og spesielt ikke når vi snakker om en vare som konkurrerer om kundene på pris.

Dette er jeg helt uenig i. All markedsførings teori sier at det er MYE billigere å beholde en kunde, enn å skaffe en ny.

Noe tidligere i tråden , antok at det var solgt 80 båter i via Nelson de siste årene. Hvor mange av disse kjøper en ny hanse, dersom det ikke blir tatt tak i dette?

Selvsagt kan Hanse glemme/nedgradere det norske markeded, men husk at vi nå snakker om både Hanse, Moody, og Dehler. (Dehler er vel fortsatt litt for seg selv). Men moody vil bli akkurat samme ulla, med feil etc..

Det norske marked er tross alt ganske lite og gjennomsiktig, så slike saker sprer seg raskt på forum og bryggekanten. Denne saken er også diskutert allerede på internasjonale forum.

Hanse er nok små i det store verdens markedet. De er fortsatt små i Charter , som driver mye av etterspørselen.

I en globalisert verden gjelder;

Good news travels fast, bad news travels even faster.

Jeg tror at Hanse totalt sett kan ha langt mere å tape enn å vinne i denne saken!

Jeg er nok enig med Mouche i denne saken her, hvis jeg hadde fortalt til en venn av meg at jeg hadde kresjet charterbåten min, hadde ryktet gått til andre folk raskere enn hvis jeg hadde kjøpt en helt ny charterbåt, men som sagt det er slik verden vi lever i.

Redigert av dilleru (see edit history)

:rolleyes: Hei Junke. Jeg skal rette opp en feil som det er jeg som står for. Nelson har solgt ca 80 båter pr år fra 2005-2008, da blir antallet tredobbelt av hva du sier. Beklager at jeg ordla meg klønete.

Hanse er ikke små globalt. De var i 2008, verdens 4. største produsent av seilbåter med over 800 enheter. Nå kommer i tilegg, Moody, Dehler og ikke glem at de og selger Fjord. Så jeg tror nok at verftet vil være seg sitt annsvar bevisst når ting faller litt mere til ro.

Alle Hanse eiere som nå har problemer med sine båter og ha reklamasjonsansvar bør nå join fores Det er sannsynlig at Hanse/Fjord trener saken og ikke tar dette alvorlig. Om det skjer påvirker det langsiktig brand value av Hanse båter og det ar ikke Hanse eiere fordel av. I sum betyr dette at det uansett utfall, ikke er dumt å få en oversikt over alle hanse eiere som har utfordringer og kjøre felles press mot Hanse / Fjord

NEI! Nelson har ikke montert så mye som en knapp på min båt; feilene på båten min skyldes drita dårlig kvalitetskontroll på verftet! Forøvrig påpekte jeg flere av feilene PÅ verftet, uten at gutta der viste noe interesse for å rette opp i dette. De sendte meg "hjem" med feilene, til Nelson's store fortvilelse!

Med tanke på organisering: Jeg har nå hatt kontakt med en advokat, som også er her på baatplassen. Jeg vil tro at det blir vanskelig for han å koordinere alt og alle - i første omgang sier jeg meg villig til å stå for en foreløpig organisering. Send meg en PM med navn og nummer - så tar vi det derfra.

Bra tiltak Stian, har sendt deg en epost. Dessverre har jeg et rart problem som gjør at jeg ikke får logget meg på myhanse.com og vært med i debatten der. Er 100% sikker på at verftet følger nøye med hva som kommer opp der, synd noen er inne med useriøes innslag antakelig i håp om å ødlegge debatten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Phuh! Det går virkelig hett for seg på nettsidene til Seilas.no!

Ikke siden Ole Petter og Lotus diskuterte laderegulatorer har jeg sett det gå "så varmt" :lol:

Hvor er alle de debattantene; jeg trenger dem med på laget! Det er åpenbart mange misfornøyde kunder der ute, med svært saklige grunner.

Innstillingen fra advokat så langt er utelukkende at verftet her har et ansvar. Saksbehandler hos forsikringsselskapet var mildt sagt overrasket over mangelen på garantiutbedringer.

Faktisk så dekker de fleste kasko forsikringer advokatutgifter, men som alltid et lite minus: Det finnes en egenandel/selvrisiko også her.

Seilas skriver også at de har vært i kontakt med Forbruker Europa, som vil se på saken i løpet av uken: Det er en spennende utvikling!

All honnør til Seilas, som faktisk tør å ta opp en såpass alvorlig sak til tross for at Hanse er en stor annonsør.

Jeg oppfordrer herved alle som leser dette om å sende meg en PM, slik at vi kan ta en vurdering sammen på om vi skal gå i samlet flokk til et søksmål mot verftet.

Så langt har jeg hørt om mangler i størrelsesorden 5-40.000,-

Jo flere vi er sammen.... :discuss:

Redigert av shaukaas (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...