Jump to content

Båttur Bergen-Strømstad, forsvarlig utfra gitte omstendigheter?


SeaRaymond

Recommended Posts

Om en går over fra Kragerø (var det jeg fikk opp når jeg søkte jomfruland) eller Risør utgjør vel en knapp halvtime i godt vær med ett par og tyve knops fart. Vil gjerne ha en tur til Hvaler... Og etter transport etappe på 6 timer (om det blir akkurat slik da) er det greit å ta natta her, før en med ny frisk dag ankommer Strømstad :smash:

 

Noen som har forslag til besøkelseshavner langs vår rute da? Det plassene jeg har nevnt er ikke noe must (bortsett fra Hvaler :giggle: ) Har bare "litt" tilfeldig satt opp noen stedsnavn med sånn ca 100 n.mil avstand per dag, tar gjerne andre stopp en det og stopp i tillegg :sailing:

 

Hvordan er forresten praksisen rundt det å krysse svenskegrensen (aldri vært i sverige før :sweat: ) Skal havnevesen ropes opp, eller er det bare å legge til og late som ingenting :blush:

 

Og tolkvoten på øl brennevin og tobakk, hvordan kan jeg forvente at den håndheves (denne måtte jo bare komme :giggle: )

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post

Husk at turen er fin og kort så lenge været er fint og motor går. Ha litt i tankene om du har dekning på kommunikasjon der du går. gsm, VHF? Det er langt fra Jomfruland til Strømstad, det bare virker ikke slik når du kjører fort. Mye kan skje med været på 2,5t, og må farten ned, får du fort 3 timer ekstra som ikke er kosetur. Går fint med stabilt vær og alt i orden men et h..... med grisevær. Vær sikker på du treffer det første.

Link to post
Mye kan skje med været på 2,5t, og må farten ned, får du fort 3 timer ekstra som ikke er kosetur.

Nå må en ikke dramatisere mulige tilstander som kan oppstå værmessig. Det jeg sier er at hvis været er ok er dette en tur som er helt kurant. Hvis ikke været er bra får en heller ligge i ro og kose seg. I utgangspunktet er det vel ferie. Har gått distansen Jomfruland - Grebbestad i nord øst frisk bris / liten kuling med Nord Westen og noe sjø. Ploget oss bortover i en 12 - 13 - 14 knop, innimellom skulle en tro det var fyllekjøring, mye skeining, gikk vel noe over 5 timer. Vi var tre båter i følge.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post

Ja det var jo også en ting jeg tenkte på forleden, hvordan er det f.eks med kortesje jomfruland strømstad, er det noe som bruker å nyttes gjennom sommerhalvåret om det i det hele tatt finnes noen. Er det speilblankt hav er det jo egentlig bare å gi på å komme seg over strekket "fortest" mulig... Men er det noe kortesje ordninger her sommerstid? Eller andre plasser langs norske kysten det kan være greit å ligge seg i kortesje?

 

Det værste som kan skje er jo når man er langt fra land alene, og det oppstår en brann eller lekkasje en ikke greier å rå med, da er dyre råd dyre om ikke havet er blankt og en kan evakuere i en 7" jolle i påvente av å bli plukket opp, som igjen forutsetter at en har fått varslet eller er blitt oppdaget.

 

Hvor langt ut kan en regne med VHF dekning og GSM i dette området?

Link to post

Husk også å ha noen "nød-havner" på kartet underveis, for været kan snu og bølgene kan endre seg etter hvert på turen.

 

Når vi dro så syns jeg det var flatt hav og flott i starten, men når jeg kom litt utpå så kom bølgene fra litt feil vinkel, noe som ga endel spruting.

Så om jeg la om kursen litt så ble det bedre, men da kom jeg litt ut av kurs, og da ble det litt "kryssing" for å få en mer komfortabel tur.

Litt slitsomt, men greit nok og tok litt lengre tid bare.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Send kona og ungen på tog/buss til Hvaler mens du kjører båten dit. Da er du ikke like væravhengig og dagsetappene kan dobles eller triples.

 

Har en del bekjente som gjør det på denne måten fra Nøtterøy/Tjøme og destinasjoner nedover svenskekysten. I sommer hadde vi nesten 14 dager med kuling i fellesferien ved Ferder, og det kan bli lenge å vente....

 

Ellers synes jeg du beregner litt lite tid. Brukte selv 12 dager med familien fra Nøtterøy-Strømstad-Smøgen og tilbake, og kunne fint hatt en uke til.

Uansett lykke til og god tur! Sverige er et flott reisemål!

Link to post
Her er noen bilder fra når vi brukte en 24 fots Skibsplast på denne turen:

Sommer 2005

Flott tråd :yesnod:

 

Send kona og ungen på tog/buss til Hvaler mens du kjører båten dit. Da er du ikke like væravhengig og dagsetappene kan dobles eller triples.

Ellers synes jeg du beregner litt lite tid.

Nei, nei nei :lol: Vi skal på båtttur og tror hun hadde sett dumt på meg om jeg foreslå noe slikt, ikke om jeg gav de en billett til syden ville det vært ok om du skjønner :lol:

 

Ja, som satt opp i mitt første innlegg, er det slett ikke sikkert at det slik vil bli, etterhvert vil en vel finne ut at det er mange plasser underveis som skal undersøkes og da kan en nok gjerne bruke ferien (4) uker på dette, om det ikke blir prøvd ut i en 2 ukers periode før den tid. Bare sommern og forholdene vil avgjøre.

Link to post
Hvordan er forresten praksisen rundt det å krysse svenskegrensen (aldri vært i sverige før :sweat: ) Skal havnevesen ropes opp, eller er det bare å legge til og late som ingenting :blush:

Det er visstnok 24 timers varsling for "fartyg" men det gjelder nok skip. Vi som bor her melder aldri noen ting, hverken nordover eller sørover.

Og tollkvoten på øl brennevin og tobakk, hvordan kan jeg forvente at den håndheves (denne måtte jo bare komme :giggle: )

Du kan bli stoppet av tollen i sjøen. Du får da muligheten til å fortolle det du måtte ha over kvotene, så slipper du å måtte klarere inn i norsk havn med tolloppsyn (det ville du naturligvis ha gjort ellers!) før du fortsetter ferden!

Det har vært en god del kontroller i indre Skagerrak/ytre Oslofjord de siste par årene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Vi har gått Bergen-Sørlandet og Bergen-Limfjorden en del ganger. Det er greit å ha et tidsskjema, så lenge man også har den iboende fleksibiliteten. Vi går ikke innom Stavanger på denne turen, Åmøyfjorden ser vi som en ren omvei.

 

For oss er det vanlige en svært tidlig start første dagen. Så lenge barna var med, tok vi første natt i hjemmehavnen med start kl 0500. Første dagsmarsj går gjerne til Egersund, der er vi fremme noenlunde midt på dagen. Noen ganger blir det en dag eller to der, andre ganger har vi startet tidlig fra Egersund på dag 2. Vi har dagsmarsj 2 fra Egersund til Lemvig. Alternativt kan man gå til Skagen. Derfra til svenskekysten er "plain sailing".

 

Vår erfaring er at det er mye hyggeligere å være norsk båtfant i Danmark enn i Sverige, men til sommeren er drømmen igjen Sverige. Men da vil vi gå mest mulig direkte til Gøteborg, og "forsvinne" inn i kanalene.

 

Hovedpoenget mitt er, som påpekt av flere andre, at det er greit å planlegge dagsetappene, men det må ligge inne en fleksibilitet i forhold til vær og føre, da blir livet mye enklere.

Laholm

Link to post

Takk for alle innlegg folkens. Slik jeg forstår det er det da ingen her som har betenkeligheter med å legge ut på en slik tur under nevnte forutsettninger og båt dersom en har tilstrekkelig tid, og tar etappene når været er godt. I Teorien, om det skulle være silkeføre hele veien, vil en alikevel "uanstrengt" kunne rekke til Strømstad på 2 dager om det i seg selv skulle være målet :lol: Eller det kan ta uendelig tid om en er uheldig med været :rolleyes:

 

Noen som har kjennskap til de rimeligste bunkringsplassene nedover da, ser for meg å bunkre i Haugesund Nord, der var dieselen rimelig både i mars og midtsommers med samme pris 5.89,- per liter mener jeg å huske.

 

Derfra har jeg ikke noen ideer om bunkringsplasser, litt nøkternt antar jeg at bunkring må til hver 120-130 n. mil.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post

Jau, men da er en vel mest maks uheldig at det er kuling 1 uke i strekk midtsommers, skjønt sommerens vær kan variere mye fra år til år, får håpe denne blir fin iallefall da jeg mener vi har endel tilgode fra i fjor, 2008 derimot var jo en knall sommer her på vestlandet der vi vel ble litt bortskjemt :lol:

Link to post
Noen som har kjennskap til de rimeligste bunkringsplassene nedover da, ser for meg å bunkre i Haugesund Nord, der var dieselen rimelig både i mars og midtsommers med samme pris 5.89,- per liter mener jeg å huske.

Med mindre det skjer noe helt spesielt tror jeg du skal få problem med å finne diesel til under 8 kr literen østafjells sommerstid. Men er jo et stykke frem i tid, så ikke godt å si. Bunkre diesel i Sverige er vel neppe noe alternativ hvis ikke en må, gå eventuelt innom Herføl og bunkre der.

Link to post
Hvordan er forresten praksisen rundt det å krysse svenskegrensen (aldri vært i sverige før :sweat: ) Skal havnevesen ropes opp, eller er det bare å legge til og late som ingenting :blush:

 

legg deg på redden o sett 'pestflaggen' og se vad som händer !??

q.jpg

Q (QUEBEC) Signalbokstaven Q betyder "Mitt fartyg är fritt från smitta, och jag begär rätt till fri samfärdel med land." Kallas ofta "pestflagga"

S/Y Gunga Din

Link to post

:lol: ja, det Gunga Din beskriver gjør vi alle sammen hver gang vi kommer til første havn i nabolandet.... :lol:

Det skulle tatt seg ut! Stakkars svenske KBV da. De fikk jo ikke gjort annet enn å sjekke norrbaggar som lå i kø med de gule flaggene sine...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...