shaukaas Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Jeg har forsøkt å finne denne "offentlig tilgjengelige" informasjonen, men det ser ikke ut til at denne ligger lett tilgjengelig på nettet ihvertfall... Noen som har noen tips? Huba Huba: Var du i rettssalen i går? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 I dag dumpet referatet fra bo oppgjøret i Asker og Bærum tingrett ned i postkassen. Det ser ikke ut til at det er mye å hente for "oss Nelson kunder" ... Så da er det bare å glede seg over den gode servicen Fjord Boats AS yter så langt!! (Som for min del betyr mer enn € på konto.) Nå er alle putetrekk "demontert" - klar for å sendes tilbake til Tyskland for reparasjon/utbedring. Nyoverhalt autopilot driver er ankommet fra Danmark, og er klar for montering. Hos Elvström sails støpes det ny Epex genoa, og på nettet søkes det flittig etter rimelige blokker og beslag. Nå er det bare å vente på våren - jeg er så klar, så klar!!! Sitér dette innlegget Link to post
riosport Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Hyggelig å høre at også du er fornøyd med fjordboats shaukaas! Jeg er fornøyd så langt,men nå har jeg jo ikke fått båten enda da... ;) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Jeg er vel egentlig greit fornøyd med Fjord Boats så langt - men de går i samme fella som Nelson Marine: De svarer ikke på mail. De svarer imidlertid på telefon. Er dette en slags strategi som verftet i Tyskland legger opp til? (For å slippe å få noe "skriftlig" som kundene kan komme tilbake på?) Jeg bare undres... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Jeg var i en prosess med å kjøpe båt av fjord før jul og kjenner meg igjen i det du sier Shaukaas, det gikk en stund før jeg fikk tak i de, de ringte meg og var hyggelige, litt mailer fram og tilbake og vi var og så båten, litt mailer og så full stopp, ikke mulig å få svar på mail. Etter flere telefoner der de lover på tro og ære å gi meg et svar så trekte de tilbake det de lovte med tanke på båthandelen. Rabatten jeg var lovet forsvant, båten vi var og så på var grunnstøtt kraftig, noe vi oppdaget fra cocpit når vi så båten, folkene hos fjord var veldig overrasket og så dette da tydeligvis for første gang Innbyttedealen gikk opp i røyk osv. Jeg har fryktelig lyst på en Hanse430 og det er mye mulig jeg handler en slik men det blir nok ikke noe kjøp fra Fjord, jeg kjøper den nok i tilfelle fra et annet land. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Denne historien din, Enzo, høres merkelig lik ut min egen. Det hele begynte veldig bra, men brått var det "noe" som endret seg hos Fjord. Det er nettopp derfor jeg har en mistanke på om verftet her har en spesiell "taktikk" som også forhandlerne blir pent nødt til å følge. Til tross for at Fjord har fått utallige e-poster og dokumentasjon på mine innmeldte reklamasjoner, er det aldri noe respons fra den kanten. Man må bestandig ta initiativet selv - noe som føles litt "urettferdig." Og, joda, de får e-postene mine: De leser gjerne opp fra disse når vi snakker på telefonen... Bl.a. har jeg muntlig blitt lovet fra Fjord at alle vinduene mine som de ødela skal byttes denne våren. Dette ble imidlertid trukket tilbake nå i forrige uke, pga at verftet hadde sagt nei... Det var snakk om å i stedet tilby en slags kompensasjon. Vel. Denne kompensasjonen bør være rimelig voksen skal den kunne betale for kostnaden med å bytte vinduer på et lokalt båtverksted. Det virker altså som om verftet styrer med hard hånd - da spørs det jo om en forhandler i "utlandet" greier å tilby noe som er bedre? Men det er jo en flott båt du har i kikkerten! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Shaukaas , ser du er i Stavanger, er du en av de 4 som har slått seg sammen og skal ta en sak i EU angående reklamasjoner på båtene ? (En av de er fra Stavanger) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Mnja... Jeg tok i utgangspunktet initiativ til en samkjøring/gruppesøksmål mot verftet. Men på grunn av heftig skyts ifm artiklene til Seilas, valgte verftet å "snu i saken" - og jeg har ved flere anledninger fått bekreftet fra Fjord at de skal ta de garantisakene som er. De som meldte sin interesse var imidlertid ikke fra Stavanger... Men om de lover hva de sier, gjenstår å se. På bakgrunn i dette har jeg valgte jeg for min del å avslutte prosessen; men jeg er ikke kjent med at det er noen andre som er i gang? (Er dette noen som er aktive på noe slags forum eller tilsvarende?) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Det er noen jeg snakket face2face med i dag men jeg tror ikke vi skal ta dette i forumet Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Jeg fikk uoppfordret telefon fra Fjord som nevnt ang resterende reklamasjoner. Da ble det sagt at de ikke ville håndtere reklamasjoner som gjaldt annet en struktur og ting som går direkte på produksjon og montering. Motorromsvifta ble dermed strøket av lista, greit nok. Jeg krangla ikke på det, men for litt siden ringte de meg og skulle sende vifte likevel og rett før jeg skulle på fjellet kom det en forsendelse derfra så jeg antar det ligger ny vifte å venter på meg nå... MEN det er jo tragisk at de ikke klarer å holde avtaler og følge opp potensielle kjøpere... Rett og slett rart... Selvsagt ikke bra at de heller ikke følger opp på Epost... Min erfaring er at epost er veldig avhengig av personenen bak, litt yngre folk liker å kommunisere på den måten, ofte, mens eldre som ikke skriver touch er helt umulig å forholde seg til på epost... I vår salgsorg med 5 stk er det nok kjempeforskjell mellom oss 5 er jeg redd... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Enzo Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Epost er en kommunikasjonsform som i dag er så vanlig at jeg anser folk som ikke vil kommunisere på den måten som vrange mennesker. Har f.eks sendt mail til endel båtselgere på finn.no og får svar på litt over 50%. noen ganger opplever jeg at de bare svarer med et telefonnummer og sier at båtsalg diskuterer de bare på telefon og da er det jo greit, selg gjerne båt til de som ikke vil ha ting på papir og sitte og sammenligne info før man bestemmer seg. Jeg er ikke en av de Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Jeg er enig i Bjoris' betraktninger rundt dette med å kommunisere på e-post, men dersom "gamlissene" hadde betraktet dette på lik linje som det å skrive brev - er ihvertfall den barrieren borte! Har selv veldig forskjellige erfaringer fra ulike bedrifter og foreninger rundt om i landet; det er ofte mange svært dårlige svar som kommer tilbake... Det er klart at enkelte ikke "tør" å ta ting skriftlig, da de kanskje ikke har rent mel i posten? Kan Fjord være en av disse? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Ja, misforstå meg rett. Ingen hos oss lar være å svare, men jeg har jo sett at noen skriver ut eposten og ringer, det er jo helt greit, men personlig liker jeg ikke alltid å bli ringt opp, det har en tendens til å passe dårlig å blir ringt opp på dagtid... Uansett, det er ingen unnskyldning, en bør svare på samme måte som henvendelsen er kommet på, det syns jeg. Ringer noen meg så sender jeg ikke epost tilbake om jeg så må komme tilbake med svaret... Jeg går ut fra at den som ringer ikke liker å sende epost og vis versa... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
litt peiling Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Tror dette med å svare på mail er ikke prioritert hos mange. Jeg sendte Nye Scand boats mail om forespørsel på noen "deler" for over en uke siden. Men har ennå ikke hørt noe. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Jeg har fryktelig lyst på en Hanse430 og det er mye mulig jeg handler en slik men det blir nok ikke noe kjøp fra Fjord, jeg kjøper den nok i tilfelle fra et annet land. Vil du det? etter å ha lest om kunder som gir opp reklamasjonssakene sine! og andre kunder som vurderer gruppesøksmål! Kjøper du og det går gale (som jeg håper de IKKE gjør) så har du ikke min sympati. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Det er svært viktig å få mest mulig dokumentert på epost el.li. da det kun er dette som blir lagt vekt på dersom det blir behov for å trekke leverandør/båtbygger el.li. i retten. Har sittet med mange slike saker, og de kundene som benytter epost vinner stort sett alltid frem med sine krav da det er mye enklere å overbevise retten om hva som har sagt/skrevet hva når det kan dokumenteres skriftlig. Jeg ville vært knallhard på å forsøke å få fjordboats til å svare på mailene fremfor å kun svare via telefon. BTW; I mitt firma er det ikke mulig å bestille noe som helst via telefon, det utføres ikke noe som helst før jeg har en mail fra kunden som bekrefter hva vi er enige om, pris, leveringstidspunkt og hva som skal gjøres. Det er en god rutine mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 I mitt firma er det ikke mulig å bestille noe som helst via telefon, det utføres ikke noe som helst før jeg har en mail fra kunden som bekrefter hva vi er enige om, pris, leveringstidspunkt og hva som skal gjøres. Det er en god rutine mener jeg. En god rutine. Og selvfølgelig bra for både kjøper/selger Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Vil du det? etter å ha lest om kunder som gir opp reklamasjonssakene sine! og andre kunder som vurderer gruppesøksmål! Jeg synes båten er fin men jeg tror vel at jeg tar til fornuft og kjøper noe tryggere som er forankret i en importør som liker å beholde kunder etter at kjøpesum er innbetalt, synd det der for leg synes de er knallfine de 430ene Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Dersom du klarer å holde deg et år, Enzo, så er det jo muligheter for å se an situasjonen med Fjord Boats fremover... Jeg forstår det slik at de er under et "enormt" press mtp opprydning etter Nelson Marine, og jeg vet ikke hvor mange ansatte de faktisk er for å ivareta dette. De bedriftene som ikke aksepterer at e-post er dagens standard for kommunikasjon, har etter min mening på mange måter "tapt." Det er trossalt leverandøren som må finne sitt marked, og ikke markedet som må finne sin leverandør - vanligvis. I båtbransjen kan det kanskje se noe annerledes ut; og med dagens informasjonsstrøm har kanskje dette snudd seg også på andre områder. De beste rådene og tipsene finner jeg stort sett på Internett, ikke fra "gamlissene" i havna som ikke er så interessert i nymotens greier. Samtidig er jo muligheten til stede for at jeg går glipp av noe også... Men de gode historiene er fortsatt best IRL. Sitér dette innlegget Link to post
esnah Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 For de som har lest bo oppgjørets oppsumeringer; konkursbegjeringen kommer fra Hanseverftet. Nelson Marine kan ikke akseptere verftets forsøk på å overføre store kostnander på forhandler, for feilrettinger verftet forsøksvis har utført i Norge i 2009. Forhandleren er er i en vanskelig situasjon med store restanser på reservedeler verftet ikke vil sende til forhandler, mange uoppgjorte fordringer til verftet, som heller ikke er villig gjøre opp sine forpliktelser i forhold til feilrettinger av båter levert med vekslende kvalitet. Denne grunnleggende uenigheten, kombinert med en relativt forsuret personkjemi gjør at utfallet er uungåelig. Dette er et godt eksempel på german powerplay... Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Denne nyheten kommer vel kanskje litt sent? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Det slår meg at båtbransjen er en sektor med langt høyere risiko for kundene enn eksempelvis bilbransjen. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Ja, det er jo definitivt (vi) kundene som sitter med skjegget i postkassa i de fleste sakene som har versert i det norske rettssystemet de siste årene... Sånn sett har det kanskje gått verst ut over de som handlet båt av Johs Lunde Maritime. Men det blir en litt annen sak. Uansett - det er utrolig trist å se hvordan båtbransjen sliter med konkurser og rettssaker. Dessuten er folk avhengige av bilen i langt større grad enn båten; slik at i dårlige tider går det vesentlig mye dårligere med båtbransjen enn i bilbransjen. Men at det ikke er noen her i regionen som ser et forretningspotensial i ettermarkedet er egentlig litt merkelig; fordene omkring Stavanger-regionen formelig flyter over av båter. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Men at det ikke er noen her i regionen som ser et forretningspotensial i ettermarkedet er egentlig litt merkelig; fordene omkring Stavanger-regionen formelig flyter over av båter. At ettermarkedet på båter flere steder kan fremstå som noe umodent, tror jeg har historiske årsaker. Både båtfolk (og forbausende mange folk i båt) er fremdeles litt jeg-gjør-det-selv. Det er ikke nødvendigvis dumt siden det kan være avgjørende å kjenne båten sin godt om noe skulle skje undervegs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.