Jump to content

Båttur Bergen-Strømstad, forsvarlig utfra gitte omstendigheter?

SeaRaymond

Recommended Posts

Hei!

Ja vår og sommer nærmere seg forterer en en aner :cool: Og jeg har så vidt begynt å tenke på en lengre båttur, våres lengste tur noensinne. Saken er den at vi er av garden som langt fra har den største feriebåten i havna, faktisk blant de minste :tongue: båten er en helplanende weekendcruiser på beskjedne 26 fot med vekt på ca 3 tonn, dieselmotor, toppfart 35-36 knop, marsjfart 17-30 knop.

Jeg bruker å regne med en snittfart på ca 20 knop ved mine etappe tider.

Turen er grovt satt opp tenkt slik:

Dag 1: Utreise fra Bergen, destinasjon Stavanger, antatt seilingstid 4-5 timer

Dag 2: Utreise fra Stavanger, destinasjon Kristiansand, antatt seilingstid 4-5 timer.

Dag 3: Utreise fra Stavanger, destinasjon Arendal, Risør, Hvaler, anntatt seiligstid 6 timer.

Dag 4: Utreise fra hvaler, endelig destinasjon Strømstad :flag_sw: , antatt seilingstid 0,5-1 time. Total utreist distanse ca 320 n.mil. Drivstofforbruk ca 400 liter.

Det jeg lurer på er om mine tanker om en slik båttur er forsvarlig gjennomførbar med en slik type farkost jeg har, dette er vel slett ikke uvanlig trase for båtferie, men de fleste har jo idag båt 30 fot +. Med på reisen tenkes kone og sønn på 3,5 år. Det ligges opp til etapper kun ved maks frisk bris i værmeldinger. Ikke komfortabel med båten over Stiv kuling i dels beskyttet farvann.

Båten merket kategori C, dvs. – ”fartøy til bruk langs kysten”

Båter konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m.

Undertegnede er godt båtvant og har maritim utdanning både innen nautisk og maskin, kone og barn har 3 sommer sesongers "fartstid" :giggle:

Litt om båten generellt; En utradisjonell weekendcruiser bygget i kina 2006, LOA 863 cm, bredde 275 cm, vekt ca 3000 kg tørr. Tankkapasitet Diesel 215 liter, vann 220 liter, septik 150 liter. Motor effekt 260 hk. Toppfart 36 knop, marsj opp til 30 knop. Relativ god sjøbåt, men plaget med oversjø i høg sjø grunnet negativ spring i baugen (lav baug) Forbruk i planefart 1,1 - 1,5 liter i timen. Dieselvarmer i tillegg til defroster.

Bekvemmeligheter: Cabiner; Dobbel stikkøye under cocpit. Salong med sitteplass for 4-5 personer, kan omgjøres til stor dobbeltkøye, tilgang til riks tv, dvd, cd, radio, varmt og kaldt vann, kokeapparat, kjøleskap, belysning. Toalett med dusj, varmt og kaldt vann. Cocpit; førersete og L-sofa, varmt og kaldt vann. Hydraulisk styring, 2 uavhengige kartplottere, VHF med DSC, Magnetkompass, instrumentering.

På "sikkerhets" siden kan nevnes;

Vhf med DSC. 7" gummibåt med årer og påhengs. Flytevester til voksne, redningsvest til barn, nødraketter. I motorrom; Automatisk brannslukker, røykvarsler, manuell stengning dieseltilførsel motor, lensepumpe el.automatisk 30 liter/min, lensepumpe el. 200 liter/min, lensepumpe manuell 0,5 liter per slag. Nivåalarm lensevann. I cabin; lensepumpe el.automatisk 30 liter/min, lensepumpe el. 200 liter/min, nivåalarm lensevann, røykvarsler og CO varsler. Pulverapparat. Ankervinsj i baug, 10 kg brucekopi, 50 meter tau, 12 kg dregg, 5 meter kjetting+tau.

Kom gjerne med innspill, på hva jeg ikke har nevnt eller glemt :rolleyes: Og din formening om tanken utfra gitte kriterier.

PS! Vil en kunne se land hele veien om en krysser fra Risør og over til Hvaler (ca 7-8 n.mil av land)

Spennende planer, men jeg synes du kniper for mye på seilingstiden. Uansett om du kan marsje i 30 knop vil det alltid være tider da sjøen er for krapp til at det er behagelig, og du må senke farten.

(Redigert: Ser du oppgir 20, det hjelper jo :smiley: )

Det vil også være en del partier du ikke har lov til å marsje så fort, for du vil vel ikke ligge langt til havs hele turen?

Bergen-Strømstad er jammen drøyt, og du skal beregne ganske mange dager ekstra i tilfelle vind og sjø.

Vi har tatt turen 4 ganger fra Kristiansand, og har opplevd alt fra flatt som et stuegulv til ubehagelig stor sjø, der kona hater båtlivet maks..... Det går heldigvis over etter noen dager :wink:

Men følelsen av å være i utlandet med båten var for oss som ikke bor på østlandet veldig artig. Svenskekysten er ei perle, og vi skal nok der igjen mange ganger.

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Det går sikkert fint. Du har en godt udstyret båd og har den nødvendige erfaring.

Jeg rejste selv i en Aquador 23 HT fra Danmark til Bohusläns skærgård for et par år siden. Her er lange stykker ubeskyttet kystlinine. Gik fint - det meste af tiden. Men som andre også er inde på: Det afhænger 100% af vejret. Og efter min mening skal du være mere end heldig for at du kan gennemføre rejsen efter den plan, du har lagt.

Du har planlagt med etaper på 100-125 Nm og det er fint. Men er der den mindste smule sø, så er det altså usandsynlig trættende at sejle 20 knob i time efter time. Støj, uro og stress kryber ind på dig og gør turen til en negativ oplevelse for alle. Derfor er det afgørende at du planlægger med nok "luft" i planen til at du kan tåle at ligge stille i en dag eller to eller tre før du sejler videre. Ellers er du fristet til at sejle ud i for dårligt vejr, og så lægger du grunden til "sø-had" hos familien. Og det ønsker du ikke at opnå, vel...?

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Kjør på, men på se og hør på hva kjerringa sier om hvor trygg hun føler seg, og gå til havn så snart ting begynner å hardne til.

Start etappene tidlig før det begynner å blåse og bølgen bygger seg opp.

Ta med reservefilter, men med det deiselforbruket trenger du de vel neppe.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Jeg har vist denne tidligere herinde, men her en en smule video af vores tur som jeg fortalte om før: Vi er midt i Kattegat ud for Falkenberg. Og det er det rene stuegulv! Men bare dagen før havde vi stridt os gennem 2 meter bølger for at komme til Falkenberg hvor vi faldt om af udmattelse klokken 23 om aftenen. En tur, vi husker både for det gode og det dårlige...

http://www.youtube.com/watch?v=_I6aiqsi31w

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Vår ferietur sist sommer var Trondheim - Harstad t/r. Vi logget 436 nm på tur nordover og 523 nm på tur sørover i løpet av fire uker. Differansen skyldes at vi nordover gikk strake vegen med båtbytte som gullrot, mens vi på sørtur hadde skikkelig ferie. På tur oppover hadde vi vår gamle Halco 29, en båt som bare er en tanke større enn båten som beskrives i første innlegg.

Vårt mannskap besto i tillegg til mor og far av lettmatroser på 6 og 2 1/2.

Selv om dere må over Sletta, forbi Jæren og Lista samt at dere må krysse åpent farvann over til Strømstad tror jeg kanskje at vår tur skjedde i enda mer utsatte farvann. Dette er imidlertid helt kurant å gjennomføre som en ferietur. Men som flere allerede har vært inne på; ta hensyn til været! Ha for all del ikke en timeplan som ikke gir anledning til å vente en dag eller tre dersom det blir nødvendig. Og på transportetappene lønner det seg ofte å komme tidlig av gårde slik at dere kommer frem før vind og bølger øker på utover ettermiddagen.

Dette blir en tur som dere vil huske i lang tid fremover. Og jeg antar at du deler opplevelsene med oss her når turen starter?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Joda, mulig en opererer med litt knapp tid på etapper, og det er godt mulig en i virkeligheten vil strekke tiden litt lenger på de forskjellige ettapper da jeg ikke har så stor formening eller bevisst hvilken plasser en skal besøke underveis. Tiden er det egentlig ikke så nøye med, vi har flere anledninger med friperioder med 14 dager og en periode midtsommers med 4 uker. Været og sjø er alfa omega for en slik tur, men treffer en riktig er det gode muligheter for en 10-14 dagers periode med godt vær der det vel egentlig vil være fritt frem :rolleyes: Uannsett vil jeg tro at underveis etapper på ca 4-5 timer dag vil være realistisk, så vil sjøen avgjøre hvorvidt en kan holde 17 knop + (planefart) eller ikke. Blir det utrivelig venter en en dag eller to mens en utforsker den plassen en er på.

Uannsett ville det vært greit med en viss driv til en har nådd endelig destinasjon, så kan en heller se hva en har igjen av tid på returen, der en kanskje besøker andre plasser underveis.

Lengste turen vi har vært er Sogndal nordover og Stavanger/Sandnes sørover. Guttungen trives veldig godt i båt, han har sine leker og tegnefilmer, blir det for røfft finner han roen og tuller seg inn i en krok for en lur. Kjerringen trives også, men er mest opptatt av å oppsøke nye klesbutikker underveis :lol:

Selv om jeg ikke kjenner til høyden på fastlander rundt Larvik/Tjøme antar jeg at en skal fint kunne holde øye med fastlandet på overfarten Risør/Kragerø - Hvaler, muligheten er jo også å gå nærmere land også.

Må være kommafeil eller :saint:

Ikke kommafeil, men forbruk per n.mil :lol:

Og det ønsker du ikke at opnå, vel...

Andy

Nei, turen vil ha 10-14 dagers margin tur retur, og ja er det ikke trivelig holder vi til kai :smash:

Poenget med turen er å ettertrakte god opplevelse, og da turer en ikke avgårde bare for å få det gjennomført forteste og værst :diving:

Har ikke autopilot, det hadde vært ønskelig men strekker ikke til på båtbudsjettet i år (førti laken er litt vel drygt for denne finnesen syntes jeg)

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Etter å ha kjørt strekningen kr.sand -> østlandet et par ganger i 2009 så kan je skrive under på at den farten du beregner, den kan du nesten dele på 2 ;)

Første turen: kr.sand, arendal, jomfruland, stavern, horten, moss, fredrikstad, strømstad, koster, stavern, larvik, kragerø, arendal, kr.sand..

Andre turen: Kr.sand, arendal, horten, oslo, tønsberg, kragerø, kr.sand..

Det er MYE kjøring.. og en opplever ikke så mye på strekkene uttaskjærs..

Men de strekkene som vi tok innaskjærs, de var fantastiske..

Returen fra kragerø og hjem fra siste turen burde jeg vel ikke snakke for mye om, for det var ikke såååå festlig akkurat, når bølgene var ca dobbelt så høye som båten. ;)

Men, min erfaring fra disse turene, er at det er nok bedre å kjøre mest mulig i ett strekk for å komme frem til stedet en skal være og ha aktiviteter til de små til dette.

For da å kunne bruke lengre tid til opplevelser på destinasjonen, og ta returen på små etapper og oppleve mer.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Ta med reservefilter, men med det deiselforbruket trenger du de vel neppe.

Hehehe... har oppgitt feil enhet, skulle være per n.mil ikke per time.

Har du autopilot? Man blir ettertrykkelig sliten av kystseilas i 4-5 timer. Da heller etpar mil av land og på med auto'n.

Mye lettere da å holde utkikk. DET er trygghet, det. Utkik, utkikk og utkikk.

Autopilot har ikke fått plass på årets budsjett, så blir kun manuell styring.

For å danne ett bildet av dette med sjø og respekt. Vi overtok båten i januar i fjor. Vår første overnattingstur hadde vi i slutten av Mars, da gikk tuen til Stavanger via Haugesund fra Bergen. Turen ned var mer eller mindre speilblanke hav, vi overnattet i Haugesund og i Stavanger, på veien hjem var planen å kjøre i ett (samme som i min plan her) Men det begynte å friske seg så da vi kom opp til sletta, var det bare en liten tur ut og dyppe tryne før en gjorde retrett og gikk for en natt i Haugesund igjen, det var da Nordvest liten - Stiv kuling på sletta.

Man merker ikke så mye til vinden i Haugesund, så om morgenene etter startet jeg opp kl 07 og gikk for å sjekke forholdene igjen. Kona og guttungen lå fortsatt å sov i stikkabinen under cocpit. Da jeg igjen kom ut ett stykke i munningen tenker jeg det var vridd litt mer vest og vinden var frisk til liten kuling, men sjøen var ikke noe mindre en dagen før, etter ett heller hardt nedslag i 15-17 knop snudde jeg på ny og søkte tilbake til Haugesund med tanker at nå var nok ikke kjerringa blid.

Når jeg la til i Haugesund igjen kom hun opp og spurde om vi ikke skulle hjem :eek::blush: Jeg sa som så at jeg ikke var tilfreds med forholdene, særs ikke med kone og barn ombord. Så vi for se utover dagen.

I 14 tiden for vi over med nordvest laber-frisk bris og 18 knops fart, det gikk greit uten alt for mange ubehageligheter.

Hva med å sette båten på en henger å kjøre bil til Kr.sand.

Det er ett uaktuellt tema.

1. Båten er i bredeste laget, oppgitt til 2,66 en plass og 2,77 en annen, vi sier den er 2,70 +

2. Kun kjærringa har lappen, men ikke for å trekke 3-4 tonn.

3. Vi har ingen henger eller bil som trekker dette.

4. Vi skal på båååååt-tur, ikke biiiil-tur :wink:

Etter å ha kjørt strekningen kr.sand -> østlandet et par ganger i 2009 så kan je skrive under på at den farten du beregner, den kan du nesten dele på 2 ;)

For da å kunne bruke lengre tid til opplevelser på destinasjonen, og ta returen på små etapper og oppleve mer.

Joda, klart det, det skal ikke allverdens til før en må utav planefart, særs ikke om en skal ha det noelunde ålreit ombord. Kjenner heller ikke forholden angående sjøen der nede. Meningen er at været skal være bra og havet mer eller mindre flatt. Baserer morgenen på etappene, da det oftest er roligst da før solgangsbrisen setter inn.

Her hos meg er det Sletta som er den nærmeste beryktede plass. Men jeg har også opplevd krapp ubehagelig frisk bris sjø i langenuen og i området Leirvik før en har kommet ut til Sletta, der det har vært vindstille. Er det sommer og en stund siden kuling og skitt er det sjangs for flatt stuegulv på havet, og mulighet til å ligge i 20-25 knop uten ubehag på de lange strekkene, det er det det er tatt regning med. Båten greier slike strekk med 17-18 knops fart i laber-frisk bris og 1-1,5 meter bølger tålig bra. Men mye spiller inn. Rettning på sjø og vind, strøm og hvorvidt bølgene er krappe eller lange.

Selv om jeg ikke kjenner til høyden på fastlander rundt Larvik/Tjøme antar jeg at en skal fint kunne holde øye med fastlandet på overfarten Risør/Kragerø - Hvaler, muligheten er jo også å gå nærmere land også.

Joda, du ser land hele veien (dersom det ikke er tåke da :cool: ) Det blir sånn nesten å seile langs land - event. utaskjærs - men allikevel langs landet opp forbi Rauer sørvest av Færder. Deretter legger du svakt styrbord og drar 90 grader øst så havner du rett på innsiden av Torbjørnskjær. Da er du i Østfold og har alle valgmuligheter. Innom Hvalerskjærgården eller rett inn til Strømstad.

God tur

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...